dijous, 16 de març del 2017

Lectura 2 (II): Filosofia i escola

Breu resum:
La lectura d'aquesta setmana tracta sobre la filosofia a l'escola. Diu que els infants i els joves són filòsofs innats perquè es pregunten per tot allò que per a ells és nou i no poden comprendre. Així doncs, al llarg de la lectura, es concep la filosofia com una matèria imprescindible i idònia per a poder ajudar als alumnes a desenvolupar-se i, d'aquesta manera, poder dur a terme una possible reforma educativa enfocada a un model que potenciï més el pensament crític. La filosofia, també ajuda als alumnes (de qualsevol edat) a poder actuar correctament i per poder fer-ho, han de poder entendre tot allò que els envolta. Aquí entra el paper del docent, que ha d'ajudar als infants a organitzar tota la informació i així evitar que els alumnes actuïn per imitació, reproduint, possiblement, els estereotips de la societat que els envolta.

Ajuntar la filosofia i l'escola primària i infantil té una funció d'afavorir la cultura de la pau i és l'educador qui ha d'ajudar a estimular la capacitat de reflexió, ajudar a ordenar els propis pensaments dels alumnes; l'aspecte més important (segons el meu parer) que ha de fer el docent per tal de guiar els alumnes cap a la cultura de la pau és que han d'ensenyar a valorar les opinions d'altres persones.


Idees claus:
- La filosofia ensenyada des de ben aviat pretén fer millors ciutadans, més responsables i autònoms.
- La filosofia és una assignatura important que s'hauria d'introduir a edats més primerenques.
- La pràctica de la filosofia s'ha de potenciar.



Interrogants:
- Si és tan important la filosofia, perquè no s'explica de manera més amena, per tal de motivar els infants?
- Com podem adaptar les escoles d'infantil per tal de poder proporcionar un espai adequat per al diàleg i per a la filosofia?





Comentari personal:
M'ha semblat un text bastant interessant, ja que la relació entre la filosofia i aprendre a tenir un pensament crític són dos conceptes que van relacionats i que no se'ls hi dóna la importància que haurien de tenir. La filosofia és una assignatura que s'ensenya als instituts com qualsevol altra assignatura, gairebé sense dur a terme alguna pràctica; segons el meu parer, és més aviat una assignatura memorística que no una experimental. D'aquesta manera, els alumnes perden l'interès per aquesta assignatura perquè se'ls fa tediosa i no veuen quina relació o utilització pot tenir en el seu futur.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada