divendres, 10 de març del 2017

Habilitar l'aula quan la comunicació és essencial M.Segarra

Lectura:

S'entén aula com un espai de comunicació on les diferents maneres de pensar i de viure tenen cabuda i constitueix una desenvolupació de les seves capacitats al màxim. L'aula és un espai comú per compartir vivències i on la comunicació ha de fluir per construir noves idees sobre el món que ens envolta, Hi ha diferents conreus comunicatius. Un és el conreu de saber i l'altre el conreu de la mirada.
- El conreu de saber: la conversa per construir coneixements. L'Infant ha de trobar la seguretat de l'espai conegut que li permetrà anar fent camí cap a espais desconeguts. Espais que aniran omplint-se de vida. La curiositat sobre els temes provoca interrogants i la recerca de les respostes serà objectiu del nostre interès. El llenguatge ens permet construir xarxes de coneixements que fan possibles comprendre les nostres experiències i les dels altres, resoldre problemes i créixer com a persones.
- Conreu de les emocions. La conversa amb la mirada. La reflexió en veu alta permet compartir les vivències, sensacions i sentiments, enfortiran la mateixa identitat i el sentit de pertinença a un grup. Alternar activitats i facilitant espais aconseguim vincles i relacions. Les converses poden ser espontànies o provocades que constitueixen una font de coneixença mútua i requereixen admiració pels altres i per un mateix. Una coneixença per avançar individualment i com a grup, proporcionar el benestar emocional i intel·lectual imprescindibles per aprendre.
Una passejada per diferents racons permet als infants formular-ne preguntes i recollir respostes sobre el que saben o el que s'han imaginat. L'atenció, el respecte i l'escolta de les seves aportacions donarà motius nous de conversa a l'aula i a la mestra l'aportarà informació sobre allò que convé afermar.
Per adquirir els instruments del llenguatge es necessita observar-ne l'ús que en fan els experts, ser acompanyats, rebre ajuda i posar-lo en pràctica (utilitzar-lo).

Tres idees claus: 

- La comunicació es necessita per fer un creixement individual i de grup.
- Qüestionar-se i fer-se respostes entre els infants per saber el que saben i el que no, intervenint la mestra el mínim possible (excepte amb els petits que els ha d'acompanyar i reconduir en les seves respostes)
- L'infant ha de sentir l'aula com un espai segur per poder crear vincles i relacions amb els altres a través del llenguatge.


Dues preguntes:

- Per què no ens remarca també la importància del llenguatge no verbal? (en un primer moment en el segon conreu pensava que parlaríem de la mirada però no la mirada de fins a quin punt saben els infants. Penso que és molt important que quan parlem de llenguatge remarquem que també hi ha un llenguatge no verbal intrínsec que dóna moltes claus.
- Només per adquirir els instruments del llenguatge es necessita observar?



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada