Ana costa
El passat 10 de març vam poder tenir la sort
de comptar amb l’Ana Costa, una professora procedent de Portugal que ens va
oferir una petita conferencia sobre el sistema educatiu de Portugal. Hem va
cridar molt l’atenció que l’educació infantil, allà, no sigui formal, per tant,
com aquí, tampoc és obligatòria, amb la diferència que aquí si que està
considerada com a educació formal. Tot i això, ens va destacar la importància
que té el fet de donar una educació en aquesta etapa de la vida, ja que aquesta
és rellevant pel desenvolupament dels infants, sent la base per tal d’adquirir coneixements.
Abans de la xerrada, vam poder veure un
fragment d’un vídeo, on un polític francès deia que un educador infantil no
hauria d’estudiar tant i que el seu treball no és tant rellevant ja que en
realitat, segons ell, només es dediquen a canviar bolquers i tranquil·litzar
els plors dels nens i nenes que van a les llars d’infants. Un pensament totalment equivocat i on l’Anna
Costa ens va comentar que els docents, a Portugal, estan intentant canviar aquesta
visió, que com el polític francès, ho pensen moltes altres persones arreu del
món. Per tant, ens va fer entendre de la
importància de revalorar la tasca dels educadors i que la seva feina estigui
més reconeguda.
Un cop dit això, ens va destacar la importància
de l’oralitat dins l’educació ja que és un procés bàsic i essencial per poder
aprendre la comunicació i l’expressió en aquesta edat, la infantil. Per tal d’aconseguir això, ens va dir que els
alumnes han de ser els protagonistes de tot l’aprenentatge que van adquirint,
és a dir, que ells han de ser els trien els temes dels quals volen parlar, d’una
manera natural i sense cap tipus d’imposició. D’aquesta manera, a través de la
seva pròpia experiència, poden adquirir coneixements de forma significativa,
fent que l’aprenentatge, d’alguna manera, sigui més amena i agradable. Quan imposem un aprenentatge,
els alumnes mostren poc interès, per tant, podem deduir que l’educació amb
aprenentatges formalitzats i mecanitzats, no són factibles i no donen el mateix
resultat satisfactori en relació a l’aprenentatge més lliure. Però, com podem
aconseguir l’ interès dels infants? Cal buscar
diferents estratègies per cridar l’atenció dels nens i nenes, tenint en compte
que cada alumne es diferent i per tant les temàtiques poden ser molt variades.
Estic totalment d’acord amb aquest sistema que
ens va comentar l’Anna, però penso que avui dia hi ha poques escoles que facin
això dins les aules. Sempre tendeixen a ensenyar de forma matemàtica el que ve
marcat pel currículum, deixant de banda si estan o no preparats o motivats per
aquest aprenentatge.
Per finalitzar, ens va ensenyar un conte
anomenat “una cadela amarela” . Aquest llibre, a través de la lectura i l’oralitat,
treballava altres aspectes d’àrees curriculars, però, això si, de manera
implícita.
En conclusió, podria dir que la xerrada que
ens va oferir l’Anna Costa va ser molt interessant, ja que vam poder veure de
forma més directe, la realitat que viuen els centres educatius en educació
infantil a Portugal, tot i que s’ha de dir que no és molt diferent a la nostra.
Per tant, com a futurs educadors i educadores, hem de canviar, o almenys,
intentar canviar el sistema educatiu que ens envolta. Hem de donar prioritat
als interessos dels infants i treballar amb metodologies més efectives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada