dimecres, 8 de març del 2017

"Hablar en clase, aprender lengua" - Claudia Martín Vera

RESUM

L'aula és considerada com un espai on es desenvolupen activitats discursives diverses i interrelacionades, on es constaten diferents habilitats lingüístiques que no es produeixen aïlladament i que el seu ensenyament implica la confluència de totes elles. La llengua com a instrument de comunicació humana.
La llengua oral en una societat alfabetitzada
1.    L'ús de l'escriptura canvia totalment les relacions socials i els usos culturals i incideix també en les formes de pensament. El procés d'aprenentatge de la llengua, fins i tot l'oral, pot entendre's com un procés d'inserció en una societat alfabetitzada.
2.    Les diverses situacions en què es desenvolupa l'activitat escolar constitueixen en si mateixes situacions de possibles aprenentatges d'usos de la llengua, dels gèneres discursius que han donat lloc. La llengua oral té la doble funció d'objecte: aprendre a exposar un tema i d'instrument d'aprenentatge.
3.    L'ús del llenguatge oral té dues facetes: parlar i escoltar. Escoltar implica comprendre, interpretar el que es vincula a través de la paraula oral. Ex.: coneixement escolar: paraula del professor -> comprendre el que es transmet a partir del monòleg oral -> èxit.
Diversitat d'usos funcionals de la llengua oral a l'escola
La llengua oral impregna tota la nostra vida, serà per tant molt difícil dir en quin moment es parla només per establir contacte o per regular la vida de la classe o quan es parla per aprendre o per aprendre a parlar.
Parlar per regular la vida social escolar
L'escola és un àmbit diferent del familiar que exigirà que la conversa s'adeqüi a les noves situacions per les quals caldrà aprendre noves formes de parlar. L'aula és un espai de vida, i com a tal, font de contrastos, diferències, tensions i conflictes que hauran de ser resolts amb el diàleg; tot això implica haver d'aprendre a conviure en la diferència i per trobar vies d'entesa entre les persones.
Parlar per aprendre i per aprendre a pensar
El dialogo permet fer evidents els conceptes dels estudiants i permet la seva transformació en el contrast dinàmic amb els companys i amb els quals proposa el professor com a objecte d'aprenentatge. El diàleg permet compartir i construir conjuntament a l'aula els coneixements relacionats amb els continguts escolar i està relacionat amb la reflexió compartida d'aspectes diversos que influeixen en la formació moral de nens/as i joves.
Parlar per llegir i per escriure
La interacció oral és un instrument imprescindible perquè els alumnes aprenguin a enfrontar-se per si mateixos amb la construcció del significat a través dels textos. El llenguatge oral, el llenguatge escrit i la imatge contribueixen a la creació de significats que cal aprendre a desentranyar, comprendre i produir.
Parlar per aprendre a parlar
El llenguatge oral s'usa per aprendre a construir un discurs oral de major complexitat. Aspecte fonamental en el desenvolupament verbal dels alumnes: el llenguatge literari oral o vehiculat (contes, cançons, etc.) a través de la paraula oral.

IDEES CLAU:
  •    L'aula és un espai de col·laboració en la qual tots participen en la consecució d'uns objectius d'aprenentatge a través d'activitats verbals que conflueixen tant els usos orals com els escrits.
  •     Llengua oral no solament entesa com a instrument de comunicació, sinó com a relació amb altres habilitats verbals.
  •     Parlar per aprendre i per aprendre a pensar

OPINIÓ PERSONAL:
Per al meu gust, en aquest escrit ens trobem amb molts tecnicismes que tal vegada dificulta la seva comprensió per segons quina persona, és a dir, crec que és un article dirigit a persones d'un àmbit concret, com poden ser l'àmbit educatiu i/o literari. Potser un vocabulari més senzill acosta aquesta publicació a un públic més ampli.

PREGUNTES A L’AUTORA:
  •     L'aprenentatge de la llengua oral en l'escola s'ha de desenvolupar com una habilitat aïllada de la resta? ("Diversitat d'usos i funcions de la llengua oral en l'escola" – pàg. 2)
  •      Quin tipus d'activitats podríem proposar per contribuir a la creació de significats que els alumnes puguin desentranyar, comprendre i produir? ("Parlar per llegir i per escriure" – pàg. 3)






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada