El desenvolupament de l’autonomia i Montessori
– Glòria Martin, Montse Badia i Bet Coll
Paraules clau: llibertat,
autonomia, aula, espais, guia, observació.
Idees Claus
En aquesta lectura, l’autora ens parla de la
pedagogia Montessori, on s’introdueix el concepte d’autonomia i aspectes que
poden ajudar a desenvolupar-la.
Així doncs, en primer lloc, ens diu que un
dels pilars fonamentals en aquesta pedagogia és la llibertat que se’ls dona als
infants dins d’uns espais limitats de tal manera que desenvoluparà la seva
autonomia personal. És per tant, que la guia, és a dir, la mestra, haurà de conèixer les necessitats i desitjos
de cada infant per proporcionar-li l’ajuda necessària en cada cas. D’aquesta
manera, segons la lectura, permetrem que l’infant es desenvolupi segons el seu
criteri de necessitats i vagi desenvolupant l’autoconeixement, un dels aspectes
més importants de la llibertat.
En segon lloc, per tal de que aquest
desenvolupament es porti a terme, un dels aspectes claus en aquesta pedagogia
és l’ambient, és a dir, la disposició de l’espai cap al nostres infants. Així
doncs, la distribució dels materials facilitarà i propiciarà en els infants una
certa llibertat i autonomia, termes dels quals parlàvem anteriorment. Per tant,
a partir d’aquests ambients l’infant experimentarà i es desenvoluparà com a
persona.
I per últim, en la lectura ens remarca molt el
paper de la mestra a l’aula, com he mencionat anteriorment, la professora és
una guia per al nen o nena. Ha d’actuar segons les necessitats dels infants i
per tal d’aconseguir el benestar d’aquests nens, ha de tenir una gran capacitat
d’observació, eina fonamental per conèixer-los.
Preguntes a l’autora
- - L’ambient
ha d’estar en constant canvi per garantir les necessitats i interessos dels
infants.
- - Com
es te en compte els infants amb necessitats educatives especials?
- - On
trobaries l’equilibri entre la llibertat i els limits dins l’aula?
Reflexió
Aquesta lectura l’he trobat fàcil de llegir i gens
dens. A més a més, m’ha servit per reforçar encara més els meus coneixements
sobre la pedagogia Montessori, donada en una altre assignatura i comentada i
mencionada en la resta de matèries. D’altra banda, em fa pensar en la meva
futura aula com a mestra i com podré desenvolupar aquesta pedagogia o si més no
alguns trets fonamentals dels que parla l’article.
D’altra banda, en relació a la lectura llegida
trobo que la primera lectura està molt present la motivació per decidir el tema
del joc i seguidament jugar, a més a més de la importància d’adquirir i
perfeccionar el llenguatge. Que com a punt en comú amb aquest article penso que
a l’hora de decidir el que s’ha de fer és la mestra la que observa a traves de
la motivació allò que els hi crida més l’atenció als infants. En segon lloc,
veig més relació amb la segona lectura perquè ens parla de com s’ha de
distribuir l’aula, ens diu que s’han de crear espais pel pensament a través de
racons, tallers... Per tant, dóna importància a l’ambient adequat del qual ens
parla Montessori com a aspecte fonamental que s’ha de tenir en una aula d’infantil.
A continuació, us
adjunto un pdf on desenvolupa la pedagogia Montessori.
Montessori
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada