Idees principals
- Treballs per projectes com a eina de treball.
- Activitats guiades pel diàleg constructiu i la funcionalitat.
Resum
En el text realitzat per L. Carbonell i M. Gómez del Moral es presenta un projecte d'escola que potencia i reafirma els tres pilars del coneixement educatiu formal, essent aquests els/les mestres, els/les alumnes i el coneixement.
D'aquesta manera, aquest nou projecte es fonamenta en el diàleg constructiu, el qual només és el primer pas d'una cadena més llarga per mitjà de la qual s'adquireixen nous coneixements i s'acoblen als mapes cognitius i mentals que ja es tenien. El procés no és tan difícil d'explicar com de dur a terme, es basa a crear un desequilibri en els mapes cognitius que doni lloc a una reconstrucció d'aquests, millorada, més àmplia i superior.
Aquest procés es basa en una forma cíclica i contínua que engloba tot el plantejament curricular de l'escola, on tots es beuen immersos i hi són còmplices. El treball per projectes porta a pensar, així, en què els coneixements i continguts han d'entendre's i tractar-se d'una manera globalitzada i transdisciplinària. És clau el fet d'animar als alumnes a dur a terme tots els passos que aquest mètode comporta, on siguin ells i elles qui prenen les decisions al llarg de tot el desenvolupament. Per aquest motiu, és el/la mestre/a l'encarregat/ada de dur a terme una seqüència didàctica que doni resposta i contempli totes les possibles situacions d'una manera eficient, inclusiva i adaptada, per tal d'acompanyar i ajudar els infants a veure la significativitat funcional dels aprenentatges que adquireixen i que, més endavant, necessitaran per acoblar-se en una societat canviant i plena d'oportunitats dirigides a nous aprenentatges.
Com a conclusió, veiem que els aprenentatges i conceptes s'enfoquen des d'un punt de vista que intenta, per mitjans diversos, que els infants vegin, trobin i descobreixin el sentit d'aprendre aquests nous conceptes, una idea lligada a la corrent constructivista del coneixement.
Preguntes
- Amb aquesta nova manera d'aprendre i ensenyar, es pot donar resposta de manera eficient i vàlida a totes les diversitats i necessitats que puguin tenir els/les alumnes?
- Què passa quan, en treballar els conceptes d'aquesta manera, que requereix una gran inversió de temps, no dóna temps a tractar tot allò que marca el currículum?
Reflexió
Arran d'aquesta lectura, he pogut conèixer amb més profunditat el que significa i implica treballar per projectes a l'aula. La manera de treballar i entendre els aprenentatges així com els infants m'han cridat força l'atenció, d'una manera positiva.
Alhora, però, no puc evitar que certa por a allò desconegut m'envaeixi, essent el motiu principal el meu paper de mestra. El fet de no haver viscut mai l'experiència de treballar per projectes abans, des d'un punt de vista discent, o d'haver vist l'acció de referents seguint aquesta metodologia, em porta a pensar que, en el cas hipotètic d'haver de fer de mestra i haver de treballar per projectes, no sabria ben bé com organitzar tots els conceptes, recursos o, simplement, com dirigir-me als/a les alumnes.
Encara i així, sé que la curiositat en el meu cas es sobreposa a la por a allò desconegut i que, si m'hi veiés en un cas pràctic, no em veuria del tot perduda i desorientada, ja que, gràcies a les lectures i a altres matèries que m'han impartit a la universitat, hem tractat la metodologia de treball per projectes.
D'aquesta manera, aquest nou projecte es fonamenta en el diàleg constructiu, el qual només és el primer pas d'una cadena més llarga per mitjà de la qual s'adquireixen nous coneixements i s'acoblen als mapes cognitius i mentals que ja es tenien. El procés no és tan difícil d'explicar com de dur a terme, es basa a crear un desequilibri en els mapes cognitius que doni lloc a una reconstrucció d'aquests, millorada, més àmplia i superior.
Aquest procés es basa en una forma cíclica i contínua que engloba tot el plantejament curricular de l'escola, on tots es beuen immersos i hi són còmplices. El treball per projectes porta a pensar, així, en què els coneixements i continguts han d'entendre's i tractar-se d'una manera globalitzada i transdisciplinària. És clau el fet d'animar als alumnes a dur a terme tots els passos que aquest mètode comporta, on siguin ells i elles qui prenen les decisions al llarg de tot el desenvolupament. Per aquest motiu, és el/la mestre/a l'encarregat/ada de dur a terme una seqüència didàctica que doni resposta i contempli totes les possibles situacions d'una manera eficient, inclusiva i adaptada, per tal d'acompanyar i ajudar els infants a veure la significativitat funcional dels aprenentatges que adquireixen i que, més endavant, necessitaran per acoblar-se en una societat canviant i plena d'oportunitats dirigides a nous aprenentatges.
Com a conclusió, veiem que els aprenentatges i conceptes s'enfoquen des d'un punt de vista que intenta, per mitjans diversos, que els infants vegin, trobin i descobreixin el sentit d'aprendre aquests nous conceptes, una idea lligada a la corrent constructivista del coneixement.
Preguntes
- Amb aquesta nova manera d'aprendre i ensenyar, es pot donar resposta de manera eficient i vàlida a totes les diversitats i necessitats que puguin tenir els/les alumnes?
- Què passa quan, en treballar els conceptes d'aquesta manera, que requereix una gran inversió de temps, no dóna temps a tractar tot allò que marca el currículum?
Reflexió
Arran d'aquesta lectura, he pogut conèixer amb més profunditat el que significa i implica treballar per projectes a l'aula. La manera de treballar i entendre els aprenentatges així com els infants m'han cridat força l'atenció, d'una manera positiva.
Alhora, però, no puc evitar que certa por a allò desconegut m'envaeixi, essent el motiu principal el meu paper de mestra. El fet de no haver viscut mai l'experiència de treballar per projectes abans, des d'un punt de vista discent, o d'haver vist l'acció de referents seguint aquesta metodologia, em porta a pensar que, en el cas hipotètic d'haver de fer de mestra i haver de treballar per projectes, no sabria ben bé com organitzar tots els conceptes, recursos o, simplement, com dirigir-me als/a les alumnes.
Encara i així, sé que la curiositat en el meu cas es sobreposa a la por a allò desconegut i que, si m'hi veiés en un cas pràctic, no em veuria del tot perduda i desorientada, ja que, gràcies a les lectures i a altres matèries que m'han impartit a la universitat, hem tractat la metodologia de treball per projectes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada