diumenge, 7 de maig del 2017

Lectura IV (8) - El desenvolupament de l'autonomia i Montessori - Martin i altres (2013) - Ana Ruiz Muñoz

Conceptes Claus:
  •          Llibertat
  •          Organització de treball
  •          Maria Montessori
  •          Ambients
  •          Autonomia

Resum i idees claus:

A l’article ens explica l’autonomia i com es desenvolupa a través de la pedagogia de Maria Montessori, així com també exposa el paper de “guia” que han de realitzar els educadors, les particularitats dels materials educatius i la importància de l’ambient a l’aula.

Maria Montessori va conèixer i observar, a partir del seu treball científic, com aprenien els infants, partint de la base que l’educació constituïa una ajuda activa pel seu desenvolupament, així com la necessitat dels nens i nenes d’independitzar-se de la persona adulta. El mètode Montessori ha aconseguir implantar-se en 130.000 escoles d’arreu del món, entre elles, al complex cultural i esportiu Montessori-Palau (Girona). Les autores ens expliquen l’aplicació de la pedagogia montessoriana al centre gironès des del 1998, implementant els principis de la filosofia de Montessori i modificant quelcom que es contradigués amb ella.

El que promou la pedagogia de Montessori és el trencament de la idea tradicional d’educació,  i en el seu lloc, establir que l’infant ha de tenir llibertat de moviment, d’experimentació i d’expressió, responent a les seves necessitats i crear un ambient preparat que fomenti l’autonomia personal de cada infant. Aquest ambient ofereix oportunitats de desenvolupament que permeten respondre a les necessitats cognitives, afectives i motrius de l’infant, tenint en compte l’etapa de desenvolupament. Ens explica la lectura la importància de l’estructura de l’aula, on hi ha d’haver llibertat de moviment dins d’unes regles bàsiques que protegeixen els drets de tothom. A més, és important que les agrupacions dels infants siguin heterogènies per fomentar un ambient de col·laboració.
Com a mode de conclusió, l’article ens explica la importància de l’observació en el rol del docent, ja que segons Montessori, és la base per conèixer profundament a l’infant i proposa no ensenyar a partir d’un currículum rígid, sinó que a través de l’observació es proporciona a l’infant una educació personalitzada.

Interrogants:

  •           Què es pot fer des de l’escola quan hi ha contradiccions entre el mètode Montessori aplicat a l’aula i altres metodologies que s’apliquen a casa?
  •           En quin punt s’estableixen els límits als infants?

Comentari personal:

La lectura és molt breu però molt interessant a la vegada. No és el primer cop que sento a parlar sobre Maria Montessori i la seva pedagogia, ja que a l’assignatura Teories i pràctiques contemporànies en l’educació hem tingut l’oportunitat de conèixer la seva història i el seu treball amb profunditat.

En aquest cas, es pot veure els trets generals que s’haurien de tenir en compte en escoles que volen seguir l’exemple de La casa di bambini, i considero que d’una manera curta i sense complicacions et pots arribar a fer una idea de la pràctica educativa que es duu a terme en aquestes 130.000 escoles arreu del món.

Aquesta és una lectura que em fa reflexionar sobre la paciència que hem de tenir com a educadores, respecte el canvi. És a dir, des de que Maria Montessori va realitzar la seva tesis i es va començar a impartir el seu mètode han passats molts anys i em sorprèn el fet que encara avui dia continuï predominant l’educació més tradicional, quedat provat que el mètode montessorià és més adequat. És per aquest motiu que, d’una banda em sento decebuda perquè a Espanya anem molt endarrerits en aquest aspecte, però d’altra banda em sento motivada per contribuir a què el canvi sigui possible i que les metodologies innovadores s’introdueixi com més ràpidament millor.

Quan al seminari ens vam posar en grups per compartir les lectures, vaig arribar a la conclusió què amb la lectura que més relació tenia era la de Carbonell i Gómez, ja que aquests autors també ens parlen sobre la creació d’espais per potenciar el coneixement.

Com a recomanació d’altres fonts d’interès, m’agradaria destacar d’una banda la pel·lícula de Maria Montessori, una vida dedicada als infants, on es pot veure amb bona comprensió la seva vida i la seva pedagogia. A més, com a resposta a una de les preguntes que he realitzat anteriorment, he trobat a la pàgina web de Familias en ruta un article que ens parla sobre què és el mètode Montessori i com es pot aplicar acasa.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada