Habitar l’aula quan la comunicació és essencial
Mercè Segarra
L’aula és un espai en el qual interactuen diferents maneres de pensar, viure i ser on cada individu ha de poder desenvolupar les seves capacitats al màxim. El desig de fomentar l’aula va més enllà de compartir espais, és crear un llenguatge comú i un coneixement compartit que configuri una cultura d’aula determinada. La comunicació és una de les protagonistes de l’aula ja que existeixen diferents converses: de saber, sobre vivències... I, gràcies a aquestes podrem construir noves idees d’allò que ens envolta.
CONREU
DEL SABER: LA CONVERSA PER CONTRUIR EL CONEIXEMENT.
Cada
aula és un espai on l’ infant ha de trobar seguretat per a seguir descobrint i
aprenent. En aquest s’hi creen interrogants que poden anar oferint situacions
de comunicació per anar construint coneixements comuns i, així, generar una
cultura d’aula. << El llenguatge és un instrument per realitzar una
activitat intel·lectual conjunta>>. A partir d’una situació en una aula,
l’autora ha pogut comprovar la importància de la conversa i del paper de la
mestra com a organitzadora i conductora i com ofereix informació i orientació.
Per tant, aquests alumnes han comprovat com el llenguatge permet la construcció
de xarxes de coneixement, la resolució de problemes i el creixement com a
persones.
CONREU
DE LES EMOCIONS. LA CONVERSA AMB LA MIRADA.
L’aula
és un espai d’expressió lliure, on la reflexió en veu alta permet compartir
sentiments i vivències, que enfortiran la pròpia identitat i el sentit de
pertinença a un grup. Cada infant s’ha de sentir segur a l’aula. A més, les
converses constitueixen una font de coneixença mútua.
Penso
que és molt interessant aquest article ja que parla de la importància de
comunicar-nos a través del llenguatge de manera oral. Aquet llenguatge pot
ajudar als infants a formar-se nous interrogants i a respondre aquests
compartint el nou coneixement que aquests poden aprendre. En relació al textos
que han compartit les meves companyes amb mi, crec que estaven molt relacionats
i que aquesta comunicació pot ajudar als infants a no només créixer a nivell
intel·lectual sinó a créixer com a persones compartint experiències i
vivències.
També m'ha agradat un dels interrogants que ens hem plantejar a nivell grupal: en el cas de que els infants es trobin aprenent a través de la seva comunicació, en el moment en que es trobin en un moment erroni del coneixement, en quines circumstàncies la mestra s'ha de mantindre al marge o actuar per ajudar als infants?
Idees clau :
- - La conversa ens permet fer un
exercici constant del llenguatge.
- - Les
converses ens fan construir un coneixement comú.
- - La conversa ens permet parlar
de sentiments i experiències comprenent-nos a nosaltres mateixos i als altres.
Preguntes a l'autora:
Quina
és l’actitud que ha de tenir una mestra dins d’una aula on es vol promoure la
construcció de coneixement a partir del descobriment?
A
què se li ha de donar més importància, al conreu del saber o al conreu de les
emocions?
Font: https://www.tarragona.cat/cultura/agenda/2014/febrer/els-nens-tambe-parlen-claus-per-escoltar-los-per-fernando-barreneche-i-laura-kait
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada