- Resum global:
L’escola és un sistema complex on conflueixen diferents concepcions sobre
l’educació. A tall d’exemple, a indrets com Finlàndia les habilitats
comunicatives tenen molt pes en la figura del mestre. No obstant això, a altres
regions, com ara Espanya, aquestes habilitats no eren un requisit tan important,
encara que actualment s’estan impulsant amb molta força.
Altrament, s’entén la figura del docent com
un expert en relacions humanes, atès que el/la mestre/a ha de comprendre a
l’infant, guiar-lo i acompanyar-lo en el seu desenvolupament integral.
Així doncs, pel docent, l’infant ha de ser un
centre d’interès amb el qual sigui capaç d’interaccionar i a qui pugui arribar
a conèixer en profunditat. Per aconseguir-ho, emprarà com a mitjà el diàleg, el
qual es desenvoluparà en l’infant gràcies a l’experiència comunicativa que
adquirirà amb cadascuna de les persones que l’envolten.
El desenvolupament del llenguatge i del
pensament van estretament lligats. Cal aclarir que els/les nens/es desenvolupen
el llenguatge – parlar, pensar i escriure – des de ben menuts, atès que les primeres
mirades de complicitat entre mare i fill ja són considerades interaccions pròpies
del llenguatge visual. Sent la llengua l’eina comunicativa que els introduirà
en la societat amb la qual s’interrelacionaran constantment.
Per concloure, cal tronar a fer evident la
importància que tenen les habilitats comunicatives del docent en l’impuls del
desenvolupament dels infants, sempre sent ells el nostre focus d’atenció i
d’observació.
- Alguns interrogants que planteja:
1.
La
comunicació és un aspecte molt important, però si tenim a l’aula un infant amb
problemes en les relacions socials i no desitja aquest contacte, ni verbal ni
físic, com pots arribar a conèixer-lo en profunditat si ell/a no s’obre a tu?
2.
El
diàleg fa créixer l’autonomia dels infants. Així doncs, un infant mut no
disposarà de la mateixa autonomia que un altre infant que sí pot comunicar-se?
- COMENTARI PERSONAL
Aquest article m’ha semblat interessant, ja
que a les xerrades i classes de la universitat sempre se’ns ha dit que les
llengües són molt importants per a la docència. Així doncs, penso que aquest
article dóna bons arguments com per fer-nos conscients d’aquesta importància i de
l’efecte tan positiu que pot generar en els infants un/a mestre/a amb una bona
comunicació.
Encara que, cal dir que també m’hagués agradat que a l’article s’hagués esmentat alguna estratègia on es comentés com poder establir diàleg amb infants amb NNEE. Personalment, aquest és un tema que em crida molt l’atenció i del qual m’agradaria aprendre’n més, ja que avui dia a gairebé totes les aules d’infantil ens trobem, com a mínim, amb un infant amb NNEE. Per tant, penso que hauríem de tenir eines suficients per garantir-los una educació de qualitat, igual que a la resta de companys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada