divendres, 12 de maig del 2017

Presentació d'Ana Costa

Ana costa

El passat 10 de març vam poder tenir la sort de comptar amb l’Ana Costa, una professora procedent de Portugal que ens va oferir una petita conferencia sobre el sistema educatiu de Portugal. Hem va cridar molt l’atenció que l’educació infantil, allà, no sigui formal, per tant, com aquí, tampoc és obligatòria, amb la diferència que aquí si que està considerada com a educació formal. Tot i això, ens va destacar la importància que té el fet de donar una educació en aquesta etapa de la vida, ja que aquesta és rellevant pel desenvolupament dels infants, sent la base  per tal d’adquirir coneixements.

Abans de la xerrada, vam poder veure un fragment d’un vídeo, on un polític francès deia que un educador infantil no hauria d’estudiar tant i que el seu treball no és tant rellevant ja que en realitat, segons ell, només es dediquen a canviar bolquers i tranquil·litzar els plors dels nens i nenes que van a les llars d’infants.  Un pensament totalment equivocat i on l’Anna Costa ens va comentar que els docents, a Portugal, estan intentant canviar aquesta visió, que com el polític francès, ho pensen moltes altres persones arreu del món.  Per tant, ens va fer entendre de la importància de revalorar la tasca dels educadors i que la seva feina estigui més reconeguda.

Un cop dit això, ens va destacar la importància de l’oralitat dins l’educació ja que és un procés bàsic i essencial per poder aprendre la comunicació i l’expressió en aquesta edat, la infantil.  Per tal d’aconseguir això, ens va dir que els alumnes han de ser els protagonistes de tot l’aprenentatge que van adquirint, és a dir, que ells han de ser els trien els temes dels quals volen parlar, d’una manera natural i sense cap tipus d’imposició. D’aquesta manera, a través de la seva pròpia experiència, poden adquirir coneixements de forma significativa, fent que l’aprenentatge, d’alguna manera, sigui més amena  i agradable. Quan imposem un aprenentatge, els alumnes mostren poc interès, per tant, podem deduir que l’educació amb aprenentatges formalitzats i mecanitzats, no són factibles i no donen el mateix resultat satisfactori en relació a l’aprenentatge més lliure. Però, com podem aconseguir l’ interès dels infants?  Cal buscar diferents estratègies per cridar l’atenció dels nens i nenes, tenint en compte que cada alumne es diferent i per tant les temàtiques poden ser molt variades.

Estic totalment d’acord amb aquest sistema que ens va comentar l’Anna, però penso que avui dia hi ha poques escoles que facin això dins les aules. Sempre tendeixen a ensenyar de forma matemàtica el que ve marcat pel currículum, deixant de banda si estan o no preparats o motivats per aquest aprenentatge.

Per finalitzar, ens va ensenyar un conte anomenat “una cadela amarela” . Aquest llibre, a través de la lectura i l’oralitat, treballava altres aspectes d’àrees curriculars, però, això si, de manera implícita.


En conclusió, podria dir que la xerrada que ens va oferir l’Anna Costa va ser molt interessant, ja que vam poder veure de forma més directe, la realitat que viuen els centres educatius en educació infantil a Portugal, tot i que s’ha de dir que no és molt diferent a la nostra. Per tant, com a futurs educadors i educadores, hem de canviar, o almenys, intentar canviar el sistema educatiu que ens envolta. Hem de donar prioritat als interessos dels infants i treballar amb metodologies més efectives.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada