dissabte, 11 de març del 2017

Lectura ll (ll) Filosofia i escola

De Puig, I. (2009) Filosofia i escola, Guix, 353, 11-17

                                                 IDEES CLAU
1. Els infants i joves són filòsofs innats perquè estan instal·lats en la pregunta i persegueixen respostes.
2. La filosofia ajuda a comprendre, i els infants i joves necessiten entendre per actuar.
3. Ha Catalunya donen cert suport a l’aplicació de la reflexió filosòfica a les aules.

RESUM 
Filosofia i escola són paraules estretament lligades: els infants són filòsofs innats perquè és pregunten tot i a més, la filosofia és la matèria idònia per desenvolupar el creixement dels estudiants a través del diàleg interpersonal.
Lipman (filòsof), va veure una possible reforma educativa introduint la filosofia. Aprendre a filosofar amb infants és una pràctica nova en la història de la humanitat.
               Enllaç imatge

La filosofia ajuda a comprendre, i els infants i els joves, per poder actuar, necessiten entendre. Si no els ajudem a organitzar tota la informació i a tenir el cap un xic polit, actuaran per mimesi, reproduint els estereotips que s’imposen a la societat. à Qui pot ser millor que l’educador, per ajudar a aprendre, a reflexionar, a discutir les evidències i a malfiar-se de les certeses.

La filosofia a l’escola permetrà: estimular la capacitat de reflexió, ajudar a posar ordre als propis pensaments, a adquirir criteris i a valorar les opinions de l’altra gent. Cal que els infants i els joves aprenguin a dubtar, a, plantejar-se preguntes. à L’ensenyament de filosofia és una peça clau en l’ensenyament de jutjar, criticar, a qüestionar, discernir.

La feina duta a terme a les classes de filosofia repercuteix en totes les matèries. à La filosofia és l’única disciplina que estableix connexions múltiples amb la resta de matèries i que, per això, ofereix un marc idoni perquè els estudiants grans i petits puguin pensar a través d’aquestes altres disciplines. El raonament, la formació de conceptes i les habilitats del judici que potencia la filosofia en els primers anys de l’educació primària són indispensables per als estudis secundaris.

PREGUNTES A L’AUTOR
1. Has presenciat en alguna escola la rutina de filosofar, tal com la descrius?
2. Perquè sintetitzes el títol del text en filosofia i escola?

REFLEXIÓ
Després de fer la reflexió de la lectura juntament amb les companyes que també havien llegit aquesta lectura, m’ha quedat molt més clar el text, i tots aquells aspectes que m’havien quedat despenjats.

Primer de tot, vull reflectir que en la lectura es tracta la filosofia com una reflexió, no com la filosofia que entenem algunes de nosaltres, que es refereix a una assignatura on es desenvolupen pensaments de diferents autors. Partint d’aquest concepte doncs, he trobat la lectura molt interessant, perquè ha fet adonar-me de què a través de la filosofia (la reflexió) podem treballar molts aspectes i fins i tot entendre conceptes complexes i de forma transversal. Gràcies a això, també, els infants arribaran a ser més hàbils i competents a nivell intel·lectual i social.

Una síntesi breu del text seria dir que: Amb filosofia es pren consciència del que sabem fer, és a dir, no només reflexionem sobre continguts sinó també sobre nosaltres mateixos.

Durant el temps de reflexió de la lectura amb les companyes, també hem comentat el text amb una professora de Portugal, la Isabel. Ha estat fent comentaris sobre el tema amb nosaltres, i alguns d’ells m’han fet indagar i reflexionar més en la lectura com per exemple quan ens ha dit que el terme “PENSAR” l’hauríem de definir com: mirar, absorbir i transmetre. I el terme “FILOSOFAR” l’hauríem d’entendre com: el coneixement del món de forma intel·lectual, això ens aportarà una gran capacitat critica.

Per últim, destaco dos aspectes de la lectura que m’han quedat una mica coixos, i he buscat altres fonts bibliogràfiques per tal d’ampliar-los, com per exemple:

-                                       A Catalunya donen cert suport a l’aplicació de la reflexió filosòfica a les aules

En el text, s’esmenta aquesta cita, però penso que falta desenvolupar la idea. Com també, en el text explica que és la filosofia a l’aula però no dóna cap exemple ni cap recurs per utilitzar aquesta “tècnica” a l’aula. No obstant això, amb el film visionat a l’aula (Solo es el principio”)  la lectura m’ha quedat molt més clara, perquè he vist un exemple del que havia llegit.

Adjunto alguns enllaços d’ampliació per acabar d’entendre el tema que es tracta al text: 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada