dimarts, 9 de maig del 2017

El desenvolupament de l’autonomia i Montessori – Glòria Martin, Montse Badia i Bet Coll



El desenvolupament de l’autonomia i Montessori – Glòria Martin, Montse Badia i Bet Coll

Paraules clau: llibertat, autonomia, aula, espais, guia, observació.

Idees Claus

En aquesta lectura, l’autora ens parla de la pedagogia Montessori, on s’introdueix el concepte d’autonomia i aspectes que poden ajudar a desenvolupar-la.
Resultat d'imatges de montessori schoolAixí doncs, en primer lloc, ens diu que un dels pilars fonamentals en aquesta pedagogia és la llibertat que se’ls dona als infants dins d’uns espais limitats de tal manera que desenvoluparà la seva autonomia personal. És per tant, que la guia, és a dir, la mestra,  haurà de conèixer les necessitats i desitjos de cada infant per proporcionar-li l’ajuda necessària en cada cas. D’aquesta manera, segons la lectura, permetrem que l’infant es desenvolupi segons el seu criteri de necessitats i vagi desenvolupant l’autoconeixement, un dels aspectes més importants de la llibertat.
En segon lloc, per tal de que aquest desenvolupament es porti a terme, un dels aspectes claus en aquesta pedagogia és l’ambient, és a dir, la disposició de l’espai cap al nostres infants. Així doncs, la distribució dels materials facilitarà i propiciarà en els infants una certa llibertat i autonomia, termes dels quals parlàvem anteriorment. Per tant, a partir d’aquests ambients l’infant experimentarà i es desenvoluparà com a persona.
I per últim, en la lectura ens remarca molt el paper de la mestra a l’aula, com he mencionat anteriorment, la professora és una guia per al nen o nena. Ha d’actuar segons les necessitats dels infants i per tal d’aconseguir el benestar d’aquests nens, ha de tenir una gran capacitat d’observació, eina fonamental per conèixer-los. 

Preguntes a l’autora

-         -  L’ambient ha d’estar en constant canvi per garantir les necessitats i interessos dels infants.
-         -  Com es te en compte els infants amb necessitats educatives especials?
-         -  On trobaries l’equilibri entre la llibertat i els limits dins l’aula?

Reflexió

Aquesta lectura l’he trobat fàcil de llegir i gens dens. A més a més, m’ha servit per reforçar encara més els meus coneixements sobre la pedagogia Montessori, donada en una altre assignatura i comentada i mencionada en la resta de matèries. D’altra banda, em fa pensar en la meva futura aula com a mestra i com podré desenvolupar aquesta pedagogia o si més no alguns trets fonamentals dels que parla l’article.
D’altra banda, en relació a la lectura llegida trobo que la primera lectura està molt present la motivació per decidir el tema del joc i seguidament jugar, a més a més de la importància d’adquirir i perfeccionar el llenguatge. Que com a punt en comú amb aquest article penso que a l’hora de decidir el que s’ha de fer és la mestra la que observa a traves de la motivació allò que els hi crida més l’atenció als infants. En segon lloc, veig més relació amb la segona lectura perquè ens parla de com s’ha de distribuir l’aula, ens diu que s’han de crear espais pel pensament a través de racons, tallers... Per tant, dóna importància a l’ambient adequat del qual ens parla Montessori com a aspecte fonamental que s’ha de tenir en una aula d’infantil.
A continuació, us adjunto un pdf on desenvolupa la pedagogia Montessori.


Montessori

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada