L’escola, un sistema viu
Font: https://es.123rf.com/photo_30667927_volver-a-la-escuela-del-amor-de-iconos-de-educacion-en-forma-de-corazon-sobre-la-hoja-de-papel-de-fo.html
La idea general d’aquest article, i el punt de connexió que hi he trobat
amb les altres lectures, és la transversalitat dels usos que se li donen al
diàleg.
A aquest article en concret es parla del diàleg com a eina d’autoconeixement.
A partir del diàleg entre tots de manera conjunta aprenem qui som
individualment. I per això els infants de l’escola de la que parla aquest
article treballen des del passat per aprendre sobre el futur.
A aquesta escola entén els vincles amb les famílies com a potenciadors de
l’educació, i per a que aquests vincles es creïn basats en l’afecte i la
confiança fan servir el diàleg.
Tot aquest procés comunicatiu es fa a l’aula, on han preparat uns espais
per a què el diàleg flueixi, i durant aquestes converses han sorgit preguntes
filosòfiques (com a la lectura De Puig, I. (2009) Filosofia
i escola, Guix, 353, 11-17) com per exemple “qui sóc?” o “on comença la meva historia?”. Aquestes
preguntes mostren aspectes d’un mateix aprenentatge: quin lloc s’ocupa a la
vida.
Per acabar, tot això l’escola ho contempla des del punt de vista de la
pedagogia sistèmica, per entendre l’alumne dins el seu sistema familiar i fer
un treball d’acompanyament, per a que els alumnes no perdin la seva
individualitat.
2 PREGUNTES PER ALS AUTORS
A vegades tocar el passat pot ser dolorós, i cadascú té una manera
d’afrontar el dolor. En cas de que una família no vulgui participar en aquesta
recerca introspectiva, que s’hauria de fer? Com s’hauria d’intervenir?
A certa edat, els infants formen part de més sistemes a més del sistema
familiar. El grup d’iguals va guanyant de cada cop més pes a mesura que els
infants van creixent, i l’escola també és un sistema del que aquets infants
forment part. Com contempla aquets sistemes la pedagogia sistèmica?
COMENTARI PERSONAL
Aquest article m’ha resultat molt amè de llegir, no només per la seva
simplicitat, sinó perquè els temes dels que parla m’han semblat molt
interesants.
El que més destacaria seria la gran quantitat d’exemples que hi ha a
l’article i fa molt més fàcil comprendre de que ens estan parlant els
autors/es. Algun d’aquests exemples són les converses sobre la mort i el passat,
que han servit com a base per a que els
infants facin un treball d’introspecció.
Penso que conèixer-se a un mateix i el propi passat és molt important per
al nostre futur, ja que d’aquesta manera aprenem a regular millor les nostres
emocions i les nostres conductes.
També m’ha semblat molt interesant el concepte de pedagogia sistèmica del
que parla l’article i per això he buscat una mica més d’informació, i he trobat
una entrada on s’explica més sobre aquest tema a la pàgina web de la Universitat
Internacional de València.
VIU. http://www.viu.es/principios-basicos-de-la-pedagogia-sistemica/ [Consultat: 17/03/2017]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada