Idees principals
- Importància de la participació de la família en l'entorn educatiu i de la col·laboració entre família i escola.
- Gran rellevància dels centres d'interès per al desenvolupament educatiu i cognitiu dels infants, cal recalcar que han de ser ells qui busquin i creïn aquests centres d'interès.
- Les activitats i els aprenentatges han de tenir com a tret en comú la seva transversalitat a l'hora d'aplicar-se i treballar-se per tal de millorar els aprenentatges dels infants i la feina docent del/de la mestre/a.
Resum
El text publicat per José Manuel Roás Triviño tracta de com en una escola de Sevilla anomenada CP Escrits Alfonso Grosso van centrar el seu enfocament curricular i educatiu envers els centres d'interès dels infants.
D'aquesta manera, per mitjà de l'exposició exemplar d'un projecte realitzat al mateix centre sobre els animals, veiem com aquest enfocament dels centres d'interès depèn, en gran part, de la implicació familiar dels/de les alumnes. Així, gràcies a la col·laboració entre diferents sistemes dels quals formen part els infants, trobem que els/les alumnes són partícips i protagonistes del seu propi aprenentatge, que alhora serà transversal (incloent-hi diferents àrees, competències, capacitats i habilitats) i significatiu.
El fet de trobar la funcionalitat en aquesta nova manera de veure i entendre l'educació dels infants, recau principalment en què els/les alumnes són qui escullen els temes a tractar. Quan són capaços de triar allò que volen i els hi crida l'atenció, són ells/elles qui s'automotiven per aprendre els conceptes nous i adquirir-los i adaptar-los als seus mapes conceptuals anteriors, per millorar-los i expandir-los a la seva pròpia manera.
Encara i així, al text es pot veure com, tot i ser un tema escollit pels infants, tracten els aprenentatges marcats pel currículum a nivell interdisciplinari.
Preguntes
- Què passa quan en escollir un tema els infants, no pots relacionar-ho adequadament amb els aprenentatges del currículum establert pel cicle en el qual els troben els/les alumnes en qüestió?
- Quan hi ha diversitat d'opinió d'entre els centres d'interès que tenen els infants, com es fa per seleccionar-ne un o un ordre concret?
Reflexió
Trobo, sense dubte, que es tracta d'un tema interessant a considerar, seguir provant i ampliant i estudiant, ja que en uns inicis ja podem veure que els resultats són significativament positius i prometedors. Es tracta, segons el meu punt de vista, d'un tema que tornarem a veure, tractar i estudiar en un futur pròxim dels nostres estudis universitaris.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada