Resum
Tal i
com diu l’article “Parlar a classe, aprendre llengua”, la llengua oral impregna la vida escolar, ja que l’aula és un espai
on es desenvolupen activitats discursives interrelacionades entre sí; per tant,
la seva ensenyança implica la confluència entre totes elles.
Així
doncs, és evident que hi ha una contínua interacció entre professor i alumnes, i
aquest intercanvi i comunicació dins de l’aula crea una cultura d’aula
determinada, una manera de relacionar-se i de parlar.
En una
societat alfabetitzada, no es pot veure clara la barrera entre el llenguatge
oral i l’escrit, ja que l’ús de l’escriptura canvia les relacions socials i els
usos culturals i incideix, fins i tot, en les formes de pensament. Això és
degut en part al fet que amb el text escrit es pot emmagatzemar de forma
permanent el llenguatge que es produeix, és a dir, s’escriuen novel·les, llibres
de filosofia, llibres d’història... L’escriptura ha tingut com a conseqüència
altres formes de viure i de relacionar-se. Per tant, en aquestes cultures els
usos orals i els escrits es mediatitzen els uns als altres, és a dir, estan
molt relacionats mútuament.
A més,
en les classes de llengua, les habilitats verbals orals, així com les escrites,
són instrument i objecte d’aprenentatge. Les diverses situacions en què es
desenvolupa l’activitat escolar són objecte d’aprenentatge encara que sigui de
manera inconscient, i aprenen noves formes de comunicar-se. I un fet que potser
no es té molt en compte és que la llengua oral implica parlar i escoltar, és a
dir, comprendre, interpretar allò que es diu...
Pel
simple fet que la llengua impregna tota la nostra vida, és molt complicat fer
una classificació dels usos del llenguatge oral en la escola; però podem
establir quatre punts de vista: parlar per regular la vida social escolar, per
aprendre i aprendre a pensar, per llegir i escriure i per aprendre a parlar.
Idees clau
1. Es concep l’aula com un espai de col·laboració en
la que tots participen en la consecució d’uns objectius d’aprenentatge a través
d’activitats verbals on conflueixen tant els usos orals com els escrits.
2. Educar als alumnes per a la
comprensió crítica dels missatges que es transmeten per aquest medi (la TV)
serà essencial per créixer com a ciutadans reflexius i crítics en l’anomenada
societat de la informació.
Preguntes a l'autora
- Actualment, la llengua oral i l'escrita tenen la importància que realment haurien de tenir en l'educació?
- La societat
actual té la plena consciència que estem impregnats de la llengua oral i que,
per tant, tot és objecte d’aprenentatge per als infants?
Valoració personal
Des del
meu punt de vista, el text m'ha semblat fàcil d'entendre i un tema molt interessant ja que l'educació no dóna la importància que hauria de tenir tant l'expressió oral com l'escrita. No es poden tractar per separat perquè són dues vessants que estan molt interrelacionades i a l’escola sempre es tendeix a
diferenciar. La llengua oral està impregnada en tota la societat i, per tant,
l’alumne es troba en un aprenentatge constant i hem de tenir molta cura de les
nostres paraules, la nostra forma de parlar, la nostra entonació, perquè de tot
això els infants aprenen. A més, hem de donar més importància a la llengua oral
a l’escola, ja que no deixem que els nens i nenes s’expressin i interactuïn
entre ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada