divendres, 3 de març del 2017

DIÀLEG A L'AULA DES DE LA PERSPECTIVA SOCIOCULTURAL - FONTICH 2011

ERICA SERRANO ANTEQUERA

RESUM GLOBAL

Des del punt de vista i la teoria sociocultural, l’escola ha de guiar el desenvolupament dels infants ja que l’aprenentatge no es l’adquisició d’un conjunt de sabers independents del context sinó un procés de socialització en forma de parla i comprensió d’una cultura. Per això, és necessari que els professors guiïn als aprenents cap a un nivell de comprensió en un primer moment perquè puguin aprendre a ser autònoms a mida que es desenvolupen intel·lectualment (ZDP).
Per portar això a terme podem diferenciar dues nocions basades en el discurs compartit entre docent i alumne.
La primera noció s’anomena processos d’ajut o bastida, la qual es basa en ajudar a l’aprenent a partir de nou estratègies relacionades amb tres moviments: de contingència, és a dir, el professor es mostra responsiu en relació al nivell de l’alumne; de reiterada gradual de suport, és a dir, en proporció inversa al nivell d’autonomia de l’aprenent; i de transferència de responsabilitat i promoció de l’autonomia, és a dir, construir per part de l’aprenent patrons de conducta independents.
Pel que fa a la segona noció, la parla exploratòria, es basa en que el professor no intervé i deixa que els alumnes s’impliquin, encara que sempre té el control el professor i realitza preguntes perquè els diferents alumnes siguin capaços de trobar una resposta. Encara que no totes les interaccions a l’aula són igual de productives ja que moltes vegades les interaccions dels alumnes no es troben centrades en la tasca i el grup no arriba a cap acord o solució.
A més, en la parla exploratòria també trobem diferents tipus de parla entre alumnes i professors: la parla disputativa, és a dir, els participants actuen de forma individualista i mostren els desacords; la parla acumulativa, és a dir, els participants construeixen coneixement en comú de forma positiva; i la parla exploratòria, és a dir, els participants s’impliquen críticament i constructivament amb les idees dels altres.

IDEES CLAUS
  •  Realitzar pràctiques educatives basades en l’observació del món
  • Entorn ric i estimulant
  • L’aprenentatge no és un conjunt de saber independents
  • La bastida serveix per guiar a l’alumne fins que sigui autònom
  • És importants que els alumnes expressin les seves opinions i idees (Parla exploratòria)

PREGUNTES A L’AUTOR
  • Es pot aconseguir treballar i aprendre a partir de la parla exploratòria?
  • Com portaríem a terme la parla exploratòria en un aula com la universitat amb tantes persones?

COMENTARI PERSONAL

Penso que és interessant poder veure i tractar les altres lectures ja que he pogut veure que encara que cadascuna parla del llenguatge i de com ens comuniquem, Cada lectura es troba centrada en un àmbit concret. Per exemple, la meva companya al presentar la lectura 2 de Ruiz Bikandi, U. “Conversar con los niños” m’ha fet veure que la seva lectura anava dirigida a les capacitats i habilitats del llenguatge i encara que la lectura de Fontich 2011: Diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural l’he trobat molt interessant per les dues nocions que presenta, les quals mai havia sentit, la lectura de les capacitats i habilitats del llenguatge m’ha cridat especialment l’atenció.

Font de la imatge: http://psicovic.net/?p=784

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada