dijous, 9 de març del 2017

L’escola, un sistema viu. Bosch, M i altres. (2012)

Segona lectura

Resum


Els nens i les nenes se senten impulsats a preguntar, a observar, crear i comprendre i l’inici de curs és el moment de propiciar l’espai, el temps i les accions per anar generant un món de converses indagadores. La pedagogia sistèmica ens porta a enfocar el creixement i l’èxit de l’alumnat en el seu sistema familiar. Alhora hem de considerar el desenvolupament afectiu de les persones per connectar amb una nova dimensió de l’educació corporal: escoltar el cos com un tot. Aquesta atenció corporal ens educa a sentir les nostres emocions per poder-les interpretar.

A l’espai de la classe van confluint els interrogants individuals, els quals van formant itineraris d’aprenentatge nous on s’inclouen els dubtes de tots. Aquests itineraris ajuden a aflorar el sentiment pel benestar dels altres i impliquen consciència de grup. Una de les investigacions que més persevera és <<Qui sóc?>>, a partir de la qual els alumnes dissenyen una línia del temps on situen els esdeveniments importants de la seva vida i de la història de la Terra, tot fent que la classe sigui un lloc agradable i participatiu.

Cada dia es crea una nova possibilitat de trobada en què els infants comparteixen amb les famílies allò que ha estat significatiu de la jornada. D’altra banda, un tema recurrent que es treballa amb les famílies és la mort, ja que la seva incertesa convida a manifestar emocions intenses que permeten mostrar un espai d’història i de reconeixement. Avui tenim el repte de construir vincles confiables amb les famílies per poder dur a terme la tasca educativa mitjançant una comunicació fluida. Finalment, amb la perspectiva de la pedagogia sistèmica podem encarar la vida de l’aula com un punt de confluència d’alumnes immersos en la seva xarxa familiar que es posen al servei de l’aprenentatge.

Idees clau

  • La mirada de la pedagogia sistèmica ens porta a enfocar el creixement i l’èxit de l’alumnat en el seu sistema familiar.
  • <<Sense tots vosaltres això no seria possible>>.
  • Les preguntes dels alumnes ens mostren diferents aspectes d’un mateix aprenentatge: el lloc que s’ocupa a la vida.

Preguntes

  • Què succeeix amb aquell infant que mai pot compartir allò que per ells ha estat significatiu de la jornada amb les seves famílies? És a dir, que hem de fer quan una família no vol col·laborar i l’infant se sent apartat de la resta?
  • Com expliquem a infants tan petits una qüestió tan delicada com la mort? Quina ha de ser la nostra actitud quan veiem que els infants s’emocionen i ho passen malament quan parlem d’aquestes temes?

Comentari personal


Des del meu punt de vista es tracta d'una lectura ràpida de llegir i destinada a tots els públics, ja que el lèxic que utilitza es comprèn sense dificultats. Tanmateix, mostra una forma d'explicar la pedagogia sistèmica a través d'uns exemples de casos reals que faciliten la comprensió del concepte i fa que puguis imaginar-te com es concreta tot això en la posada en pràctica i els resultats que té. Certament desconeixia el concepte i crec que l'article ho explica de forma molt entenedora sense deixar dubtes de què es refereix i que hem de fer com a mestres per treballar-ho a les nostres aules. Alhora es planteja la idea d'entendre el cos i fer una mirada introspectiva per entendre així les pròpies emocions i poder explicar-les als infants. Em sembla positiu que s'expliquin estratègies per saber com fer que els infants canalitzin certes emocions. Penso que, tot i les informacions presentades, no estem preparades per parlar de la mort i com gestionar-ho, tenint en compte també les diferents cultures i creences. Tot i així, li veig algunes escletxes a aquesta perspectiva, ja que em fa pensar en com se sent aquell infant, la família del qual no vol o pot participar.

En la posada en comú amb les companyes em van semblar interessants diversos aspectes de cadascuna d'elles, els quals s'exposen a continuació. De la lectura de Ruiz Bikandi (2002), em va cridar l'atenció que deia que hi ha molta comunicació entre l'adult i els infants i poca entre els nens i nenes, ja que durant la meva estada de pràctiques vaig observar tot el contrari. D'altra banda, de la lectura de De Puig (2009) em va plantejar una pregunta i és que com podem treballar la filosofia dins de l'aula? Finalment de la lectura de Vega  (1991) em va semblar la menys interessant de totes, ja que se centra massa en un racó en concret i penso que per a l'elaboració d'un treball d'aquest tema sería una lectura molt recomanada però no com a tema en general.

Per si us interessa, us deixo un enllaç d'interès.

Resultat d'imatges de pedagogia sistèmica

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada