dissabte, 18 de març del 2017

Una plaça a l'escola, espais per a tothom i projecte de centre

Conceptes clau

  • Els espais comuns són llocs de tothom, per a tothom, i això enclou el risc que esdevinguin espais de ningú.
  • Els ambients construïts són sempre finestres per a les idees, per aquest motiu la manera com ens podem servir d’un ambient, que forma part del projecte pedagògic de la nostra escola, hauria de ser al centre de les nostres reflexions.
  • Tan important és la proposta d’activitat en si mateixa com la manera de gestionarla, perque cada petit canvi que es fa en un ambient modifica el joc que els infants desenvoluparan en ell.
  • Examinar la nostra feina significa agafar paper i llapis per observar què provoca, documentar- ho en vídeo i exposar-nos públicament a ser analitzats. Així aprenem a detectar errors, a reflexionar sobre els materials, a matisar el nostre rol i a aconseguir la complementarietat de la parella educativa.

Resum

Resultat d'imatges de escuela mendebaldea pamplonaEl tema principal en aquest article titulat Una plaça a l'escola, espais per a tothom i projecte de centre són els espais comuns en els centres d'educació infantil. Concretament a l'article se'ns explica l'enfocament de l'escola Mendebaldea, de Pamplona, sobre el seu espai comú. L'autora explica que a l'inici l'espai comú s'utilitzava com a pati interior, però les mestres van adonar-se'n que l'espai podia ser útil per a cobrir necessitats o mancances que tenia l'escola. Així va ser com, de mica en mica, el pati interior va esdevenir un espai multiusos: menjador per a un dels grups de l'escola, zona de joc, propostes d'activitats concretes... Finalment, tenint en compte la multifuncionalitat que l'espai havia adquirit, les mestres van decidir emprar el concepte reggià de la plaça, entenent-lo com a un lloc de trobada. Per tant l'espai comú de l'escola s'havia convertit en la plaça, un espai que anima la relació entre petits i grans, que permet tenir cura d'aquest moment d'intimitat entre l'educadora i les criatures, tan important durant el comiat de les famílies, que convida a entrar en el joc de mica en mica, i fins i tot a continuar amb el son interromput.

Preguntes per l’autor


A la plaça es fan propostes d’activitats o són els nens els que creen el seu pròpi joc?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada