RESUM
El desenvolupament de la llengua depèn directament dels contextos socials
en els quals es mou l’individu. Aquests contextos es troben en interacció amb
l’entorn i serà l’entorn mateix el que repercutirà en un major o menor
desenvolupament lingüístic de la persona en qüestió.
Dins d’aquest àmbit, es pot parlar de zona de desenvolupament pròxim, que
en un nivell escolar s’identifica per la interacció dels contextos amb
diferents tipus de llenguatges.
També es parla de quatre estadis: guiatge inicial per part de persones més
capacitades; parla adreçada a un mateix on es pren el control sobre el propi
llenguatge; guiatge automàtic en el qual desapareix la parla adreçada a un
mateix; i un quart estadi recursiu, que ens diu que es pot tornar a algun estadi
anterior en qualsevol moment. Aquests estadis, tampoc no es manifestaran en
tothom en les mateixes etapes.
De cara a l’escola és més habitual parlar de zona de desenvolupament
intermental i d’ensenyament dialògic. La zona de desenvolupament intermental
està formada per:
- Bastida.
És el tipus d’ajut que el professor dóna a l’estudiant.
- Parla
exploratòria. Discussió conjunta, no només pregunta-resposta entre professor i
alumnat. Es tracta d’una crítica constructiva de les idees dels altres amb
possibles alternatives. Participen tots perquè per treure una determinació, es
té en compte l’opinió de tothom.
La parla exploratòria és molt important perquè desenvolupa el pensament
social. Parteix de quatre principis: claredat, responsabilitat, crítica
constructiva i receptivitat de propostes ben argumentades. Té conseqüències
molt positives pel desenvolupament cognitiu dels alumnes.
L’escola s’entén com una institució cultural creada per guiar el
desenvolupament intel·lectual, però els alumnes no tenen tendència al diàleg i
l’escola és la que ha de situar l’alumne/a en contacte amb usos discursius dels
que no són conscients en la vida diària. Així, hi haurà una major efectivitat
en el llenguatge com a mitjà d’aprenentatge.
IDEES PRINCIPALS
1. El
llenguatge es desenvolupa segons els diferents contextos socials i la seva
interacció amb l’entorn de l’individu. Quantes més experiències positives,
majors possibilitats d’un desenvolupament òptim.
2. Es
pot parlar de desenvolupament del llenguatge des de diferents perspectives, com
la zona de desenvolupament pròxim, els estadis, o la zona de desenvolupament
intermental i d’ensenyament dialògic.
3. La
parla exploratòria és una part molt important de la zona de desenvolupament
intermental: és la forma més efectiva de que el llenguatge ajudi a
l’aprenentatge cognitiu de l’alumne.
PREGUNTES
1. Com
aplicar la parla exploratòria a l’aula si els alumnes no són participatius per
si mateixos?
2. Com
aconseguir que alumnes que es troben en estadis diferents puguin obtenir una
experiència òptima d’aprenentatge, és a dir, que avancin independentment del
punt on es trobin?
COMENTARI PERSONAL
Ha estat una lectura que m'ha aportat bons coneixements sobre diferents perspectives del desenvolupament del llenguatge. Penso que ha estat una experiència positiva poder llegir un text enriquidor en aquest sentit, perquè t'ajuda a tenir una major amplitud del context lingüístic de l'infant i et desperta la ment cap a noves idees.
Com a lectura pròpiament, és cert que a estones resultava una mica confusa, però parant-te a rellegir, es pot arribar a entendre bé i les qüestions que planteja són molt interessants.
Personalment, m'ha agradat aquesta idea de retroalimentació, no només entre professor i alumne/a, sinó entre tot el grup classe. La parla exploratòria deu ser una eina molt necessària en l'educació i el desenvolupament de l'infant, no només a nivell de llenguatge, sinó en general. Si saps aplicar-lo i aconsegueixes que s'engresquin, pot esdevenir el principi, l'espurna de l'interès i la motivació per l'aprenentatge, dues actituds que portaran a l'individu de camí cap a l'èxit.
COMENTARI PERSONAL
Ha estat una lectura que m'ha aportat bons coneixements sobre diferents perspectives del desenvolupament del llenguatge. Penso que ha estat una experiència positiva poder llegir un text enriquidor en aquest sentit, perquè t'ajuda a tenir una major amplitud del context lingüístic de l'infant i et desperta la ment cap a noves idees.
Com a lectura pròpiament, és cert que a estones resultava una mica confusa, però parant-te a rellegir, es pot arribar a entendre bé i les qüestions que planteja són molt interessants.
Personalment, m'ha agradat aquesta idea de retroalimentació, no només entre professor i alumne/a, sinó entre tot el grup classe. La parla exploratòria deu ser una eina molt necessària en l'educació i el desenvolupament de l'infant, no només a nivell de llenguatge, sinó en general. Si saps aplicar-lo i aconsegueixes que s'engresquin, pot esdevenir el principi, l'espurna de l'interès i la motivació per l'aprenentatge, dues actituds que portaran a l'individu de camí cap a l'èxit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada