divendres, 10 de març del 2017

LECTURA 1 (I): Habilitar l’aula quan la comunicació és essencial (Mercè Segarra)

1. Resum
Mercè Segarra, a través d’aquest article i de les exemplificacions exposades, ens vol demostrar el paper fonamental que té la comunicació en l’entorn educatiu. Afirma, que aquesta combinació, fomenta un espai de conreu del saber i d’emocions, produint consegüentment,  una cultura d’aula.  
En altres paraules, per una banda, la classe és un espai on s’hi generen multitud de preguntes sobre la vida i el món. Fet valuós, que unit al llenguatge, permet una activitat intel·lectual conjunta, l’intercanvi d’informació, opinions, sabers i experiències diverses. L’objectiu d’aquesta comunicació intensa, és construir un coneixement col·lectiu més ric, resultat de la valoració d’altres punts de vista. Per així,  comprendre el món que ens envolta i a nosaltres mateixos.
I per l’altre, l’aula és un espai d’expressió i reflexió, on no s’ha de tenir por de compartir les sensacions, emocions o sentiments interns. Comunicar aspectes més personals, permetran a nivell col·lectiu, cohesionar el grup, augmentar el sentiment de pertinença dels infants a aquest i millorar així les relacions. I alhora, a nivell individual, reforçar l’autoestima i la confiança en un mateix. 
En definitiva, la comunicació és un engranatge vital per l’aprenentatge, que permet escoltar totes les veus i valorar totes les opinions. Aportacions rellevants i indispensables per poder formar un coneixement complet.
Però perquè funcioni, ha d’haver-hi un clima de respecte i de valoració dels uns amb els altres. I el paper del docent, ha de recaure en organitzar i conduir la comunicació. Oferint ajuda i orientació, únicament, en casos de necessitat.    
   
2. Idees clau

L’intercanvi d’informació, opinions, sabers i experiències diverses, (comunicació) ens permet construir un coneixement col·lectiu més ric.
-          - L’aula és un espai de conreu del saber i de les emocions.
-         -  Les preguntes de la vida són una bona eina per fomentar la comunicació.

3.Preguntes

-         -  Què fer quan no hi ha un clima de respecte entre els alumnes?
-         -  I si algun no vol parlar de temes personals, què es podria fer?
-         -  Fins quin punt, la mestre no s’ha d’involucrar quan estan fent teories i deduccions errònies?


 4. Reflexió personal

L’article de Mercè Segarra, “Habilitar l’aula quan la comunicació és essencial” és una lectura de fàcil comprensió i captivant. Que per una banda, està redactada en un registre proper al estàndard, tot evadint els complicats tecnicismes que dificulten l’assimilació de les idees clau. I que per l’altra, tracta un tema engrescador i vital del món de l’educació infantil, la comunicació i el seu indispensable paper en el desenvolupament de l’infant i en la construcció del seu creiexement.



Abans d’aquest text, era conscient de la rellevància del l’intercanvi d’informació, opinions, sabers i experiències diverses entre agents. Mes, gràcies a Mercè Segarra i a les seves explificacions, ara tinc més clar  tots els ventalls que ofereix la comunicació als infants, no només com a conreu de sabers sinó d’emocions també. 

Resultat d'imatges de comunicación

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada