divendres, 3 de març del 2017

“HABLAR EN CLASE – APRENDER LENGUA” - Laia Pérez Montaño

 ¿QUI ÉS ANNA CAMPS?

Anna Camps és una catedràtica de la Didàctica de la Llengua a la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha dirigit diferents projectes d’investigació sobre l’ensenyament i la llengua i és autora de llibres sobre l’ensenyança de la lectura, de la composició escrita i de la gramàtica

                  ARTICLE

L’article parla de la llegua oral a la vida escolar.
A les societats alfabetitzades, a l’escola es generen diferents discursos que s’especialitzen segons la finalitat que es persegueix. Per tant, hi ha una doble cara del llenguatge oral: parlar i escoltar (contes, monòlegs del mestre...)
Funcions de la llengua oral a l’escola
  • Parlar per regular la vida social escolar: assemblees.
  • Parlar per aprendre i per aprendre a pensar: diàlegs.
  • Parlar per llegir i escriure: lectures.
  • Parlar per aprendre a parlar: contes, cançons.

El llenguatge escolar pot ser estudiat de manera explicita (fer debat) o implícita (comentar un text). L’aprenentatge clàssic de la llengua es basa en la llengua escrita en format formal i passa en segon lloc la llengua oral.

Amb la LOE i les competències  es pot comprovar una mirada mes amplia de la llengua  (comprensió i expressió oral, comprensió i expressió escrita).

Entrenar a l’aula practiques discursives és portar a terme l’aprenentatge de la llengua tenint en compte la competència global de “Saber fer” i d’aquesta manera s’interrelacionen les activitats de producció escrita amb la comprensió verbal.
S’ha de relacionar la llengua i l’aprenentatge d’aquestes per mantenir els infants motivats en seguir aprenent sobre aquesta.

IDEES CLAUS

Han de prendre importància tots els àmbits de la llengua, tant l’oral com l’escrit; i tots els formats, formal e informal.

*      S’ha de veure la llengua des de una visió més global i no com a competències especifiques i aprenentatges compartimentats.

*      Relacionar l’aprenentatge de la llengua amb la vida dels infants.

PREGUNTES AL AUTOR/A

Com un educador pot veure si està donant prioritat a la llengua escrita davant de la llengua oral?

si hem de deixar que els infants s'interessin per la lecto escriptura, si algun no s'interesa que fem?


Font d'imatge: https://lamenteesmaravillosa.com/10-beneficios-de-aprender-un-segundo-idioma/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada