Resum:
El que ens vol transmetre Anna
Camps en aquest article és que tant la llengua oral com la llengua escrita han
d'anar confluïdes en la nostra societat alfabetitzada, ja que s'han d'atendre a
les habilitats de parlar, escoltar, llegir i escriure.
Gran part de la societat no pensa
en què l'aula és un espai on es desenvolupen activitats discursives, és a dir,
parlar, discutir, reflexionar, etc. també són considerades activitats de la
llengua oral. Totes aquestes activitats d'ensenyança i aprenentatge participen en
activitats de producció o comprensió verbal com escoltar les interpretacions
dels companys, llegir un text, resumir el text, entre altres.
La llengua oral no es pot veure
separada de la llengua escrita en una societat alfabetitzada, ja que segons uns
investigadors de les cultures orals, les han comparat amb cultures que tenen
sistemes d'escriptura alfabètica i han vist que l'ús de l'escriptura canvia
totalment les relacions socials i els usos culturals, a més, d'influir en les
maneres de pensar. Amb tot això també insisteixen en què l'ús del llenguatge té
dues cares: parlar i escoltar. A més, la llengua oral en la vida escolar té
diverses funcions com: parlar per establir contacte, per regular la vida a
classe o parlar per aprendre o per aprendre a parlar.
Per últim, l'autora comenta que el
llenguatge oral s'utilitza per aprendre a construir un discurs oral més complex
i fa referència a un aspecte del llenguatge que considera fonamental pel
desenvolupament verbal dels alumnes, aquest es tracta del llenguatge literal
oral o vehiculat a través de la paraula oral. És per això que els primers
nivells de l'escolaritat l'accés a la literatura es fa mitjançant els contes,
les cançons, etc. però també diu que Enric Larreula dóna rellevància a què
totes aquestes activitats reservades a les primeres edats s'allarguin fins a la
secundària on, a més, existeixen activitats de col·laboració a través de
fomentar l'autonomia dels grups d'alumnes.
Idees clau:
-
La llengua oral i la llengua escruta estan interrelacionades entre elles en una
societat alfabetitzada.
-
S'ha de veure la llengua oral com una activitat la qual està vinculada a les
diferents habilitats lingüístiques com: parlar, escoltar, llegir i escriure.
- És important explicar contes i
cantar cançons fins a la secundària per desenvolupar diverses funcions com
evocar la ment dels infants a un món de ficció a través del llenguatge, per la
qual cosa contribueix a la construcció d'esquemes mentals i, per altra banda, educar la pronunciació, el ritme, el gust pel
joc verbal, per les imatges.
Preguntes a l'autora:
-
Realment ens adonem de la relació que hi ha entre la llengua oral i l'escrita
en les diverses activitats escolars?
- L'escola és conscient de la importància
del llenguatge oral?
Comentari personal:
Aquesta
lectura m'ha semblat força interessant, ja que mai m'havia parat a pensar en la
interrelació que hi ha entre la llengua oral i l'escrita. Sempre he pensat que
tenien una mica de relació però tampoc les veia com una activitat. Aquesta
lectura m'ha fet canviar la meva mentalitat sobre el tema. Ara encara considero
de més importància treballar els contes i les cançons des de ben petits per
poder desenvolupar totes aquelles habilitats.
Pel
que fa a la relació amb altres lectures, he pogut veure un vincle amb la
lectura de Segarra (2011), ja que segons el que m'ha explicat la companya el
llenguatge oral entre els infants és un moment de creació de converses i de coneixement
compartit. L'aula, el qual és un espai on es desenvolupen aquestes activitats
discursives, diu que ha de ser un espai segur i que pugui donar lloc a
intercanvi d'opinions entre els alumnes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada