dijous, 16 de març del 2017

Filosofia i escola



Resum

Imatge relacionada
En l'article de Filosofia i escola, Irene de Puig ens explica que treballar la filosofia durant tota l'etapa escolar dels infants és beneficiós, ja que la filosofia és l'única disciplina que estableix connexions múltiples amb la resta de matèries i que, per això, ofereix un marc idoni perquè els estudiants grans i petits puguin pensar a través d'aquestes altres disciplines. A més treballar la filosofia a les aules també ens permet treballar les virtuts democràtiques, perquè el diàleg, la problematització, la capacitat d'aclarir conceptes i la disponibilitat argumentativa tenen una importància cabdal tant en la democràcia com a la filosofia.
Però l'autora se centra concretament en el treball de la filosofia amb els més petits i explica que la filosofia ajuda a comprendre, i els infants, per poder actuar, tenen la necessitat d'entendre, de situar-se i d'orientar-se. A més la filosofia ajuda a que els infants aprenguin a pensar per ells mateixos, educa per a fomentar un caràcter reflexiu, fa que l'infant es desenvolupi, facilita la competència en llengua oral a través del diàleg i fomenta l'aprenentatge de la conceptualització. I qui pot ser millor que un educador per ajudar a aprendre a reflexionar, a discutir les evidències i a malfiar-se de les certeses? Doncs l'autora té clara la resposta, ningú.
Abans d'acabar l'article Irene de Puig deixa clara una cosa: Amb l'ús de la filosofia com a mètode d'aprenentatge no es pretén fer més filòsofs, sinó millors ciutadans, més reflexius, més responsables i més autònoms.

Idees claus

  • No pretenem fer més filòsofs sinó millors ciutadans, més reflexius, més responsables i més autònoms.
  • La filosofia és l’única disciplina que estableix connexions múltiples amb la resta de matèries i que, per això, ofereix un marc idoni perquè els estudiants grans i petits puguin pensar a través d’aquestes altres disciplines.
  • La filosofia pot ajudar als infants a aprendre a pensar per ells mateixos, educar per una ciutadania reflexiva, fer que l’infant es desenvolupi, facilitar la competència en llengua oral a través del diàleg, saber conceptualitzar...

Preguntes a l’autor

  • Hi ha escoles a Catalunya que treballin la filosofia a l'educació infantil? I si és així com ho fan?
  • Treballar filosofia amb els més petits únicament implica fomentar l'esperit crític i el raonament dels infants o va més enllà?
  • Realment creus que és possible que el Govern doni suport a una proposta educativa com la del GrupIREF?
  • Perquè l'àmbit educatiu no va reconèixer la utilitat de la filosofia fins que la UNESCO no ho va fer?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada