divendres, 10 de març del 2017

Lectura 1: "Conversar con niños" - Uri Ruiz-Bikandi (2009)

En aquest text de Bikandi, es parla de la importància de que els docents siguin hàbils en les relacions i la comunicació social per tal d’intentar unir la gran diversitat que forma part d’un centre.
A infantil, tractem els infants en una edat molt important ja que amb nosaltres aprenen a observar, ordenar i relacionar els elements que els rodegen, tot el que els hi passa a diari i les normes de comportament bàsiques que regeixen la seva petita societat. Tot això ho fem, ensenyant-los el que els servirà per avançar sols, la llengua.
El nostre principal objectiu és que puguin afrontar, el més autònomament possible, els seus pròxims problemes socials, emocionals i cognitius. Per això, és necessari interessar-nos per cadascun dels infants, per entendre’ls i saber que és el que més els beneficiarà, evitant caure en la rutina.
El desenvolupament del llenguatge va lligat, posteriorment, al desenvolupament cognitiu: aprendre a pensar i a parlar. Els adults parlen de diferent manera, opinen diferent sobre alguns assumptes davant dels infants, el que els indica que hi ha diferents formes de veure les coses i d’opinar. Provoca un canvi conceptual, un desenvolupament cognitiu.
Quan un adult aclareix el significat de lo que l’infant vol dir, es desenvolupa pensament i llenguatge. Conversar els obliga a contrastar la seva perspectiva amb la del seu interlocutor i a veure les coses des de diferents punts de vista, distingeixen el seu pensament i conducta de els dels demés, reflexionen, revisen els seus actes intencionals i coneixements, perceben als demés com a éssers independents amb altres pensaments i un estat mental determinat, etc.
El mestre ha de ser capaç d’accedir al pensament dels infants com a interlocutors per tal de crear les condicions òptimes més còmodes per a que es desenvolupin.

Idees clau:
La participació activa en diàlegs amb adults ajuda als infants a desenvolupar-se i adquirir coneixement (llenguatge..).
-        El mestre ha de saber com pensen els infants per a que les situacions no siguin inconnexes, incòmodes o desfavorables per a l’aprenentatge.

Preguntes:
 Els nens utilitzen el dit per assenyalar allò que volen dir quan es frustren o saben que no els entendràs en comptes de reformular el que diuen?
El llenguatge no verbal no formaria part del llenguatge que els adults ensenyen, directament o indirectament, als infants?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada