L’educació infantil és un marc de socialització primària, ja que
constitueix el primer lloc públic en la vida de l’infant.
La llengua escrita en aquesta etapa té una gran
importància, ja que aquesta constitueix el model formal de la llengua: com
l’organització del coneixement, paraules més elaborades, complexes, diferents i
atractives que inciten a l’infant a apoderar-se d’elles. Per això és important
garantir els infant una relació diària amb textos escrits.
En l’entorn familiar tendeixen a comprendre el
que l’infant vol dir, ja que el coneixement i l’espai compartit funcionen pels
adults com un marc d’interpretació del que la criatura vol dir. La família actua
com si el que diguis el nen s’expressés d’una forma clara. Per aquest motiu
l’infant no pren consciència del seu grau d’explicació i de claredat de les
seves pròpies paraules.
El procés en les habilitats comunicatives del nen
o nena no transcorre amb un resultat d’evolució madurativa, sinó que es
produeix lligat a la pràctica social que promou el seu desenvolupament cognitiu.
Un dels problemes en l’educació infantil és que
les conversacions que es porten a terme en l’aula són radials, és a dir,
infant-mestre-infant. Aquest fet és un obstacle major pels infants perquè
aprenguin a ajustar les seves paraules a
les necessitats comunicatives dels seus interlocutors. S’ha d’intentar
potenciar la interlocució entre iguals, en la que el docent només intervingui
per fer pensar, per posar en evidència contradiccions entre els distints
parlant, per senyalar desviaments temàtics o per reclamar i guiar resums del
que s’ha dit.
Per això és important que el docent tingui un bon
control de les seves estratègies que posi en pràctica en la gestió de la parla
amb el gran grup.
IDEES CLAUS
-
Cedir progressivament als infants el control de
la paraula pot constituir un primer pas en el canvi de posicions per part del
docent per trencar la relació radial, infant-mestre-infant, i fomentar l’horitzontal
comunicació del grup
-
L’objectiu clau en l’ensenyament de la llengua oral formal consisteix a
promoure la consciencia de cada infant
sobre la seva pròpia paraula i comportament comunicatiu.
-
Importància de què el docent tingui un bon
control de les seves estratègies que posi en pràctica en la gestió de la parla
amb el gran grup.
PREGUNTES
-
Quines estratègies ha de tenir en compte el
docent per potenciar aquesta dinàmica a l’aula?
-
Què ha de fer el docent perquè l’infant prengui
consciència de la seva paraula i comportament comunicatiu que té?
VALORACIÓ PERSONAL
Aquesta lectura m’ha agradat molt per la claredat
en què s’explica el pas del llenguatge més informal, l’entorn familiar, al més
formal, entorn escolar.
Els textos escrits no se’ls dóna gaire
importància als primers anys de vida d’una persona perquè pensem que no serveix
de res, ja que l’infant encara no pot llegir. Però amb aquesta lectura es pot
veure la gran importància que té, ja que els ajuda a l’organització del
coneixement, paraules més elaborades, complexes, diferents i atractives que
inciten a l’infant a apoderar-se d’elles i d’aquesta manera ampliar el seu
coneixement de la llengua.
En aquesta lectura també fa referència, com la
lectura “Mercè Sagarra, Guix 372, Febrer del 2011”, a la importància de
potenciar la comunicació entre els iguals i no una comunicació
docent-dicent-docent perquè els infants aprenguin a ajustar les seves paraules a les necessitats comunicatives dels
seus interlocutors.
Mai havia pensat en la dificultat que tenen els
infants de passar d’un registre del llenguatge a l’altre, ja que és un tema del
qual no es parla sovint, però ara ja tinc una idea de com portar-lo a terme a
l’aula i com aquests van ampliant el seu llenguatge a partir de la pràctica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada