dijous, 9 de març del 2017

Lectura 1 - Habitar l'aula quan la comunicació és esssencial


RESUM:
L’essència d'aquest text de Mercè Segarra és demostrar que la vida de l’aula va més enllà de compartir un espai, es tracta posar en comú; llenguatge, coneixement i cultura. L’autora anomena dos conreus comunicatius i indaga sobre aquests. 
En primer lloc el conreu del saber: la conversa per construir coneixement. Dins aquest àmbit ens parla d’un espai per créixer en coneixement i en relacions humanes. També dóna importància a fer-nos preguntes i a fer servir el llenguatge com a instrument per realitzar una activitat intel·lectual conjunta. Explica que el paper de la mestra és organitzar i conduir mentre que el llenguatge crea xarxes de coneixement, les quals fan comprendre experiències i ens fan créixer com a persones. Dins d’aquest apartat ens mostra un exemple d’una aula de quart de primària on estan portant a terme un projecte sobre la meteorologia i així ens mostra una conversa que té lloc a l’aula sobre el pluviòmetre, d’aquesta manera trobem reflectida la teoria vista anteriorment. 
D’altra banda, tenim el conreu de les emocions: la conversa amb la mirada. Aquest apartat ens parla de l’aula com un espai d’expressió lliure on hem d’alterar activitats on tothom s’ha de sentir segur i reconegut. Les converses han de ser font de coneixença mútua. Dins d’aquest conreu ens dóna un exemple relacionat amb l’art , es tracta d’una conversa sobre la dona i els llums i els retrats en una exposició de Miquel Barceló. Finalment destaco la frase per concloure: fer de l’aula un espai de comunicació, on la paraula i les persones van donant sentit al món que ens envolta i és el nostre repte educatiu.

IDEES CLAU:
-  L’aula és un espai de comunicació on creixem en coneixements, relacions humanes i es dóna importància a que ens fem preguntes.
        - La comunicació permet conrear el saber i així mateix la conversa construeix coneixements.
  - La comunicació permet conrear les emocions i dins les converses tothom s’ha de sentir segur i reconegut.

PREGUNTES
- Com creus que hauriem d'afrontar la comunicació no verbal des de la docència per tal de fer més enriquidores les converses?

-- Consideres que és millor que els temes de conversa siguin proposats per la docència o pels propis alumnes? 

COMENTARI PERSONAL 
  M'ha semblat un article molt interessant amb molts beneficis pels alumnes i així mateix pels mestres. Valorar alguna cosa tan cotidiana com és la comunicació per tal de ser font de coneixement i d'emocions ho trobo molt important. No estem acostumats a donar-li prou valor a aquesta vida a l'aula que hi ha més enllà de compartir un espai i penso que és molt enriquidor que una autora hi dediqui aquest text tan adequat. 
Com a únic contra, m'ha faltat que parlés més de com tractar aquesta comunicació emocional i fer que aquestes converses estiguin sempre en un entorn de confiança i benestar. 
La meva conclusió és que m'ha servit per reflexionar i a la vegada per aprendre més, personalment penso que a l'aula s'aprèn cada minut i què millor que aprendre de la pròpia comunicació. 










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada