divendres, 3 de març del 2017

Habitar l’aula quan la comunicació és essencial, Mercè Segarra- Marina Chica

Habitar l’aula quan la comunicació és essencial

Mercè Segarra



L’aula és un espai en el qual interactuen diferents maneres de pensar, viure i ser on cada individu ha de poder desenvolupar les seves capacitats al màxim. El desig de fomentar l’aula va més enllà de compartir espais, és crear un llenguatge comú i un coneixement compartit que configuri una cultura d’aula determinada. La comunicació és una de les protagonistes de l’aula ja que existeixen diferents converses: de saber, sobre vivències... I, gràcies a aquestes podrem construir noves idees d’allò que ens envolta.

CONREU DEL SABER: LA CONVERSA PER CONTRUIR EL CONEIXEMENT.

Cada aula és un espai on l’ infant ha de trobar seguretat per a seguir descobrint i aprenent. En aquest s’hi creen interrogants que poden anar oferint situacions de comunicació per anar construint coneixements comuns i, així, generar una cultura d’aula. << El llenguatge és un instrument per realitzar una activitat intel·lectual conjunta>>. A partir d’una situació en una aula, l’autora ha pogut comprovar la importància de la conversa i del paper de la mestra com a organitzadora i conductora i com ofereix informació i orientació. Per tant, aquests alumnes han comprovat com el llenguatge permet la construcció de xarxes de coneixement, la resolució de problemes i el creixement com a persones.

CONREU DE LES EMOCIONS. LA CONVERSA AMB LA MIRADA.
L’aula és un espai d’expressió lliure, on la reflexió en veu alta permet compartir sentiments i vivències, que enfortiran la pròpia identitat i el sentit de pertinença a un grup. Cada infant s’ha de sentir segur a l’aula. A més, les converses constitueixen una font de coneixença mútua.

Penso que és molt interessant aquest article ja que parla de la importància de comunicar-nos a través del llenguatge de manera oral. Aquet llenguatge pot ajudar als infants a formar-se nous interrogants i a respondre aquests compartint el nou coneixement que aquests poden aprendre. En relació al textos que han compartit les meves companyes amb mi, crec que estaven molt relacionats i que aquesta comunicació pot ajudar als infants a no només créixer a nivell intel·lectual sinó a créixer com a persones compartint experiències i vivències.
També m'ha agradat un dels interrogants que ens hem plantejar a nivell grupal: en el cas de que els infants es trobin aprenent a través de la seva comunicació, en el moment en que es trobin en un moment erroni del coneixement, en quines circumstàncies la mestra s'ha de mantindre al marge o actuar per ajudar als infants?

Idees clau :

-      - La conversa ens permet fer un exercici constant del llenguatge.
-      - Les converses ens fan construir un coneixement comú.
-   - La conversa ens permet parlar de sentiments i experiències comprenent-nos a nosaltres mateixos i als altres.

Preguntes a l'autora:

Quina és l’actitud que ha de tenir una mestra dins d’una aula on es vol promoure la construcció de coneixement a partir del descobriment?

A què se li ha de donar més importància, al conreu del saber o al conreu de les emocions? 

Resultat d'imatges de nens parlant

Font: https://www.tarragona.cat/cultura/agenda/2014/febrer/els-nens-tambe-parlen-claus-per-escoltar-los-per-fernando-barreneche-i-laura-kait


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada