dissabte, 4 de març del 2017

EL DIÀLEG A L'AULA DES DE LA PERSPECTIVA SOCIOCULTURAL

Les nocions de bastida i parla exploratòria

Breu resum


A l’article el diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural, Fontich ens parla d’un tipus d’aprenentatge basat en el diàleg. En aquest cas el docent té un paper molt important, ja que l’objectiu principal que hem d’aconseguir és fomentar activitats productives i col·laboratives on sigui l’alumne el protagonista del seu propi aprenentatge, sent aquest un agent actiu.
És cert que encara avui dia els processos d’ensenyament i aprenentatge es caracteritzen per una gran complexitat i rígida, on el control el porta el mestre, però entre el professor i l’alumne hauria d’haver-hi una bona interacció, per tal de poder compartir informació i es puguin resoldre problemes que es puguin ocasionar en qualsevol moment. Penso que hem de fugir del rol de mestre que porta contínuament el control de la paraula, ja que aquest fet afecta negativament als infants.
Per tant, l’article ens parla d’una metàfora, la qual jo desconeixia. Es tracta de la bastida, que és l’ajut que el mestre o una altra persona dóna a l’aprenent. El docent no només  ha de ser transmissor de coneixements, sinó que ha d’aconseguir un entorn que estimuli a l’alumnat a aprendre. En els processos d’ajut o de bastida té una gran importància la transferència de responsabilitat i promoció d’autonomia en el procés, ja que l’aprenent construeix patrons de conducta independents.
D’aquesta manera, gràcies a la parla exploratòria aprenen de manera cooperativa, amb una participació equitativa. Per a que sigui productiva, es requereix un bon disseny d’activitats estructurades.
Moltes vegades, malauradament no es dóna aquest aprenentatge a l’aula, però tant el concepte de bastida com el de parla exploratòria són molt importants en l’ensenyament a les aules perquè ens proporciona recursos clars per poder desenvolupar-les. Però tal com diu a l’article és un tipus de metodologia
imprescindible per promoure la creació d’eines que ajuden als alumnes tant a la construcció de coneixement com a saber aplicar aquest coneixement.
Per tant, el docent hauria de fomentar activitats on la reflexió hi fos present en tot moment, per tal que els alumnes comparteixin idees, escoltin al seu voltant diferents punts de vista, i sobretot respectin les diverses opinions.
Finalment, dir que les activitats promouen que els alumnes discuteixin en grup sense la presència autoritària del docent, i és important que gràcies a la col·laboració discuteixin conjuntament per tal d’arribar a un acord final. Com he dit anteriorment, aquest article parla d’un aprenentatge basat en el diàleg per tal que els alumnes siguin agents actius perquè el desenvolupament de coneixement en les activitats sigui efectiu.

Idees clau

-L’educació es redueix a la relació entre el professor i un estudiant entès individualment.

-La interacció és un mitjà poderós per pensar i raonar.

-El rol de professor és el d’un guia que usa el diàleg per orquestrar el desenvolupament d’una comunitat de recerca en la qual els alumnes adopten un rol compartit, actiu i reflexiu per a l’aprenentatge. 

Preguntes

-En què consisteix l’aparent desarticulació? Quina relació té amb els termes generalitzador i metacognitiu?

-L’ensenyament dialògic sempre dóna lloc a un discurs compartit entre docent i alumnes i entre alumnes?

Comentari personal

Aquesta lectura m’ha semblat interessant, ja que personalment penso que l’article exposa el que és la visió d’educació. Hem de potenciar el diàleg igualitari entre els membres de tota la comunitat, per a portar a terme un aprenentatge útil.
La lectura m’ha semblat de gran interès, ja que he tingut l’oportunitat d’adquirir nous coneixements, ja que per exemple, no coneixia els conceptes de parla exploratòria o la metàfora de bastida (scaffolding) exposats per l’autor.
M’hauria agradat que hagués profunditzat més sobre el coneixement ritual i coneixement de principis perquè m’ha costat una mica trobar la diferència entre aquests dos, i a vegades no els entenia. Però tot i així, penso que ha sigut una lectura molt enriquidora, ja que he pogut ampliar els meus coneixements des de la perspectiva sociocultural i he après nous conceptes que anteriorment mai havia sentit.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada