Fontich,
X. (2011) El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions
de bastida i parla exploratòria. Articles
de didàctica de la llengua i de la literatura, 54, 68-75
1.
Resum global i al màxim detallat possible
però de només 300 paraules
La interacció social i la comunicació verbal dins
de la institució escolar tenen un paper molt rellevant, ja que ens ajuda a
potenciar l’aprenentatge. I per tant, gràcies a la perspectiva social, entenem
com l’aprenentatge com un procés de socialització. És per aquest motiu, que
l’escola segueix l’objectiu de promoure una comunicació i un discurs compartit
entre docent i alumnes, i també entre alumnes. Des d’aquesta perspectiva podem
observar dos principis molt importants: la bastida i la parla exploratòria.
En primer lloc, la bastida es basa en el tipus
d’ajut que l’instructor proporciona a l’aprenent: instruir, preguntar, implicar
als alumnes, donar feed-back, tutelar,
justificar els fenòmens, etc. Així doncs, la bastida s’entén com un procés
fluid, mútuament responsiu entre professor i alumne, resultat de la negociació
i de l’activitat conjunta.
En segon lloc, la parla exploratòria. És un dels
tres tipus de parla que defineix Mercer (2001), i a més, és un element que se
li dóna molta importància. Defensa que s’intenten sotmetre les idees a la
crítica i a la comprovació, sempre de manera argumentada i oferint possibles
alternatives. També, ens diu que la participació és bastant equitativa entre
els membres i es té en consideració l’opinió dels altres. Dins d’aquest
concepte, hi trobem un exemple de l’estructura que tenen les lliçons: primer,
tenim una sessió en gran grup per establir explícitament els objectius i
procediments; segon, passem a la sessió de petit grup, on els alumnes resolen
conjuntament les activitats proposades; i en tercer lloc, retornem a la sessió
de gran grup en què es comparteixen i es discuteixen les decisions preses. Així
doncs, es demana als alumnes de discutir conjuntament i arribar a un acord
final.
2.
Tres idees clau que destacaríeu del text
La primera idea clau és la interacció verbal. Aquest concepte se situa al context escolar com
a eix privilegiat d’aprenentatge. A més, s’entén el llenguatge com a signe
mediador que facilita la comunicació i la socialització.
Després, la segona idea clau d’aquesta lectura és la
bastida. La metàfora de la bastida
dóna compte del tipus d’ajut que l’instructor proporciona a l’aprenent. Aquest
concepte està molt lligat al <coneixement de principis>, que és un estadi
que consisteix en la construcció per part de l’aprenent de patrons de conducta
independents relatius a l’aprenentatge, les accions i les creences. Per acabar,
aquesta idea clau nomenar un model de bastida: Anghileri (2006), que es basa en
una concepció de bastida flexible i dinàmica.
La tercera idea clau d’aquest text és la parla exploratòria. És un tipus de
parla definit per Mercer (2001) que ens diu que els participants s’impliquen
críticament, argumentant les seves aportacions i oferint possibles
alternatives. A més, la participació es caracteritza per ser equitativa.
3.
Dues preguntes que formularíeu a l’autor o
autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1-
El concepte
de bastida i la parla exploratòria, són complementaris?
2-
És
necessari que l’instructor hagi tingut algun tipus de formació per desenvolupar
un d’aquests dos conceptes en una aula?
Comentari personal:
Aquesta lectura m’ha semblat molt interessant. A
més, després de llegir aquesta lectura he pogut veure que la llengua és una
activitat que sempre es realitza dins de la interacció, i també és important el
retorn reflexiu. És a dir, la interacció amb altres persones és un element
essencial en la comunicació. Així doncs, en aquesta lectura es pot observar la
importància que pren la interacció envers el llenguatge i a la comunicació.
El fil conductor que he pogut veure amb les altres
lectures és la comunicació. És un element molt important, tant de manera oral
com l’escrita. A més, aquesta comunicació ha de partir dels interessos i de les
necessitats dels infants.
Per acabar, gràcies al seminari de lectura he
ampliat les idees que tenia sobre aquesta lectura i aclarir els dubtes que em
van sorgir mentre llegia. A més, compartir les diferents lectures ha estat molt
interessant per tal de saber la idea que englobava totes i com he dit anteriorment
és la comunicació. Així doncs, acabo aquest comentari personal amb una pregunta:
què faríem sense la comunicació, el llenguatge i la interacció?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada