divendres, 10 de març del 2017

Lectura 2. Filosofia i escola

Filosofia i escola

Resum:

La filosofia i la educació no són conceptes que es troben totalment aïllats un de l'altre. Els infants es troben en continu dubte, sempre qüestionant-se la realitat i tot allò que els envolta -gairebé com els filòsofs-. L'ésser humà es troba amb la necessitats conscient d'entendre i orientar-se en el context.

Les escoles de llibertat promouen el pensament crític, lliure, diferent... de manera que el docent fa de guia per donar suport a l'alumne i que aquest construeixi el seu propi pensament. Per tant, un espai on els infants descobreixen, consulten, reflexionen, aprenen per si mateixos.

De manera que l'ensenyament de la filosofia és una peça clau per jutjar, qüestionar i crear una opinió crítica. En els darrers anys, la filosofia era una matèria plantejada per ser ensenyada -a mode teòric generalment- a nivell ESO i Batxillerat, però això a canviat amb el pas del temps, de manera que cada vegada és més freqüent la pràctica de la filosofia amb els infants, i neix amb una voluntat pedagògica, cultural i política.
La filosofia en aquestes etapes -infantil i primària- potencia el aprendre a pensar per si sol, crear ciutadans reflexius, ajuda al seu desenvolupament integral, facilita la competència en llengua a través del diàleg...

El GrupIREF va replantejar el currículum establert prèviament sobre les capacitats reflexives dels infants. Es basa en un projecte que pretén ensenyar a pensar de manera critica.

Idees claus:

  • Els infants es qüestionen la realitat que els envolta al igual que els filòsofs. "Pienso, luego existo".
  • Connexió entre filosofia i educació→ aquesta actitud -filosofia- portada a l'aula.
  • Importancia de potenciar un pensament crític, autònom, reflexiu...
  • Escoles de llibertat→ jutjar, qüestionar, crear opinió.
  • Importancia de la filosofia en l'etapa d'infantil i primària→ No crear filòsofs sinó ciutadans reflexius.
  • Pensament crític com a idea important.

Preguntes:

  • Quines activitats es poden realitzar per aplicar aquestes idees a cicle infantil?
  • Existeixen formacions docents que giren entorn aquest tema?

Reflexió personal:

Aquesta lectura m'ha agradat moltíssim, ja que no havia sentit parlar d'aquest tema anteriorment i per tant, m'ha sorprès. És molt interessant que la filosofia pugui ser aplicada a la l'aula amb els infant, i no la filosofia de la manera que l'entenem els estudiants  -teories dels diferents filòsofs- sinó un pensament crític.
Crec que al llarg de l'educació cada vegada està agafant més pes el propi pensament, i donar a la importància que es mereix a la expressió de sentiments, opinió critica, a més que tot això porta al respecte de les diferencies d'aquest pensaments entre persones -un dels conceptes que considero més importants pel que fa la socialització amb la resta del món-.

He trobat relació amb la Lectura del grup 3 en la qual parla de la pedagogia sistemàtica, on es duen a terme projectes com qui sóc? on els infants porten fotos o objectes que els representin.
Un concepte que m'ha cridat l'atenció és que en aquesta lectura, tracten el tema de la mort amb una naturalitat en la que s'hauria de fer, i no en un tema tabú com es fa actualment.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada