Resum global:
Aquest text ens parla sobre
la importància de la qualitat comunicativa i social que ha de tenir el mestre
en la seva tasca educativa. És per aquest motiu que es considera que ha de ser
capaç d’acompanyar al nen en el seu creixement dins del món, en el mateix
moment que van desenvolupant la seva habilitat lingüística i comunicativa. És
imprescindible que el mestre s’interessi per ell, observant-lo i sobretot
escoltant-lo, d’aquesta manera podrà saber qui és i conèixer les seves
necessitats. Així podrà adequar els seus plans educatius a aquestes
necessitats.
Per altra banda destacar
que el llenguatge ens permet pensar i aprendre, per tant, el pensament i la parla
estan estretament lligats.
La vida en societat i el
diàleg ajuda a l’infant a adquirir els conceptes i simbolismes culturals, a
aprendre a categoritzar i entendre els diferents punts de vista. Tot això és
possible gràcies a un procés llarg d’aprenentatge on intervé l’assaig-error.
Així doncs, l’adult és
l’encarregat de fer que aquest aprenentatge es dugui a terme correctament. Com
més facilitat tingui el docent d’entendre l’infant, més fàcilment el
comprendrà, i per tant es podrà adaptar més a les seves necessitats. Així
doncs, per aquells que tinguem la tasca d’educar les habilitats comunicatives
formen una part essencial del creixement professional.
Tres idees clau:
1. Per tal de conèixer l’infant i les seves
necessitats ens hem d’interessar per ell.
2. L’aprenentatge de l’infant es dur a terme
gràcies a la comunicació.
3. Les habilitats comunicatives són pel mestre una
part essencial del seu creixement professional.
Preguntes per a l’autor:
-
Si és tan important tenir habilitats comunicatives, no s’hauria d’incidir
més en aquest aspecte durant la carrera com a professional?
-
Com a futura mestra, quines tècniques podria treballar per potenciar aquest
aspecte?
Comentari personal
Després d’haver fet la
lectura sobre el text puc afirmar que és essencial que, com a mestres, hem de
tenir l’habilitat de saber-nos comunicar. He pogut veure que a països com a
Finlàndia és un requisit que es té molt en compte, en canvi a altres països com
el cas d’Espanya no se li dóna tanta importància. Amb això vull dir que per
exemple Finlàndia és un país que se li dóna molt valor a l’educació, i com a
conseqüència té crítiques molt positives sobre els seus mètodes.
Així doncs, és
imprescindible saber entendre els nens en tots els aspectes per ajudar-los en
el seu creixement. L’escola és un pilar molt important. Si el nen està ben
entès i ben atès serà més lliure i capaç de relacionar-se amb el món d’una
forma més segura.
Si realment la bona comunicació és tan essencial, per què li donem tanta
importància als coneixements? Hem de formar les persones des de la base i es
comença per aquesta atenció especial a l’infant, per tal que ell es pugui
relacionar amb el món de la millor manera possible.
Mentre fèiem el
seminari, amb el meu grup ens hem preguntat quina és la manera amb la que
s’avalua aquesta capacitat de comunicació des de Finlàndia. És a dir, si és una
competència que s’adquireix a través de l’experiència i només és possible
dur-la a terme si tens els infants a davant, com són capaços de fer unes proves
per valorar-ho?
Després de parlar amb
altres companyes sobre la resta de lectures he vist que tenien un punt en comú,
que és el llenguatge. Aquesta eina tan important per l’aprenentatge dels
infants ha d’anar sempre acompanyada de la interacció amb l’adult o el grup
d’iguals. Així doncs, és una eina que només s’adquireix socialment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada