Anna Camps
L’article Hablar
en classe, aprender lengua planteja alguns dels reptes que la nostra societat
actual, principalment l’escola, ha d’assumir sobre la incorporació del
llenguatge oral com quelcom que ha de ser estudiat i programat en la seva
diversitat de formes. Això es degut a que vivim en una societat alfabetitzada
i, com a tal, no podem separar el llenguatge oral de l’escrit.
Tal i com
l’autora fa referència en el primer paràgraf, l’aula ha de convertir-se en un
espai estimulador i recreador d’activitat discursives diverses i
interrelacionades, ja que saber expressar-se bé oralment en diferents contextos
i/o situacions (participar en un debat, fer
una entrevista, una exposició oral, intervenir en un programa radiofònic, etc) ha passat a ser una necessitat primària que ha de
desenvolupar-se en el nostre entorn social. Per aquest motiu, el context
escolar es converteix en un lloc per poder aprendre a expressar-se amb major
eficàcia, això comporta enfocar l’aprenentatge i les activitats, en les
diferents etapes, a través de múltiples experiències i de generar diferents
gèneres discursius més nous per potenciar l’ús de la llengua oral, a més, de cada
una de les habilitats comunicatives (parlar, escoltar, llegir i escriure).
L’autora
enfoca els usos i les funciones de la llengua oral a partir de 4 punts de
vista:
·
Parlar per a regulat la vida social i escolar: l’aula és un espai diferent al medi familiar, i com a
tal genera usos específics del llenguatge, de la mateixa manera que ajuda a aprendre a parlar i a trobar vies d’enteniment entre
les persones per conviure.
·
Parlar per a aprendre i per a aprendre a pensar: Els diàlegs i els textos
passen a ser espais d’aprenentatge. Aquests no només permeten construir el
saber conceptual (que no seria possible sense la interacció social), sinó també
la formació moral.
·
Parlar per llegir i escriure: El llenguatge oral és un
instrument necessari per a la construcció del llenguatge escrit, el qual
s’integra en la lectura i escriptura.
·
Parlar per aprendre a parlar: Aprendre a realitzar una exposició, fer una entrevista,
presentar un treball, etc; requereix preparació i planificació, la qual cosa
comporta també aprendre recursos i formes de la llengua més específiques.
Per concloure, l’article tracta de mostrar-nos la necessitat de portar a les
aules la llengua oral i integra-la amb la escrita per enriquir el coneixement
dels estudiants. D’aquesta manera, a
través de la interacció comunicativa, les competències lingüístiques bàsiques
confereixen una mirada molt més actualitzada en la nostra societat
alfabetitzada.
Idees clau:
·
L’aula es converteix en
un espai on ha d’existir una convivència entre el llenguatge escrit i l’oral.
·
Integració del llenguatge oral en el currículum escolar.
Interrogants:
·
Creus que actualment en
un aula té el mateix pes el llenguatge oral que l’escrit? Per què tendim a
separar-los?
·
Per què no hi ha una
transversalitat d’aquestes destreses en les diferents etapes educatives? Per
què no es continua treballant a la Secundària?
Comentari personal:
Personalment crec que és una lectura molt interessant, ja que et convida a
reflexionar sobre la importància que tenen ambdues destreses: l’expressió
escrita i l’expressió oral. Encara que l’article és una mica complicat d’entendre,
degut a la manera que ha emparat l’autora per construir les oracions
sintàctiques i la utilització alguns tecnicismes; però, en el text, en general,
ha estat fàcil cercar les idees clau.
Tal i com esmenta Anna Camps en el seu article, sovint les persones,
concretament els mestres i educadors, tendim a pensar que el llenguatge escrit
té més pes que l’oral, però, ens equivoquem, perquè són dues destres lingüístiques
que cal treballar-les interrelacionadament des dels diferents àmbit,
principalment des de l’àmbit escolar.
“Los límites de mi lenguaje son los límites de
mi mundo.”
Ludwig Wittgenstein
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada