De Puig, I. (2009) Filosofia i escola, Guix, 353, 11-17
IDEES
CLAU
1. Els infants
i joves són filòsofs innats perquè estan instal·lats en la pregunta i persegueixen
respostes.
2. La
filosofia ajuda a comprendre, i els infants i joves necessiten entendre per
actuar.
3. Ha
Catalunya donen cert suport a l’aplicació de la reflexió filosòfica a les
aules.
RESUM
Filosofia i escola són paraules estretament lligades: els infants són filòsofs innats perquè
és pregunten tot i a més, la filosofia és la matèria idònia per desenvolupar el creixement dels estudiants
a través del diàleg interpersonal.
Lipman (filòsof), va veure una possible
reforma educativa introduint la filosofia. Aprendre a filosofar amb infants és una pràctica nova en la
història de la humanitat.
La filosofia ajuda a
comprendre, i els infants i els
joves, per poder actuar, necessiten entendre. Si no els ajudem a organitzar
tota la informació i a tenir el cap un xic polit, actuaran per mimesi, reproduint
els estereotips que s’imposen a la societat. à Qui
pot ser millor que l’educador, per ajudar a aprendre, a reflexionar, a discutir les evidències i a malfiar-se de les
certeses.
La filosofia a l’escola permetrà: estimular
la capacitat de reflexió,
ajudar a posar ordre als propis pensaments, a adquirir criteris i a valorar les
opinions de l’altra gent. Cal que els infants i els joves aprenguin a dubtar, a,
plantejar-se preguntes. à L’ensenyament de filosofia
és una peça clau en l’ensenyament de jutjar, criticar, a qüestionar, discernir.
La feina duta a terme a les
classes de filosofia repercuteix en totes les matèries. à La filosofia és l’única disciplina que estableix
connexions múltiples amb la resta de matèries i que, per això, ofereix un marc
idoni perquè els estudiants grans i petits puguin pensar a través d’aquestes
altres disciplines. El raonament, la formació de conceptes i les habilitats del
judici que potencia la filosofia en els primers anys de l’educació primària són
indispensables per als estudis secundaris.
PREGUNTES
A L’AUTOR
1. Has presenciat en alguna escola la rutina de filosofar, tal
com la descrius?
2. Perquè sintetitzes el títol del text en filosofia i escola?
REFLEXIÓ
Després
de fer la reflexió de la lectura juntament amb les companyes que també havien
llegit aquesta lectura, m’ha quedat molt més clar el text, i tots aquells
aspectes que m’havien quedat despenjats.
Primer
de tot, vull reflectir que en la lectura es tracta la filosofia com una
reflexió, no com la filosofia que entenem algunes de nosaltres, que es refereix
a una assignatura on es desenvolupen pensaments de diferents autors. Partint d’aquest
concepte doncs, he trobat la lectura molt interessant, perquè ha fet adonar-me
de què a través de la filosofia (la reflexió) podem treballar molts aspectes i
fins i tot entendre conceptes complexes i de forma transversal. Gràcies a això,
també, els infants arribaran a ser més hàbils i competents a nivell
intel·lectual i social.
Una
síntesi breu del text seria dir que: Amb filosofia es pren consciència del que
sabem fer, és a dir, no només reflexionem sobre continguts sinó també sobre
nosaltres mateixos.
Durant
el temps de reflexió de la lectura amb les companyes, també hem comentat el
text amb una professora de Portugal, la Isabel. Ha estat fent comentaris sobre
el tema amb nosaltres, i alguns d’ells m’han fet indagar i reflexionar més en
la lectura com per exemple quan ens ha dit que el terme “PENSAR” l’hauríem de
definir com: mirar, absorbir i transmetre. I el terme “FILOSOFAR” l’hauríem
d’entendre com: el coneixement del món de forma intel·lectual, això ens
aportarà una gran capacitat critica.
Per
últim, destaco dos aspectes de la lectura que m’han quedat una mica coixos, i
he buscat altres fonts bibliogràfiques per tal d’ampliar-los, com per exemple:
- A Catalunya
donen cert suport a l’aplicació de la reflexió filosòfica a les aules
En
el text, s’esmenta aquesta cita, però penso que falta desenvolupar la idea. Com
també, en el text explica que és la filosofia a l’aula però no dóna cap exemple
ni cap recurs per utilitzar aquesta “tècnica” a l’aula. No obstant això, amb el
film visionat a l’aula (“Solo es el principio”) la lectura m’ha quedat
molt més clara, perquè he vist un exemple del que havia llegit.
Adjunto
alguns enllaços d’ampliació per acabar d’entendre el tema que es tracta al
text:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada