dijous, 16 de març del 2017

"Una plaça a l'escola, espai per a tothom i projecte de centre", Mendebaldea (2016)

Resum global i al màxim de detallat possible però de només 300 paraules

L’escola infantil Mendebaldea (Pamplona) ha decidit fer una transformació dels seus espais. Així doncs ha decidit construir una plaça, per aconseguir aportar un nou valor: “fer dels espais comuns, espais de tothom”.

La idea de construir una plaça és un concepte reggià i que forma part del projecte pedagògic de l’escola. La intenció és construir infraestructures i diferents espais dins la plaça, per poder treballar la varietat d’àrees curriculars. A més, se li ha donat un ús polivalent, fet que permet una interacció entre infants de diferents edats.

La plaça també ha esdevingut un lloc de trobada, ja que ha apropat a les famílies al centre, fent de l’escola un espai obert i de lliure ús. Altrament, el fet d’introduir música en aquest espai durant les entrades i sortides dels infants, ha generat un ambient harmònic i acollidor.

Així doncs, la remodelació de l’espai a l’escola Mendebaldea ha estat una innovació que ha afavorit a docents, alumnes i famílies. Aconseguint també, projectar una mirada que transcendeix els murs de l’aula i genera el trencament de la quotidianitat, impulsant i descobrint nous valors.


Tres idees clau que destacaríeu del text

1. Les innovacions obren les portes de l’escola
2. L’escola ha de sentir-se propera a les famílies, sentir-la com un espai de trobada
3. Remodelar els espais per introduir nous valors, sempre partint de les idees del projecte pedagògic del centre


- Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació

1. Quines són les eines per impulsar el canvi en una escola on tothom projecta una visió tradicional?
2. Aquests canvis estructurals promouen un benestar i millora dels centres. Per què no s’impulsa un projecte des dels ajuntaments per donar-li l’oportunitat a tothom de poder generar aquests canvis?


COMENTARI PERSONAL


Des del meu punt de vista, la lectura d’aquest article ha estat feixuga, atès que les idees no acabaven de quedar-me del tot clares. No obstant això, la idea principal i l’essència del text sí que l’he captat. Per tant, penso que el fet d’innovar i organitzar l’espai en funció del projecte pedagògic del centre, enriqueix la pràctica diària dels docents. A més, genera un clima càlid i proper que fins i tot apropa a les famílies, aprofitant l’espai comú i emprant-lo com un espai de trobada i conversa.

Personalment, penso que la transformació de l’espai en aquesta escala no sempre és possible, ja que ens trobem amb escoles amb espais inflexibles. A tall d’exemple, podem trobar escoles situades a espais molt reduïts i que no permeten l’obertura i creixement d’aquests. No obstant això, com a mestres, hauríem de trobar la manera de poder millorar, ni que sigui amb petits detalls.


FONT: https://es.pinterest.com/flightsofwhimsy/playground-design/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada