RESUM
L'aula és considerada com un espai on es
desenvolupen activitats discursives diverses i interrelacionades, on es
constaten diferents habilitats lingüístiques que no es produeixen aïlladament i
que el seu ensenyament implica la confluència de totes elles. La llengua com a
instrument de comunicació humana.
La llengua oral en una societat
alfabetitzada
1. L'ús de l'escriptura canvia totalment les relacions
socials i els usos culturals i incideix també en les formes de pensament. El
procés d'aprenentatge de la llengua, fins i tot l'oral, pot entendre's com un
procés d'inserció en una societat alfabetitzada.
2. Les diverses situacions en què es desenvolupa l'activitat
escolar constitueixen en si mateixes situacions de possibles aprenentatges
d'usos de la llengua, dels gèneres discursius que han donat lloc. La llengua
oral té la doble funció d'objecte: aprendre a exposar un tema i d'instrument
d'aprenentatge.
3. L'ús del llenguatge oral té dues facetes: parlar i
escoltar. Escoltar implica comprendre, interpretar el que es vincula a través
de la paraula oral. Ex.: coneixement escolar: paraula del professor -> comprendre
el que es transmet a partir del monòleg oral -> èxit.
Diversitat d'usos funcionals de la
llengua oral a l'escola
La
llengua oral impregna tota la nostra vida, serà per tant molt difícil dir en
quin moment es parla només per establir contacte o per regular la vida de la
classe o quan es parla per aprendre o per aprendre a parlar.
Parlar per regular la vida social
escolar
L'escola és un àmbit diferent del familiar que exigirà
que la conversa s'adeqüi a les noves situacions per les quals caldrà
aprendre noves formes de parlar. L'aula és un espai de vida, i com a tal, font
de contrastos, diferències, tensions i conflictes que hauran de ser resolts amb
el diàleg; tot això implica haver d'aprendre a conviure en la diferència i per
trobar vies d'entesa entre les persones.
Parlar per aprendre i per aprendre a
pensar
El dialogo permet fer evidents els conceptes dels
estudiants i permet la seva transformació en el contrast dinàmic amb els
companys i amb els quals proposa el professor com a objecte d'aprenentatge. El
diàleg permet compartir i construir conjuntament a l'aula
els coneixements relacionats amb els continguts escolar i està relacionat amb
la reflexió compartida d'aspectes diversos que influeixen en la formació moral
de nens/as i joves.
Parlar
per llegir i per escriure
La interacció oral és un instrument imprescindible perquè
els alumnes aprenguin a enfrontar-se per si mateixos amb la construcció del
significat a través dels textos. El llenguatge oral, el llenguatge escrit i la
imatge contribueixen a la creació de significats que cal aprendre a
desentranyar, comprendre i produir.
Parlar
per aprendre a parlar
El llenguatge oral s'usa per aprendre a construir un
discurs oral de major complexitat. Aspecte fonamental en el desenvolupament
verbal dels alumnes: el llenguatge literari oral o vehiculat (contes, cançons,
etc.) a través de la paraula oral.
IDEES CLAU:
- L'aula és un espai de col·laboració en la qual tots participen en la consecució d'uns objectius d'aprenentatge a través d'activitats verbals que conflueixen tant els usos orals com els escrits.
- Llengua oral no solament entesa com a instrument de comunicació, sinó com a relació amb altres habilitats verbals.
- Parlar per aprendre i per aprendre a pensar
OPINIÓ PERSONAL:
Per al meu gust, en aquest escrit ens trobem amb molts
tecnicismes que tal vegada dificulta la seva comprensió per segons quina persona,
és a dir, crec que és un article dirigit a persones d'un àmbit concret, com
poden ser l'àmbit educatiu i/o literari. Potser un vocabulari més senzill
acosta aquesta publicació a un públic més ampli.
PREGUNTES A L’AUTORA:
- L'aprenentatge de la llengua oral en l'escola s'ha de desenvolupar com una habilitat aïllada de la resta? ("Diversitat d'usos i funcions de la llengua oral en l'escola" – pàg. 2)
- Quin tipus d'activitats podríem proposar per contribuir a la creació de significats que els alumnes puguin desentranyar, comprendre i produir? ("Parlar per llegir i per escriure" – pàg. 3)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada