divendres, 10 de març del 2017

Uri Ruiz Bikandi. (2002). Aula de Innovación Educativa.


Per saber si això és possible, primer de tot hem de preguntar-nos què entenem per llengua formal.

El fet d’utilitzar un registre o un altre ve determinat per factors extralingüístics (context, a qui ens dirigim, el tema que es tracta...). Per exemple, en àmbits públics es requereix aquest grau de formalitat. Llavors, cal aquest llenguatge amb infants de menys de 7 anys?

L’escola és un àmbit públic però que pretén aportar un ambient proper i familiar. A més, tot i que hi ha una relació jeràrquica entre alumne i professor, els llaços afectius creen vincles que fan que aquesta distància s’esfumi. Tot i això, s’estrena l’aproximació a l’ús formal de la llengua a EI, al pensament sistemàtic i científic.

La diferència principal entre aquests espais és que, fins a arribar a l’escola, l’infant es troba amb una parla sense especificació. A casa se l’entén i no se “l’obliga” a parlar bé, els adults interpreten el que l’infant vol dir amb els espais compartits dels que disposen. És per això que la relació entre iguals i amb els professors promou un mitjà d’adquisició dels usos socialment compartits. L’esforç per entendre conceptes més socials, que no es troben en aquell moment on ells són ajuda al desenvolupament cognitiu i les capacitats intel·lectuals relacionades amb la llengua. 

El comportament docent més general consisteix en recolzar, reformular i contestar cada intervenció dels infants. El docent ha de encaminar el procés de construcció discursiva dels infants i promoure en els infants la presa de consciència de les seves pròpies paraules, saber el que s’ha entès i el que no per al desenvolupament lingüístic i cognitiu. 

Una bona estratègia és ajudar a la intervenció entre iguals, en la que el docent intervé quan és estrictament necessari. Per  a poder observar, es pot fer ús de vídeo.

IDEES CLAUS:

  •  La parla entre iguals promou un desenvolupament cognitiu i lingüístic.
  • És important que els infants aprenguin la parla socialment compartida.
  • El docent ACOMPANYA I GUIA en aquest procés d’aprenentatge de la llengua oral.

PREGUNTES:

- Sense mostrar un error evident, com podem aconseguir que els infants es replantegin els errors?
- Com podríem aconseguir que tothom pariticipi?


REFLEXIÓ

Després d'haver compartit aquesta lectura amb les companyes he pogut comprovar que aspectes tan "necessaris" com la importància de saber parlar la nostra de manera formal, mai me les havia plantejat. Crec que a partir d'aquesta lectura i la xerrada que ens ha donat l'Anna Costa, m'ha fet adonar-me de ho important que es promoure, no només el llenguatge formal sinó la conversa entre els infants per a que aquests puguin aprendre de manera més autònoma a corregir aspectes que potser en àmbits més familiars utilitzen de manera errònia. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada