divendres, 17 de març del 2017

LECTURA 3: L'AVENTURA DE PENSAR- ORS, M

En aquest text, de Marga Ors, ens explica una experiència real viscuda a una aula de tercer de primària quan estava realitzat l’assignatura de filosofia.

La tutora d’aquella aula sabia perfectament que era necessari per tal que la classe fos un èxit, com crear un clima tranquil i serè, un espai amb condicions adients perquè els infants poguessin pensar correctament en conjunt, entre d’altres. Era fonamental que els alumnes aprenguessin a pensar gràcies a les aportacions de la resta.

En la primera sessió la mestra acorda que triaran entre tots les “normes de filosofia” d’aquell curs, i no només servia dir la norma sinó que la justificació que feia l’infant de la tria era el més essencial de tot. A continuació van fer una pluja d’idees sobre que podia tractar el llibre només a partir de la portada. Durant la classe la mestra creava preguntes que fessin als alumnes reflexionar, i que a més justifiquessin les seves afirmacions.


Al final de les sessions es feia una avaluació figuroanalogica a partir de tres ampolles (una plena, una a mitges i una altra quasi buida) i havien d’escollir la que representes la quantitat d’idees que havien aportat, i com no, justificar el perquè. 



IDEES CLAU:
  • Donar més importància a la justificació de l'afirmació que no pas a l'afirmació. (Anar més enllà)
  • Fomentar ambients per la reflexió, el pensament individual i la comunicació conjunta.

PREGUNTES A L'AUTORA:
  • Què s'ha de fer si els infants no contribueixen en la comunicació? O només es monopolitza la conversa per uns quants? 
  • Com podríem apartar una activitat d'aquest tipus a l'educació infantil?

REFLEXIÓ PERSONAL:

La veritat és que aquest tipus d’articles que tenen exemples reals del que estan explicant m’agraden molt, ja que fan de la lectura molt més entenedora i entretinguda. M’ha sorprès molt del text que al final comenta que molts nens que en altres classes són bastant tímids i no participen, en les classes de filosofia són tot el contrari, ja que participen activament, i les seves aportacions són molt interessants. M’ha causat molt d’impacte aquest fet, ja que no arribo d’entendre com un nen pot canviar de ser depenent de la classe. L’única explicació que em ve al cap es que l’ambient creat dóna tanta seguretat a l’infant que es deixa anar, i participa en l’activitat. A mi m’agradaria ser aquest tipus de mestra que dóna confiança als infants i fan que se sentin còmodes i segurs, i per la qual cosa col·laboren en tot moment.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada