Resum de la lectura:
A l’article el diàleg a l’aula des de la perspectiva
sociocultural, l’autor ens posa en context partint de la idea que la
interacció social és un requisit indispensable per a l’aprenentatge (teoria
sociocultural).
D’aquí surt la
necessitat de, en un context escolar, tenir un entorn ric i estimulant on
siguin els mateixos alumnes els que explorin, preguntin i tinguin l’oportunitat
de dur a terme la resolució de problemes, deixant de banda la instrucció
directa i el control del contingut per part del docent. Per tant, la interacció
verbal se situa com a eix privilegiat d’aprenentatge i on l’alumne aprèn a
través d’aquesta interacció amb altres persones.
A la lectura podem
veure la referència a Vigotsky i el seu concepte de zona de desenvolupament
pròxim (ZDP), que fa referència a com el desenvolupament intel·lectual d’un nen
pot assolir nivells nous amb el suport d’una persona més capacitada o experta.
Aquesta teoria està enfocada a l’estat mental d’un individu en un moment
determinat i és per això que apareix la zona de desenvolupament intermental
(ZDI) ajustada a la dinàmica del desenvolupament a través del diàleg. Així
doncs, l’escola ha de buscar promoure l’accés a un discurs compartit entre
docent i alumnes i entre alumnes.
És dintre d’aquest
context on apareix la metàfora de bastida, que és l’ajut que ofereix
l’instructor a l’aprenent, i on té el rol de modelar, instruir, reduir el marge
de maniobra, destacar, preguntar, implicar, donar un feed back, tutelar i justificar els fenòmens. Això es realitzaria
amb tres moviments: de contingència; de retirada gradual de suport; i de
transferència de responsabilitat i promoció de l’autonomia de l’alumne.
Fontich arriba a la
conclusió que la interacció és un mitjà poderós per als alumnes per pensar i
raonar, i que malauradament, no té pràcticament presència a l’aula. Per tant,
apareix la parla exploratòria, que crea una dinàmica on els participants
s’impliquen críticament però constructivament amb les idees dels altres i són les
mateixes activitats les que promouen que els alumnes discuteixin en grup sense
la presència autoritària del professor. El rol del professor, en aquesta
pràctica és el de guia i els alumnes adopten un rol compartit, actiu i reflexiu
per a l’aprenentatge.
Idees principals:
-
La teoria sociocultural planteja que sense interacció
social no hi ha aprenentatge.
-
L’escola ha de buscar aquesta interacció col·laborativa
entre els infants i no buscar dinàmiques on el domini ho tingui el docent, sinó
que cal oferir als infants activitats on puguin col·laborar i interactuar entre
ells per resoldre situacions.
-
La parla exploratòria és molt important, ja que és un
estil bàsic de pensar socialment i poder participar en “comunitats de discurs
educades”; reuneix els principis de claredat, responsabilitat, crítica
constructiva i receptivitat de propostes ben argumentades; identifica els trets crucials i més
rellevants per participar en el discurs instruït (i per tant, hem de dominar el
coneixement de l’àrea del saber on ens trobem); i, finalment, té unes
conseqüències importantíssimes per al desenvolupament cognitiu dels alumnes.
Preguntes:
-
Quines estratègies es poden utilitzar davant d’un grup
que no col·labora en l’aplicació de la parla discursiva?
-
És útil realitzar aquesta pràctica en Educació Infantil?
Podries posar-nos exemples?
Comentari personal:
El primer cop que em
vaig llegir la lectura em va costa comprendre-la, després de tornar-la a llegir
i gràcies als comentaris durant el seminari amb les companyes de classe, vaig
acabar d’agafar-li el fil. A més, un punt molt positiu és el fet de tenir el
mateix autor de la lectura com a professor, i utilitzar-lo com a suport per
resoldre dubtes ens ha anat molt bé.
Al cap i a la fi, la
lectura m’ha servit per adonar-me de la importància de l’ús del llenguatge i
com podem utilitzar la parla exploratòria a l’aula centrant-nos sempre en què
els infants han de ser els protagonistes del seu propi aprenentatge, però que a
més, siguin capaços de col·laborar entre ells de manera constructiva. Tot i
així, que l’article ens parla d’aquestes estratègies a nivell general i
considero és una pràctica que es pot realitzar quan els infants ja han arribat
a un nivell de desenvolupament del llenguatge bàsic, i que en el cas de l’educació
infantil no sabria com aplicar-la.
Tot i així, personalment
m’hagués agradat que durant la meva escolarització s’hagués posat en pràctica
aquestes estratègies. Si que és veritat que en ocasions fèiem treballs en grup,
o discussions, però acabàvem sempre recorrent a dir el que el professor volia
escoltar i no el que realment nosaltres pensàvem per por a l’error.
Per veure l'enllaç a la imatge fes clic aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada