RESUM
LECTURA
L’article “Habitar l’aula quan la comunicació és essencial” (2011) de Mercè
Segarra ha sigut publicat a la revista Guix de l’editorial Graó.
Aquest article parla sobre la importància de les persones i tot allò que
habita en una aula educativa.
Així mateix l’autora expressa que l’aula no és només un espai físic sinó un
ambient d’aprenentatge on conviuen un grup de persones que formen un
col·lectiu. No només comparteixen l’espai sinó que també comparteixen
vivències, emocions, sentiments, dubtes...
Sobretot, cal remarcar la importància de la comunicació entre ells així com
també entre l’infant i l’adult. Cadascun dels infants és una part important del
grup. Per aquest motiu, l’infant sempre s’ha de trobar segur a l’aula per tal
de poder expressar-se i viure feliç dins d’un col·lectiu.
Per constatar la veritable essència de tot el que es pot viure dins d’una
aula, l’autora narra uns diàlegs d’exemples on els alumnes realitzen diverses
activitats.
Per exemple, en uns d’ells podem observar una conversa dels infants a l’hora
de realitzar un projecte sobre meteorologia (el pluviòmetre). Aquesta
conversació demostra que entre ells s’estableix una bona comunicació, on
sorgeixen dubtes i reptes a descobrir. El fet de tenir interès per saber o
curiositat per qualsevol aspecte, fa que entre tots arribin a la resposta
corresponen a l’interrogant i això comporti un aprenentatge significatiu.
Cal remarcar que per assolir una educació amb aprenentatges significatius,
cal que l’alumne sigui partícip i actiu en el procés d’aprenentatge.
L’experimentació i l’exploració són primordials per arribar a aquest objectiu
educatiu.
A més, els alumnes hauran d’aconseguir un benestar emocional i intel·lectual
per desenvolupar la capacitat d’aprendre i que l’educació sigui efectiva.
Una de les frases que més m’ha agradat d’aquesta lectura és la següent: “La
mestra organitza i condueix, ofereix informació i orientació i ajuda a conèixer
i reconèixer què saben i què han après els infants”.
Aquesta citació fa referència al saber, saber ser i saber estar de la
mestra dins l’aula. Cal tenir una mirada amplia i no establir el paper de
l’educador/a com a persona que dirigeix un aula sinó com un suport i ajut pels
infants a l’hora d’aprendre a aprendre.
Quan vaig fer les pràctiques de segon curs en una escola bressol, vaig
haver de fer unes intervencions les quals es basaven en l’experimentació i l’exploració
d’elements perquè penso que és una metodologia eficaç per aprendre i a més
segueix el model de Maria Montessori. És una psicòloga italiana per la qual sorgeix
el mètode Montessori que fomenta la iniciativa i la capacitat de resposta dels
infants, així com la llibertat a través d’activitats basat en descobriments.
Els infant són persones capaces i competents, confiar en ells és l’aspecte
principal per donar pas a una bona educació.
IDEES
PRINCIPALS
- És
important relacionar l’aula com un
ambient d’aprenentatge i no únicament com a espai físic ja que dins d’ella
hi ha un grup d’infants que es comuniquen, es socialitzen i aprenen no només
individualment, també de forma col·lectiva
.
. Cada infant és diferent, és important l’autoncepte, l’autoestima i la seguretat
que cadascú tingui d’ell/a mateixa per tal de poder mantenir un benestar emocional i intelectual per
poder aprendre de manera òptima. També cada infant ha sentir la pertinença de grup per tobar-se còmode i enriquir els
aprenentatges.
. El llenguatge és una eina lingüística
essencial per la comunicació del grup. Gràcies a ell podem expressar allò que
volem dir, el que sentim... A més a través del llenguatge podem debatre,
aconsellar, establir vincles relacionals...
PREGUNTRES DIRIGIDES A L’AUTOR
® L’autora quan parla dels aspectes positius
que comporta la relació dels alumnes a l’aula, l’enfoca ,pràcticament en la
seva totalitat, en l’aprenentatge. Penso que hi ha una mancança d’aspectes
relacionats amb els vincles d’afecte que es produeixen entre companys o altres
relacions entre iguals, dirigides més des d’un punt emocional. Aquest aspecte
també és important a l’hora d’aprendre.
® En el moment que parla de la importància
del llenguatge, enfoca el tema amb el llenguatge verbal i m’agradaria saber de quina
manera el llenguatge no verbal o paralingüístic influeix en la comunicació dels
alumnes i per tant en els processos d’aprenentatge o activitats que realitzen.
® En la lectura trobo a faltar quina relació
es manté entre la mestra i els alumnes, ja que parla de l’ambient
d’aprenentatge, fent èmfasi en els alumnes però no té en compte que a l’ala
també es troba la mestra i que es molt importa la interacció dels alumnes amb
ell/a.
COMENTARI
PERSONAL
Penso que és una
lectura amb molts conceptes expressats de forma clara, però trobo que hi mancances
explicatives i arguments dels conceptes. Podem observar els exemples que exposa
l’autora per constatar la importància de la comunicació a l’aula. En aquests
exemples trobem uns diàlegs que
sorgeixen en una aula a l’hora de fer algunes activitat. En la meva opinió, penso que per entendre el
que ens vol explicar, faria falta un anàlisi de les conversacions o fins i tot
una comparació entre les mateixes.
Entenc que és una
lectura amb poca extensió, però potser si només hagués posat un exemple podria
explicar-lo i defensar el seu argument. No és necessari ser exhaustiu amb l’explicació
però penso que la publicació ha quedat una mica buida d’argumentació.
Malgrat això, la
lectura és òptima si estigués dirigida a un públic sense nocions d’educació i també aborda diversos termes. Tot
i que no els explica gaire, m’ha fet reflexionar i pensar si realment en les
aules que jo hi he estat han aparegut o si s’ha aconseguit aquest ambient
favorable per l’aprenentatge dels infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada