dilluns, 6 de març del 2017

"Hablar en clase, aprender lengua" - Anna Camps

Resum:
El que ens vol transmetre Anna Camps en aquest article és que tant la llengua oral com la llengua escrita han d'anar confluïdes en la nostra societat alfabetitzada, ja que s'han d'atendre a les habilitats de parlar, escoltar, llegir i escriure.

Gran part de la societat no pensa en què l'aula és un espai on es desenvolupen activitats discursives, és a dir, parlar, discutir, reflexionar, etc. també són considerades activitats de la llengua oral. Totes aquestes activitats d'ensenyança i aprenentatge participen en activitats de producció o comprensió verbal com escoltar les interpretacions dels companys, llegir un text, resumir el text, entre altres.

La llengua oral no es pot veure separada de la llengua escrita en una societat alfabetitzada, ja que segons uns investigadors de les cultures orals, les han comparat amb cultures que tenen sistemes d'escriptura alfabètica i han vist que l'ús de l'escriptura canvia totalment les relacions socials i els usos culturals, a més, d'influir en les maneres de pensar. Amb tot això també insisteixen en què l'ús del llenguatge té dues cares: parlar i escoltar. A més, la llengua oral en la vida escolar té diverses funcions com: parlar per establir contacte, per regular la vida a classe o parlar per aprendre o per aprendre a parlar.

Per últim, l'autora comenta que el llenguatge oral s'utilitza per aprendre a construir un discurs oral més complex i fa referència a un aspecte del llenguatge que considera fonamental pel desenvolupament verbal dels alumnes, aquest es tracta del llenguatge literal oral o vehiculat a través de la paraula oral. És per això que els primers nivells de l'escolaritat l'accés a la literatura es fa mitjançant els contes, les cançons, etc. però també diu que Enric Larreula dóna rellevància a què totes aquestes activitats reservades a les primeres edats s'allarguin fins a la secundària on, a més, existeixen activitats de col·laboració a través de fomentar l'autonomia dels grups d'alumnes.

Idees clau:
- La llengua oral i la llengua escruta estan interrelacionades entre elles en una societat alfabetitzada.

- S'ha de veure la llengua oral com una activitat la qual està vinculada a les diferents habilitats lingüístiques com: parlar, escoltar, llegir i escriure.

- És important explicar contes i cantar cançons fins a la secundària per desenvolupar diverses funcions com evocar la ment dels infants a un món de ficció a través del llenguatge, per la qual cosa contribueix a la construcció d'esquemes mentals i, per altra banda,  educar la pronunciació, el ritme, el gust pel joc verbal, per les imatges.

Preguntes a l'autora:
- Realment ens adonem de la relació que hi ha entre la llengua oral i l'escrita en les diverses activitats escolars?

- L'escola és conscient de la importància del llenguatge oral?

Comentari personal:
Aquesta lectura m'ha semblat força interessant, ja que mai m'havia parat a pensar en la interrelació que hi ha entre la llengua oral i l'escrita. Sempre he pensat que tenien una mica de relació però tampoc les veia com una activitat. Aquesta lectura m'ha fet canviar la meva mentalitat sobre el tema. Ara encara considero de més importància treballar els contes i les cançons des de ben petits per poder desenvolupar totes aquelles habilitats.


Pel que fa a la relació amb altres lectures, he pogut veure un vincle amb la lectura de Segarra (2011), ja que segons el que m'ha explicat la companya el llenguatge oral entre els infants és un moment de creació de converses i de coneixement compartit. L'aula, el qual és un espai on es desenvolupen aquestes activitats discursives, diu que ha de ser un espai segur i que pugui donar lloc a intercanvi d'opinions entre els alumnes. 

Resultat d'imatges de dibujo lenguaje oral niños

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada