Resum
La teoria sociocultural defensa la idea de la
interacció social com a requisit indispensable per a l’aprenentatge. És per
això que remarca la necessitat d’aquesta i d’entorns rics i estimulants per tal
que els alumnes puguin explorar, plantejar-se preguntes i resoldre problemes. Per
tant, és evident que l’alumne no es concep com un agent solitari.
En aquesta interacció entre docent-alumne o
alumne-alumne, la persona més capacitada ofereix una bastida (estratègies de
suport) per tal de guiar l’aprenent i que seran retirades progressivament (Zona
de Desenvolupament Pròxim).
Tharp i Gallimore divideixen el desenvolupament
en 4 estadis: guiatge inicial i directe de la persona més capaç; parla cap a l’aprenent,
que pren el control sobre el seu aprenentatge; guiatge automàtic i canvis que
poden fer tornar als estadis anteriors.
Però tot això es troba descontextualitzat del marc
escolar: la institució no és només la relació entre professor-alumne, sinó que
busca que els alumnes aprenguin a
cooperar entre ells, en comunitat, mitjançant el diàleg (Zona de
Desenvolupament Intermental). I aquí és on trobem la parla exploratòria i la
bastida (ajudes per part de l’instructor a l’aprenent). Aquesta última
consisteix en: modelar, instruir els estudiants, reduir el seu marge de
maniobra, destacar els aspectes més rellevants, preguntar als alumnes,
implicar-los, donar-los feed-back,
tutelar-los i/o justificar els fenòmens. Totes aquestes accions poden
englobar-se en un dels següents moviments: (1) de contingència (el professor és
l’únic responsable), (2) de retirada gradual de suport i (3) de transferència de
responsabilitat promocionant l’autonomia. S’ha de tenir en compte que la
bastida és un procés fluid gràcies a la negociació i la col·laboració entre
professor-alumne i que, segons el tipus d’ajuda que es proporcioni, es fomentarà el coneixement de principis o bé el ritual.
El primer és explicatiu, reflexiu i global perquè transcendeix del context, de
manera que pot ser aplicable a molts contextos concrets; mentre que el segon és
contrari: lligat a un context i de procediment.
Respecte a la parla exploratòria, aquesta consisteix
en la crítica constructiva de les idees, que es consideren col·lectivament, i són
comprovades i argumentades. A més, la presa de decisions és consensuada. Aquest
tipus de parla és important que sigui fomentada a l’escola mitjançant
activitats grupals i de reflexió, per tal d’evitar que es produeixin parles
disputatives (es mostren els desacords, no s’argumenten les idees i s’actua
individualment) i les acumulatives (repeticions i confirmacions sense crítica).
Per aconseguir-ho, és necessari explicitar les regles de la parla exploratòria
per evitar que se segueixin de manera ritual per part de l’alumnat.
Idees claus
Preguntes
Idees claus
- Sense interacció social no hi ha aprenentatge.
- L’escola ha de buscar un discurs compartit entre el docent i els alumnes mitjançant l’ensenyament dialògic (Zona de Desenvolupament Intermental).
- Fomentant la parla exploratòria i les bastides de tot tipus, es potencia la construcció de coneixement de principis en els alumnes.
Preguntes
- Quina és la diferència entre la zona de desenvolupament pròxim i la zona de desenvolupament intermental?
- Quina és la diferència entre el coneixement de principis i el ritual?
Comentari personal
La lectura m’ha semblat interessant perquè a la
universitat ja ens havien dit que la interacció és important en el procés
d’aprenentatge però ben bé no sabia el perquè de tot això. Així doncs, m’ha
sorprès la seva transcendència perquè, en la meva experiència, el diàleg entre
iguals no era gens habitual en el dia a dia escolar. Més aviat ho fèiem en
activitats puntuals que interpretàvem com a dies especials en què canviàvem de
dinàmica. Sempre he rebut majoritàriament classes magistrals i ara entenc molt
el motiu que després de l’examen se’ns oblidés tot el contingut estudiat o que
els estudiants que es perdien durant l’explicació no poguessin enganxar-se de
nou al procés d’aprenentatge.
Respecte a la lectura, també he de dir que se m’ha fet
una mica feixuga de llegir perquè hi havia alguns fragments que m’han costat d’entendre
i de seguir el fil. Personalment, no m’havia quedat clar la diferència entre
els dos tipus de coneixements que planteja i el significat de la zona de
desenvolupament intermental, és per això que penso que els fragments que fan
referència a aquests conceptes podrien ampliar-se una mica més o posar algun
exemple per clarificar els significats.
Després de comentar per grups les quatre lectures, vaig poder comprovar que totes tenien un eix comú: el llenguatge. A més, en totes apareixia la idea que la interacció social afavoreix l’aprenentatge. Una altra idea que va sortir en comentar la tercera lectura i que m’agradaria destacar va ser que donem més importància al llenguatge escrit que a l’oral. Em va sorprendre perquè em vaig adonar que és cert, ja que a mesura que ens anem fent grans l’escriptura està present permanentment a l’escola, mentre que l'oralitat del llenguatge no es practica amb la intenció de millorar-la i perfeccionar-la.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada