divendres, 10 de març del 2017

Lectura (1) IV: El diàleg a l'aula des de la persprectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria.

Fontich, X. (2011) El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Articles de didàctica de la llengua i de la literatura, 54, 68-75.

1.Resum global i al màxim de detallat possible però de només 300 paraules

En aquest article de Xavier Fontich, ens deixa a entendre que l’aprenentatge es basa a partir de l’intercanvi de coneixements, és a dir, de la interacció verbal amb altres persones. D’aquesta manera entenem a l’alumne com un agent actiu, però no solitari.

Per tant, si ens centrem amb aquest punt de vista, podem dir que l’escola és l’agent principal per promoure aquest tipus d’ensenyament, és a dir, l’accés a un discurs compartit entre el docent i alumnes i entre alumnes. Així doncs, podem parlar d’una zona de desenvolupament intermental (ZDI). Per tal que l’escola pugui promoure aquest tipus d’aprenentatge haurà d’aplicar el què s’anomena “bastida”. Aquest mètode consisteix a proporcionar ajudes a l’aprenent, de tal manera que aquest pugui anar consolidant cada vegada més autonomia per afrontar els seus problemes. Per tant, hi haurà un procés de negociació i col·laboració entre professor i alumne, per tal d’assolir els aprenentatges.

Així doncs, hem de canviar d’idea totalment, hem de prendre consciència que el docent no és aquell que té el control de la paraula. Si no, que el seu rol en aquest cas és guiar per tal de portar a terme un diàleg, en el qual els alumnes adopten un rol compartit, actiu i reflexiu per poder portar a terme l’aprenentatge. D’aquest tipus de diàleg s’anomena parla exploratòria, la qual explicat amb altres paraules, consisteix en el fet que els participants s’impliquen d’una forma crítica però alhora constructiva amb les idees dels seus companys. 

En conclusió, l’escola ha de buscar les eines per apropar el diàleg als alumnes en el seu dia a dia. D’aquesta manera, podran utilitzar el llenguatge d’una manera més útil i efectiva com un mitjà per aprendre.


2.Tres idees clau que destacaríeu del text

1.L’aprenentatge no s’entén com l’adquisició d’un conjunt de sabers independents del context, sinó com un procés de socialització en unes formes de parlar i comprensió específica d’una cultura. Així doncs, l’alumne és un agent actiu però no solitari, per tant, aprèn a través de la interacció amb altres persones en un context concret.

2.Els processos d’ajut o bastida són els diferents tipus d’ajuda que l’instructor, és a dir, el professor o un altre alumne, proporciona a l’aprenent. D’aquesta manera, l’aprenentatge s’adapta a cadascun dels alumnes, i es fa d’una manera progressiva, la qual hi ha una retirada gradual, fins a aconseguir una autonomia per part d’aquest alumne.

3.La parla exploratòria és quan es produeix un tipus de parla productiva i educativa. És a dir, els alumnes s’impliquen en discussions més col·laboratives, en què comparteixen punts de vista i s’ajuden mútuament a resoldre els problemes. Per tant, tenen una actitud crítica però alhora constructiva amb l’ajuda dels altres. En aquests casos, el paper del mestre és actiu per guiar el diàleg dels seus alumnes. Però també és molt important que marqui unes pautes prèvies per portar a terme aquesta parla exploratòria.

3.Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu  que requeririen més explicació.

-A quin cicle es pot dur a terme aquesta parla exploratòria?

-Amb quines activitats o projectes podríem introduir-ho? Es pot aplicar a totes les àrees?


Comentari personal:

Després d’haver treballat la lectura, puc definir-la amb una frase i és que:  el llenguatge és el mediador de l’aprenentatge, és per aquest motiu que és un eix principal per a l’educació. Així doncs, aquest diàleg s’ha d’ensenyar des de ben petits per tal de divagar per aprendre i parlar per donar forma a les nostres idees.


El fet de poder dialogar amb les meves companyes sobre aquesta lectura, m’ha servit per poder aclarir dubtes però també per poder extreure reflexions. Haig de destacar el fet de poder aclarir molts dels dubtes amb l’autor del text, ja que és un gran avantatge que el nostre professor Xavier sigui l’autor d’aquest text. Així doncs, m’ha semblat molt interessant poder parlar sobre aquesta lectura amb ell. 

Un altre fet a destacar, és el de poder compartir les idees de les diferents lectures amb altres companyes, ja que d’aquesta manera podem conèixer un recull de diferents lectures, però que totes tenen un fil conductor que és en aquest cas la comunicació. 

Així doncs, per acabar vull destacar una frase, que crec que descriu molt bé la lectura: “No comunica el que millor parla, sinó el que millor escolta”.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada