dijous, 9 de març del 2017

Fontich, X. (2011) El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Articles de didàctica de la llengua i de la literatura, 54

RESUM:

El punt de partida de la lectura és prendre importància del diàleg mitjançant la llengua, no només a les aules sinó també a la societat, ja que és un motor d’aprenentatge constant a causa que és el mecanisme de transmissió del coneixement.

Una altra idea que remarca la lectura és la utilització de la parla exploratòria. Una eina educativa que es basa en aconseguir uns objectius de forma conjunta entre iguals mitjançant l’escolta activa, l’assertivitat i la negociació, fent així que hi hagi un treball grupal molt enriquidor i a més, que els alumnes desenvolupin, no només la part social, mitjançant el diàleg entre els companys i arribant a un acord entre les possibles respostes, sinó també desenvolupar la part cognitiva, ja que el coneixement es desenvolupa millor utilitzant aquesta tècnica.

D’altra banda, però, és molt important la presència del docent amb un paper de guia, el qual fa referència al subjecte més capaç que anomena Vygotski en la seva teoria anomenada Zona de Desenvolupament Pròxim, amb la finalitat de conduir els alumnes a realitzar una parla exploratòria amb més eficàcia.

Com a conclusió, la lectura posa molta èmfasi en veure l’infant dins d’un col·lectiu, ja que és considera important la interacció continua mitjançant el diàleg, ja que això possibilita la creació d’una comunitat cultural fent que l’infant sigui cada cop més autònom; desenvolupant l’aprenentatge del llenguatge mitjançant el diàleg i no la gramàtica.

IDEES CLAUS:

La bastida com a procés d’ajut a l’alumne per a ser més autònom.
- La difusió i l’ensenyament de la parla exploratòria a les aules.
- Promoure l’ensenyament dialògic.
- L’aprenentatge com element no independent, tot té relació. Descoberta de l’entorn.
- Pràctica del llenguatge com a aprenentatge.

PREGUNTES A L’AUTOR:

Realment es pot ensenyar i dur a terme una metodologia on s’utilitzi la parla exploratòria a l’educació infantil?

El llenguatge oral és l’únic que es pot aprendre? No és important ensenyar i pràcticar des de les aules el llenguatge corporal?

COMENTARI:

M’ha semblat molt interessant llegir aquesta lectura per prendre consciència de la importància que pren el llenguatge i de l’ús que en donem cada dia. Considero crucial oferir als infants propostes on se sentin lliures, còmodes i sobretot segurs per poder aprendre allò que els interessa i puguin desenvolupar la capacitat d’observar i experimentar l’entorn i els materials que aquest últim li ofereix.

Des de la meva perspectiva com a futura docent d’educació infantil, crec que és molt important desenvolupar en els infants el llenguatge i ensenyar el seu ús, d’altra banda, però, la manera en com es transmet també penso que és molt important i s’ha de presentar d’una manera atractiva. És important que vegin aquesta utilitat per a la resolució de problemes i per entendre’s.

Per últim, destacar la importància de realitzar una parla exploratòria per treballar en grup. Que els infants tinguin més llibertat i aprenguin a realitzar un treball cooperatiu de manera constructiva. Malgrat això, em costa visualitzar-la a una aula d’infantil, però tot és provar-ho!


Gràcies a les meves companyes al seminari he pogut anar completant idees i clarificar conceptes i, a més, afegir idees noves que abans desconeixia o que no se m’havien ocorregut com per exemple, rumiar per què a la lectura no parlava del llenguatge corporal.  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada