¿Lengua oral formal en la educación infantil?, Uri Ruiz Bikandi
Resum global
L’article
parla sobre una qüestió molt concreta que és si és possible, o no, ensenyar
l’ús del llenguatge formal en l’etapa d’educació infantil.
Per
fer-nos entrar en temàtica, l’autor exposa que entén el llenguatge formal com
un ús d’aquest que li dóna importància a les formes en les que s’utilitza, és a
dir, que prioritza com es diuen les coses adequant-se al context i tenint no
només present la varietat lèxica sinó també aspectes para-lingüístics.
Després
d’explicar-nos el que és per ell el llenguatge formal, l’autor entra en una
mena de debat amb ell mateix on es planeja si té sentit o no parlar de l’ús del
llenguatge formal en l’etapa d’infantil. Per fer-ho, exposa que l’aula és un
lloc públic o semi-públic en la vida dels infants i que, quan un infant es
troba en ella, se li exigeix allunyar-se del llenguatge que normalment usa en
entorns privats o familiars.
L’autor
ens explica com, a diferencia de el que passa a casa, els infants han
d’acomodar-se a diferents interlocutors que no sempre comprenen el que vol
expressar. Això, en conseqüència, exigeix que l’infant inicií un procés per
aclarir i re-formular allò que vol dir, a fi de ser entès per el seu interlocutor.
Aquest procés, segons l’article, promou el desenvolupament de les capacitats
intel·lectuals de l’infant lligades al llenguatge.
Per
acabar, l’article exposa alguns aspectes negatius que solen aparèixer en
l’ensenyament de la llengua oral en les aules. Alguns d’aquests són, per
exemple, el fet que l’educadora sol imposar certs temes en comptes de deixar-se
endur per les propostes dels propis infants o que les interlocucions que es
donen en grups d’aula es centren en un alumne i el docent, en comptes de entre
els propis infants.
Per
concloure, definitivament, l’article fa esment que des de l’etapa d’infantil
fins entrada l’adolescència, s’esdevé un llarg camí per l’adquisició del
llenguatge formal i que començar aviat ajuda a establir unes bones bases per
aconseguir l’assoliment del mateix.
Idees clau
1. El
llenguatge emprat a casa és diferent a l’emprat a l’aula: en el primer cas,
l’infant sol ser comprès tot i no especificar del tot el que vol expressar. A
l’aula, per contra, se li exigeix que elimini les possibles ambigüitats del
llenguatge per fer-se entendre per els altres interlocutors.
2. L’evolució
dels infants en els processos comunicatius
no tenen només a veure amb l’evolució madurativa de cada nen sinó que
també va lligat amb diferents pràctiques socials que promouen el
desenvolupament cognitiu que està lligat amb el llenguatge.
3. S’ha
de potenciar la interlocució entre grups d’iguals en la que el docent
intervingui, fonamentalment, per fer pensar els infants i per promoure les
contradiccions entre parlants.
Preguntes per l’autor
1. Com
podem fer els mestres per intentar que els infants re-formulin allò que diuen,
en el cas que sigui necessari, però alhora pretendre que ells mateixos prenguin
consciencia de les seves paraules autònomament?
2. Com
es pot potenciar que, en una activitat de gran grup, els infants participin
activament en les converses que sorgeixen?
Comentari personal
Aquesta
lectura, igual que la primera, m’ha semblat força interessant ja què s’aborda
un tema en concret del qual no n’he sentit a parlar gaire i crec que resulta
destacant: l’ús
del
llenguatge formal en l’estepa d’infantil.
Òbviament,
tots i totes sabem que és entre els 0 i els 6 anys el moment en el qual,
normalment, els infants aprenen a expressar-se oralment. També sabem que és a
l’escola on aquests aprenentatges es fomenten amb activitats orientades a
aquest fet o, simplement, amb converses espontànies entre iguals o amb
l’educadora de grup. No obstant això, no m’havia plantejat mai si en aquests
aprenentatges existia cabuda per un tipus de llenguatge notablement més formal
del que es pot usar en la vida privada del nen o de la nena. Penso que això es
degut, en part, a que sempre he pensat que potser els infants tenen temps més
endavant i més entrats a l’etapa de primària, per aprendre a expressar-se
formalment tenint en compte diversos aspectes característics d’aquest tipus de
llenguatge com és, per exemple, el fet de tenir en compte el context al qual s’adrecen.
Després de la lectura, però, ho veig diferent: si des de ben aviat es creen
unes bases per a que els infants aprenguin a tenir en compte que han d’esforçar-se
per re-formular les seves paules quan ho requereix l’interlocutor al qual va
dirigida la seva veu, serà més senzill que aviat sàpiga no només fer-se
entendre sinó adequar-se al moment en el que parla tenint en compte qui
l’escolta.
Tot
plegat, a més de resultar beneficiós per el desenvolupament propi del llenguatge,
també ho és per al foment de múltiples capacitats de l’infant. Sent així; per
què no treballar-ho en infantil i des de ben aviat?
Destaco,
finalment, que m’ha agradat aquesta lectura on he pogut parar-me a pensar en
aquest aspecte de la formalitat oral en el qual no hi havia reflexionat amb
anterioritat. Gràcies a ella me’n adono encara més de la importància que tenen
les converses a l’aula per als infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada