Habitar l’aula quan la comunicació
és essencial
Font extreta de la pròpia revista "habitar a l'aula quan la cominació és essencial" (Ruiz-Bikandi 2002)
L’article parla de la importància de
la veu de l’infant i la comunicació a
l’aula, aspectes que són essencials per avançar en l’aprenentatge i
desenvolupar en la seva màxima les capacitats de cada un. Dins de l’aula s’han
de provocar situacions de comunicació intensa generant així preguntes, idees,
inquietuds, sabers.. de la vida, fent que s’adquireixi un coneixement i llenguatge
comú d’aula on tothom pot manifestar-se i expressar-se. La interacció, l’intercanvi
d’idees i sabers amb la resta permet que puguis conèixer els altres i coneixe’t
millor a tu mateix. En l’article s’exposa també diferents intervencions o
sortides que amb èxit s’han dut a terme i el paper que han desenvolupat tan
mestres com alumnes. En aquest cas el paper del docent és ajudar i orientar a l’infant, provocant
situacions de comunicació i deixant que es manifestin aquelles que
sorgeixen espontàniament. Les situacions
que ha de provocar el mestra, com s’ha vist en els exemples de l’article, han
de poder motivar a l’infant sent així converses d’àmbits temàtics creatius,
originals i propers al context i a la realitat.
Per
concloure el llenguatge, a banda d’adquirir coneixement, fa possible conèixer
experiències, resoldre problemes i sobretot créixer i actuar com a persones.
Per aquest motiu el llenguatge i la comunicació en si són un repte educatiu, és
aquell instrument que provoca que les persones comparteixin i aprenguin juntes, donant així, sentit a una
comunitat de persones i tot allò que ens envolta.
3 Idees claus:
·
La comunicació construeix el coneixement.
·
Llenguatge com a instrument per fer una activitat conjunta.
·
La comunicació omple el llenguatge de significat
2 preguntes:
·
En tots els casos s’ha de deixar que hi hagi conversa espontània,
si els nens no volen participar o la conversa no és positiva?
·
Quines serien aquestes regles bàsiques de discussió que han
de trobar conjuntament mestres i alumnes?
PUNTS EN COMÚ D’ALTRES LECTURES AMB
LA MEVA
Lectura 2 conversar amb els nens: habilitats
comunicatives ajudin a l’infant a comunicar-se adults els han d’escoltar, els
nens veuen que les coses tenen altres
punts de vista quan escolten als adults. Llenguatge ajuda a posar nom a les
experiències que han tingut (construint així el coneixement la meva part).
Lectura 3 Llenguatge oral és
transversal, s’ha de potenciar com l’escrit, recitar poemes, contes. Interacció
amb altres companys és quan realment aprenen.
Importància del diàleg, interacció
necessària, part exploratòria argumentar concesuar, defensar tècniques per
aprendre. El paper del docent. Per aprendre el llenguatge hem d’utilitzar el
diàleg.
Punts claus transversals en les
lectures: Coneixement llenguatge, aprenem amb el diàleg i la interacció.
OPINIÓ DE LA LECTURA
(Relació amb la meva experiència) La
lectura m’ha semblat fàcil de llegir i m’ha fet veure realment la importància
que té el llenguatge i la comunicació a l’aula. He pogut observar que a través
dels exemples de les activitats de la lectura s’ha de potenciar el ús del diàleg i el llenguatge i no tant l’estudi la seva estructura i
funció. Els exemples de les activitats m’han semblat molt concrets i efectius
fent que acabés d’entendre el que exposava la revista. En contrapart considero
que en la lectura s’hauria d’haver fet esment de la comunicació no verbal, ja
que aquesta acompanya i va de mà amb la comunicació verbal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada