A continuació hi trobareu algunes dades sobre les vostres reflexions per escrit. En primer lloc, us he de dir que el nombre de paraules per error de mitjana que tenen els vostres textos és molt alt: concretament heu fet 446 paraules per error (total de paraules escrites, 18.300). Teniu un bon nivell de llengua!
A continuació hi ha la llista de preguntes que formuleu a cadascun dels autors; es tracta des del meu punt de vista de preguntes molt encertades i suggeridores:
Segarra (2011)
- Com creus que hauríem d'afrontar la comunicació no
verbal des de la docència per tal de fer més enriquidores les converses?
-
Consideres que és millor que els temes de conversa
siguin proposats per la docència o pels propis alumnes?
-
Quina creus que és la importància del llenguatge no
verbal en la comunicació entre els infants?
-
Quines estratègies recomanaries a una mestre que no
sàpiga com induir converses dins de l’aula?
-
Consideres que l'efecte i les emocions dels infants
són importants per establir una bona comunicació a l'aula?
-
Penses que la comunicació no verbal és igual
d'important que la comunicació verbal?
-
Què podem fer si un infant no interacciona amb la
resta durant el diàleg?
-
Quines pautes o informacions claus ha d’aportar la
mestra per a que s’iniciï el diàleg i l’intercanvi de coneixements?
-
Quin rol hauria d’adoptar el/la docent en cas que
els/les alumnes no estiguin predisposats/des a dur a terme una conversa per si
sols/es?
-
Per quin motiu són tant importants els silencis en
una conversa de caire més emocional?
-
A la lectura es fa esment
que es requereixen estratègies i pràctica per generar converses que creïn
coneixements mutus. Com es poden adquirir aquestes tècniques
-
Quin hauria de ser el
paper del docent davant d’aquestes converses espontànies que sorgeixen a l’aula
si aquestes deriven en teories errònies?
-
Quina és l’actitud que ha
de tenir una mestra dins d’una aula on es vol promoure la construcció de
coneixement a partir del descobriment?
-
A què s’ha de donar més
importància, al conreu del saber o al conreu de les emocions?
Ruiz-Bikandi (2009)
-
Si és tan important tenir habilitats comunicatives,
no s’hauria d’incidir més en aquest aspecte durant la carrera com a
professional?
-
Com a futura mestra, quines tècniques podria
treballar per potenciar aquest aspecte?
-
A què et refereixes quan
dius "hem de posar en marxa la gravadora"?
-
Fins a quin punt es pot
valorar la habilitat comunicativa?
-
En el text es comenta el
fet que en les escoles hi ha la inèrcia de seguir les velles costums, les quals
es transformen en una rutina diària amb el pretext de l’experiència. Fer-ne una
crítica és fàcil, però entrant a treballar, com a novella, en un centre que
mantingui aquests hàbits quines accions podria fer per combatre aquesta rutina?
-
El
llenguatge oral és l'únic tipus de llenguatge important en la pràctica del
diàleg? I el llenguatge corporal?
-
Has avaluat algun cop les teves habilitats i competències comunicatives?
-
Creus
que et van oferir un aprenentatge, utilitzant el llenguatge, tal com el que
descrius en el teu article?
-
Donat que les habilitats
comunicatives són molt importants, què suggeriria l'autor per preparar millor
als docents entorn aquest tema? Com es pot treballar les habilitats
comunicatives?
-
En el moment en el que un
infant pregunta per una qüestió temporal que no comprèn -en el
text exemplifica una situació d' un nen que veu la
fotografia d'una dóna gran i pensa que és la dóna jove quan era gran- com s'ha
de resoldre aquesta situació tenint en compte els coneixements de l'infant?
-
La
comunicació és un aspecte molt important, però si tenim a l’aula un infant amb
problemes en les relacions socials i no desitja aquest contacte, ni verbal ni
físic, com pots arribar a conèixer-lo en profunditat si ell/a no s’obre a tu?
-
El diàleg
fa créixer l’autonomia dels infants. Així doncs, un infant mut no disposarà de
la mateixa autonomia que un altre infant que sí pot comunicar-se?
Camps (2002)
-
Actualment, la llengua
oral i l'escrita tenen la importància que realment haurien de tenir en
l'educació?
-
La societat actual té la
plena consciència que estem impregnats de la llengua oral i que, per tant, tot
és objecte d’aprenentatge per als infants?
-
Creus que actualment en
un aula té el mateix pes el llenguatge oral que l’escrit? Per què tendim a
separar-los?
-
Per què no hi ha una
transversalitat d’aquestes destreses en les diferents etapes educatives? Per
què no es continua treballant a la Secundària?
-
L'aprenentatge
de la llengua oral en l'escola s'ha de desenvolupar com una habilitat aïllada
de la resta? ("Diversitat d'usos i funcions de la llengua oral en
l'escola" – pàg. 2)
-
Quin tipus d'activitats podríem proposar per
contribuir a la creació de significats que els alumnes puguin desentranyar,
comprendre i produir? ("Parlar per llegir i per escriure" – pàg. 3)
-
El llenguatge oral dóna
força a l’escrit. I al revés? – A una conferencia que és llegida, no parlada,
es perd l’espontaneïtat de l’oralitat. Entenc que llegir un text, o portar-lo
preparat té moltes avantatges pel que fa a la cohesió del text, però no es perd
l’espontaneïtat que només la llengua oral ens pot oferir?
-
Pel que fa a la funció de
la llengua oral en l’entorn escolar que s’ha anomenat com Parlar per llegir
i escriure, entenc que els infants aprenen a pensar i parlar a l’hora, i
quan aprenen a escriure, escriuen el que pensen. Per tant, si aprenen a
modificar el discurs (gràcies amb la interacció amb el altres) també aprendran
a modificar el text i fer-lo més ric. M’agradaria que s’hagués aprofundit més
en aquest tema, i per això he buscat més informació.
-
Ara hem de memoritzar?
-
La majoria de persones
pensen que l’oral i l’escrit van separats?
-
Realment ens adonem de la relació que hi ha entre la llengua oral i
l'escrita en les diverses activitats escolars?
-
L'escola és conscient de la importància del llenguatge oral?
-
La majoria de la gent sap que escriure i parlar són
activitats que es fan conjuntament?
-
L’educació d’avui dia hauria de donar més
importància a la llengua oral i escrita?
-
Com un
educador pot veure si està donant prioritat a la llengua escrita davant de la
llengua oral?
-
Si hem de
deixar que els infants s'interessin per la lector escriptura, si algun no s’interessa
que fem?
-
Com s’ensenya a escriure?
-
Que fem si un infant no
s’interessa per la lectoescriptura?
-
Realment es pot ensenyar
i dur a terme una metodologia on s’utilitzi la parla exploratòria a l’educació
infantil?
-
El llenguatge oral és
l’únic que es pot aprendre? No és important ensenyar i practicar des de les
aules el llenguatge corporal
-
Avui dia, tot i que sabem
que el paper del mestre hauria ser més de guia i no tant d’instructor, ens
consta dins l’aula fer aquest paper, sense intervenir o interrompre potser el
diàleg dels petits. Quines son les tècniques que podem utilitzar per
aconseguir-ho?
-
Perquè ens consta tant
treballar dins l’escola en petits grups entre discent, si segurament és la
millor tècnica per a què es produeixi un bon diàleg i per tant, un bon
aprenentatge?
Fontich (2011)
-
Podries especificar més
detalladament quina és la diferència entre Zona de Desenvolupament Proper i
Zona de Desenvolupament intermental.
-
Com ha de fer un docent
per tal de generar una conversa entre alumnes, a través de la qual en pugui
sorgir un tema de discussió que vagi en línia amb un objectiu determinat?
(Normalment els alumnes es posen a parlar de temes com ara el videojoc que esta
de moda, o bé quin cromo els falta per acabar la col·lecció). Aleshores s’ha de
generar una conversa d’alguna manera atractiva per tal que els alumnes tinguin
ganes d’aportar les seves idees sobre aquell tema. Hi ha algun recurs, alguna
eina que permeti que sorgeixin temes amb una mica de fonament?
-
El concepte de bastida està basat en les idees de
Bruner (aprenentatge per descobriment)?
-En què consisteix
l’aparent desarticulació? Quina relació té amb els termes generalitzador i
metacognitiu?
-L’ensenyament dialògic sempre dóna lloc a un discurs compartit entre docent i alumnes i entre alumnes?
Quina és la diferència entre la zona de desenvolupament pròxim i la zona de desenvolupament intermental?
Quina és la diferència entre el coneixement de principis i el ritual?
Es pot aconseguir treballar i aprendre a partir de la parla exploratòria?
Com portaríem a terme la parla exploratòria en un aula com la universitat amb tantes persones?
-L’ensenyament dialògic sempre dóna lloc a un discurs compartit entre docent i alumnes i entre alumnes?
Quina és la diferència entre la zona de desenvolupament pròxim i la zona de desenvolupament intermental?
Quina és la diferència entre el coneixement de principis i el ritual?
Es pot aconseguir treballar i aprendre a partir de la parla exploratòria?
Com portaríem a terme la parla exploratòria en un aula com la universitat amb tantes persones?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada