Fontich, X. (2011) El diàleg a l’aula des de
la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Articles de didàctica de la llengua i de la
literatura, 54, 68-75.
1.Resum global i al màxim de detallat possible però
de només 300 paraules
En aquest article de
Xavier Fontich, ens deixa a entendre que l’aprenentatge es basa a partir de
l’intercanvi de coneixements, és a dir, de la interacció verbal amb altres
persones. D’aquesta manera entenem a l’alumne com un agent actiu, però no
solitari.
Per tant, si ens
centrem amb aquest punt de vista, podem dir que l’escola és l’agent principal
per promoure aquest tipus d’ensenyament, és a dir, l’accés a un discurs
compartit entre el docent i alumnes i entre alumnes. Així doncs, podem parlar
d’una zona de desenvolupament intermental (ZDI). Per tal que l’escola pugui
promoure aquest tipus d’aprenentatge haurà d’aplicar el què s’anomena “bastida”.
Aquest mètode consisteix a proporcionar ajudes a l’aprenent, de tal manera que
aquest pugui anar consolidant cada vegada més autonomia per afrontar els seus
problemes. Per tant, hi haurà un procés de negociació i col·laboració entre
professor i alumne, per tal d’assolir els aprenentatges.
Així doncs, hem de
canviar d’idea totalment, hem de prendre consciència que el docent no és aquell
que té el control de la paraula. Si no, que el seu rol en aquest cas és guiar
per tal de portar a terme un diàleg, en el qual els alumnes adopten un rol
compartit, actiu i reflexiu per poder portar a terme l’aprenentatge. D’aquest
tipus de diàleg s’anomena parla exploratòria, la qual explicat amb altres
paraules, consisteix en el fet que els participants s’impliquen d’una forma
crítica però alhora constructiva amb les idees dels seus companys.
En conclusió,
l’escola ha de buscar les eines per apropar el diàleg als alumnes en el seu dia
a dia. D’aquesta manera, podran utilitzar el llenguatge d’una manera més útil i
efectiva com un mitjà per aprendre.
2.Tres idees clau que destacaríeu del text
1.L’aprenentatge no
s’entén com l’adquisició d’un conjunt de sabers independents del context, sinó
com un procés de socialització en unes formes de parlar i comprensió específica
d’una cultura. Així doncs, l’alumne és un agent actiu però no solitari, per
tant, aprèn a través de la interacció amb altres persones en un context
concret.
2.Els processos
d’ajut o bastida són els diferents tipus d’ajuda que l’instructor, és a dir, el
professor o un altre alumne, proporciona a l’aprenent. D’aquesta manera, l’aprenentatge
s’adapta a cadascun dels alumnes, i es fa d’una manera progressiva, la qual hi
ha una retirada gradual, fins a aconseguir una autonomia per part d’aquest
alumne.
3.La parla
exploratòria és quan es produeix un tipus de parla productiva i educativa. És a
dir, els alumnes s’impliquen en discussions més col·laboratives, en què
comparteixen punts de vista i s’ajuden mútuament a resoldre els problemes. Per
tant, tenen una actitud crítica però alhora constructiva amb l’ajuda dels
altres. En aquests casos, el paper del mestre és actiu per guiar el diàleg dels
seus alumnes. Però també és molt important que marqui unes pautes prèvies per
portar a terme aquesta parla exploratòria.
3.Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora
del text sobre aspectes que considereu
que requeririen més explicació.
-A quin cicle es pot
dur a terme aquesta parla exploratòria?
-Amb quines
activitats o projectes podríem introduir-ho? Es pot aplicar a totes les àrees?
Comentari personal:
Després d’haver
treballat la lectura, puc definir-la amb una frase i és que: el llenguatge és el mediador de
l’aprenentatge, és per aquest motiu que és un eix principal per a l’educació.
Així doncs, aquest diàleg s’ha d’ensenyar des de ben petits per tal de divagar
per aprendre i parlar per donar forma a les nostres idees.
El fet de poder
dialogar amb les meves companyes sobre aquesta lectura, m’ha servit per poder
aclarir dubtes però també per poder extreure reflexions. Haig de destacar el
fet de poder aclarir molts dels dubtes amb l’autor del text, ja que és un gran
avantatge que el nostre professor Xavier sigui l’autor d’aquest text. Així
doncs, m’ha semblat molt interessant poder parlar sobre aquesta lectura amb
ell.
Un altre fet a destacar, és el de poder compartir les idees de les
diferents lectures amb altres companyes, ja que d’aquesta manera podem conèixer
un recull de diferents lectures, però que totes tenen un fil conductor que és
en aquest cas la comunicació.
Així doncs, per acabar vull destacar una frase,
que crec que descriu molt bé la lectura: “No comunica el que millor parla, sinó
el que millor escolta”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada