El desenvolupament de l'autonomia i Montessori
Resum:
Aquest article parla sobre la metodologia de Maria Montessori aplicada al complex cultural i esportiu Montessori-Palau, de Girona. Aquesta metodologia tan famosa, originària d’Itàlia, gira entorn a la necessitat per part dels infants d’independitzar-se de la persona adulta. Montessori, que va formar part del moviment de L'Escola Nova, proposava una renovació tant dels conceptes com dels materials de desenvolupament. Gràcies a combinar la llibertat amb l'organització de treball van poder modificar les pràctiques educatives existents. És per això que es potencia l’autonomia dels infants des d’edats primerenques, oferint-los llibertat de moviment, d’experimentació i d’expressió.
Aquesta acció té com a objectiu respondre a les necessitats de cada infant i a la creació d’un ambient que faciliti el seu procés d’autoconstrucció personal. Tot i així, l’alumnat a més d'aquesta llibertat, necessita uns límits marcats per a un ambient preparat, segons les etapes de desenvolupament i amb el suport d'uns mestres instruïts. Aquest espai de llibertat fa que els infants se sentin capaços de fer i de decidir sobre la seva activitat i sobre el seu procés d'aprenentatge, fet que els dotarà d'una bona autoestima.
Una altra característica a ressaltar de la metodologia Montessori és l’agrupament interedats, fins a un màxim de 3 anys de diferència, per tal d’afavorir l'aprenentatge cooperatiu entre iguals, ja que Montessori defen la idea de que tots aprenem de tots.
Tot i que els infants son els protagonistes dels seus aprenentatges, no podem d'oblidar el paper dels mestres com a guies del procés d'ensenyament-aprenentatge. Els educadors han de conèixer les característiques i necessitats individuals de cada infant i establir límits clars i adequats a l'etapa, mitjançant l'observació. Aquesta coneixement, permet als docents facilitar que els infants aprenguin per ells mateixos.
Finalment, aquest mètode no deixa de banda el primer agent socialitzador dels infants, que és la família, i l’escola, donant resposta als dubtes i preguntes que els pares tinguin en relació a la tasca que realitzen els seus fills a classe.
Paraules clau:
Llibertat, observació, ambient, autonomia i família-escola
Preguntes
- Com i quan avaluen la tasca dels infants?
- Quines estratègies fan servir els docents per incloure la família a l'aula?
- Com establim límits necessaris sense arribar a posar límits massa castradors? És a dir, s'ha de respectar la llibertat dels infants per tant on està la línia on posar el límit? com es decideix?
Reflexió
En la gran part d'escoles, o al menys en les que jo he estudiat, la pedagogia era tradicional. Seies davant d'una taula i realitzaves fitxes. Sempre era la tasca que el mestre et manava, feta com el mestre manava i en el temps que ell/a manava. Mai havia espai per a la imaginació, la creativitat, l'expressió... i molt menys l'experimentació. Maria Montessori decideix que aquesta pedagogia no es la que ella vol utilitzar amb els seus nens. Per a ella l'autonomia dels més petits és el més important, de manera que la seva metodologia es basa en oferir als infants allò que necessitin per descobrir el món i fer els aprenentatges per sí sols o amb l'ajuda dels infants.
Tot i que creu fermament en que els infants han de realitzar les tasques per si sols es conscient que els infants necessiten un límits entre els que treballar o moure's. Encara no saben quines són les normes socials establertes i per tant els hem d'ensenyar a descobrir i aprendre però dins d'uns marges sempre tenint en compte l'activitat i l'edat dels infants. Un exemple d'activitat on els infants desenvolupen i exerceixen la seva autonomia dins d'uns límits en relació a l'edat és el joc simbòlic.
Per concloure, m'agradaria destacar la lectura de les meves companyes anomenada: "El treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys", que parla sobre com aconseguir l'autonomia dels infants
Enllaços d'interès
A continuació us adjunto l'enllaç d'un vídeo que conté moltes escenes de la pel·lícula que explica la vida de Maria Montessori i la seva dedicació a l'educació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada