dilluns, 6 de març del 2017

Lectura 1. El diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural. Fontich 2011.

  • Resum:

La teoria sociocultural ens explica que el funcionament humà té sentit dins d’una interacció social on els components comparteixen una activitat pràctica.

En relació a la institució escolar, és molt important un entorn ric i estimulant, on el llenguatge és un eix privilegiat d’aprenentatge. No aprenem només per descobriment, sinó també per interacció amb altres persones. Per tant, l’aprenentatge s’entén com un procés de socialització.

Concretament, Vigotski introdueix el concepte de zona de desenvolupament pròxim que s’atribueix a la interacció entre infant-adult que es va establint una bastida que possibilita el desenvolupament. El docent desplega estratègies de suport per guiar a l’estudiant. A més, l’autor incorpora el terme de zona de desenvolupament intermental que fa referència a què els alumnes posin en comú les idees i dubtes que es generen i que no respongui únicament el professor.

A la lectura apareix la metàfora de la bastida que és un tipus d’ajut que l’instructor proporciona a l’aprenent. Com a complement, sorgeix la idea de parla exploratòria que ha mostrat que la interacció és un mitjà poderós per als alumnes per pensar i raonar, i que pràcticament no té presència a l’aula. Aquest és un estil distintiu bàsic de pensar socialment i poder participar en “comunitats de discurs educades” que tenen conseqüències importantíssimes per al desenvolupament cognitiu dels alumnes. A més, és molt important que el rol tingui clar el seu rol on ell/a guia que usa el diàleg per orquestrar el desenvolupament d’una comunitat de recerca en el qual els alumnes adopten un rol compartit, actiu i reflexiu a l’aprenentatge.


Idees claus:
  • -          La metàfora de la bastida faria referència dins l’àmbit escolar al tipus d’ajut que el professor proporcionaria als seus aprenents. A més, aquesta ajuda la proporcionaria amb unes estratègies concretes (contingència, transferència, retirada gradual del suport).

  • -          Parla exploratòria és un motor d’aprenentatge i li proporciona gran responsabilitat d’aprenentatge a la societat que ens envolta ja que en nostre entorn socials ens ajuda o perjudica a l’hora d’aprendre. Per tant, aquesta parla expiatòria ens permet participar a comunitats de discurs educades.

  • -          L’autor li dóna molta importància al fet de compartir idees i informacions ja que considera que d’aquesta manera l’aprenentatge és més ric i tenim altres punts de vista.



Preguntes autor:
  • -          El concepte de bastida està basat en les idees de Bruner (aprenentatge per descobriment)?

  • -      No he entès correctament els conceptes de coneixement ritual i de principis. Però a partir de les converses amb les companyes, m'han resolt el dubte: el concepte de coneixement ritual (coneixement lligat al context d’aprenentatge on el contingut aprés no serveix si no és en aquell contextà memoritzar per un examen i després s’oblida) i coneixement de principis (coneixement transferible a un altre context) no els he entès, me’ls podries explicar d’una altra manera? El que nosaltres esperem com a mestres és ensenyar coneixements de principis




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada