dimarts, 7 de març del 2017

Lectura 1

RESUM

Aquesta lectura anomenada “habitar l’aula quan la comunicació és essencial” de Mercè Segarra vol mostrar el paper que té la comunicació dins de l’aula per afavorir a la comunicació dels infants. És necessari que a l’aula es reprodueixin actuacions, vivències, intervencions  que permetin crear un llenguatge comú entre els infants que estan a l’aula i un coneixement compartit que faci que tots els infants configurin una cultura d’aula i per tant es reforci el sentiment d’identitat de grup. Perquè això succeeixi cal que els infants es sentin segurs i com a mestres hem d’aconseguir aquestes situacions de seguretat. Per exemple, tal i com diu Segarra en el seu article: “a l’aula s’hi genera una multitud de preguntes sobre la vida, el món, el saber, etc., cal estar-hi atent, ja que dels interrogants dels infants pot néixer una situació de comunicació”.
Segarra també es centra en la comunicació dels infants dividint-la en dos apartats:  per una banda com a constructora del coneixement i per altre banda com a mitjà d’expressió emocional.
Quan parla de la conversa com a constructora del coneixement es refereix a que l’aula ha de proporcionar als infants una seguretat i una confiança en ells mateixos on es puguin generar situacions de comunicació i per tant d’aprenentatge. En canvi quan parla de la comunicació com a mitjà d’expressió emocional es refereix a que l’aula ha de permetre crear un sentit d’identitat com a grup i es puguin expressar obertament les seves emocions
Finalment, a l’article es poden llegir dos exemples en els quals es representen dues situacions de conversa entre els infants i en les quals la mestre té un paper molt important com a guia de la conversa ajudant a conèixer els significats.

TRES IDEES CLAU

-L’aula com a ambient d’aprenentatge basat en la seguretat i el respecte entre els infants
-A través de les converses entre els infants poden construir un coneixement tant individual com compartit
-A partir de la comunicació els infants poden expressar les seves emocions i conèixer i entendre’s millor un mateix i els altres.

PREGUNTES A L’AUTOR

-Quina creus que és la importància del llenguatge no verbal en la comunicació entre els infants?
-Quines estratègies recomanaries a una mestre que no sàpiga com induir converses dins de l’aula?

OPINIÓ DE LA LECTURA

Tal i com remarca constantment en la lectura, per afavorir uns ambients de conversa positius cal que les aules siguin espais de respecte i penso que això és molt important que es faci des de ben petits i per aquest motiu les escoles han de potenciar aquest aspecte. Cal que els infants se sentin segurs per comunicar-se oralment, ja que si estan acostumats des de ben petits, a mesura que creixin se sentiran millor a l’hora de donar la seva opinió sobre diferents temes i expressar-se lliurament

Penso que el llenguatge és molt important, ja que permet entendre i expressar les teves emocions. Però perquè això es dugui a terme cal que hi hagin valors com el respecte, l’empatia, l’escolta per part dels companys i aquestes situacions s’han de potenciar des de l’escola, ja que és on tenen la major part de la interacció amb el seu grup d’iguals.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada