“HABLAR EN CLASE – APRENDER LENGUA” - Laia Pérez Montaño
¿QUI ÉS ANNA CAMPS?
Anna Camps és una
catedràtica de la Didàctica de la Llengua a la Universitat Autònoma de
Barcelona. Ha dirigit diferents projectes d’investigació sobre l’ensenyament i
la llengua i és autora de llibres sobre l’ensenyança de la lectura, de la
composició escrita i de la gramàtica
ARTICLE
L’article parla
de la llegua oral a la vida escolar.
A les societats
alfabetitzades, a l’escola es generen diferents discursos que s’especialitzen
segons la finalitat que es persegueix. Per tant, hi ha una doble cara del
llenguatge oral: parlar i escoltar (contes, monòlegs del mestre...)
Funcions de la
llengua oral a l’escola
- Parlar per regular la vida social escolar: assemblees.
- Parlar per aprendre i per aprendre a pensar: diàlegs.
- Parlar per llegir i escriure: lectures.
- Parlar per aprendre a parlar: contes, cançons.
El llenguatge
escolar pot ser estudiat de manera explicita (fer debat) o implícita (comentar
un text). L’aprenentatge clàssic de la llengua es basa en la llengua escrita en
format formal i passa en segon lloc la llengua oral.
Amb la LOE i les
competències es pot comprovar una mirada
mes amplia de la llengua (comprensió i
expressió oral, comprensió i expressió escrita).
Entrenar a l’aula
practiques discursives és portar a terme l’aprenentatge de la llengua tenint en
compte la competència global de “Saber fer” i d’aquesta manera
s’interrelacionen les activitats de producció escrita amb la comprensió verbal.
S’ha de
relacionar la llengua i l’aprenentatge d’aquestes per mantenir els infants
motivats en seguir aprenent sobre aquesta.
IDEES CLAUS
Han de prendre importància tots els àmbits de la llengua, tant l’oral com l’escrit; i tots els formats, formal e informal.
* S’ha
de veure la llengua des de una visió més global i no com a competències especifiques i aprenentatges compartimentats.
* Relacionar
l’aprenentatge de la llengua amb la vida dels infants.
PREGUNTES AL AUTOR/A
Com un educador pot veure si està donant prioritat a la llengua escrita davant de la llengua oral?
si hem de deixar que els infants s'interessin per la lecto escriptura, si algun no s'interesa que fem?
Font d'imatge: https://lamenteesmaravillosa.com/10-beneficios-de-aprender-un-segundo-idioma/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada