divendres, 10 de març del 2017

Lectura IV: El diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural - Fontich, X.

Fontich, X. (2011) El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Articles de didàctica de la llengua i de la literatura, 54, 68-75

1.     Resum global i al màxim detallat possible però de només 300 paraules
La interacció social i la comunicació verbal dins de la institució escolar tenen un paper molt rellevant, ja que ens ajuda a potenciar l’aprenentatge. I per tant, gràcies a la perspectiva social, entenem com l’aprenentatge com un procés de socialització. És per aquest motiu, que l’escola segueix l’objectiu de promoure una comunicació i un discurs compartit entre docent i alumnes, i també entre alumnes. Des d’aquesta perspectiva podem observar dos principis molt importants: la bastida i la parla exploratòria.

En primer lloc, la bastida es basa en el tipus d’ajut que l’instructor proporciona a l’aprenent: instruir, preguntar, implicar als alumnes, donar feed-back, tutelar, justificar els fenòmens, etc. Així doncs, la bastida s’entén com un procés fluid, mútuament responsiu entre professor i alumne, resultat de la negociació i de l’activitat conjunta.

En segon lloc, la parla exploratòria. És un dels tres tipus de parla que defineix Mercer (2001), i a més, és un element que se li dóna molta importància. Defensa que s’intenten sotmetre les idees a la crítica i a la comprovació, sempre de manera argumentada i oferint possibles alternatives. També, ens diu que la participació és bastant equitativa entre els membres i es té en consideració l’opinió dels altres. Dins d’aquest concepte, hi trobem un exemple de l’estructura que tenen les lliçons: primer, tenim una sessió en gran grup per establir explícitament els objectius i procediments; segon, passem a la sessió de petit grup, on els alumnes resolen conjuntament les activitats proposades; i en tercer lloc, retornem a la sessió de gran grup en què es comparteixen i es discuteixen les decisions preses. Així doncs, es demana als alumnes de discutir conjuntament i arribar a un acord final.

2.     Tres idees clau que destacaríeu del text
La primera idea clau és la interacció verbal. Aquest concepte se situa al context escolar com a eix privilegiat d’aprenentatge. A més, s’entén el llenguatge com a signe mediador que facilita la comunicació i la socialització.
Després, la segona idea clau d’aquesta lectura és la bastida. La metàfora de la bastida dóna compte del tipus d’ajut que l’instructor proporciona a l’aprenent. Aquest concepte està molt lligat al <coneixement de principis>, que és un estadi que consisteix en la construcció per part de l’aprenent de patrons de conducta independents relatius a l’aprenentatge, les accions i les creences. Per acabar, aquesta idea clau nomenar un model de bastida: Anghileri (2006), que es basa en una concepció de bastida flexible i dinàmica.
La tercera idea clau d’aquest text és la parla exploratòria. És un tipus de parla definit per Mercer (2001) que ens diu que els participants s’impliquen críticament, argumentant les seves aportacions i oferint possibles alternatives. A més, la participació es caracteritza per ser equitativa.

3.     Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1-    El concepte de bastida i la parla exploratòria, són complementaris?
2-    És necessari que l’instructor hagi tingut algun tipus de formació per desenvolupar un d’aquests dos conceptes en una aula?

Comentari personal:
Aquesta lectura m’ha semblat molt interessant. A més, després de llegir aquesta lectura he pogut veure que la llengua és una activitat que sempre es realitza dins de la interacció, i també és important el retorn reflexiu. És a dir, la interacció amb altres persones és un element essencial en la comunicació. Així doncs, en aquesta lectura es pot observar la importància que pren la interacció envers el llenguatge i a la comunicació.
El fil conductor que he pogut veure amb les altres lectures és la comunicació. És un element molt important, tant de manera oral com l’escrita. A més, aquesta comunicació ha de partir dels interessos i de les necessitats dels infants.

Per acabar, gràcies al seminari de lectura he ampliat les idees que tenia sobre aquesta lectura i aclarir els dubtes que em van sorgir mentre llegia. A més, compartir les diferents lectures ha estat molt interessant per tal de saber la idea que englobava totes i com he dit anteriorment és la comunicació. Així doncs, acabo aquest comentari personal amb una pregunta: què faríem sense la comunicació, el llenguatge i la interacció?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada