dilluns, 8 de maig del 2017

Lectura IV: LECTURA COMPARTIDA Y ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN LECTORA EN EDUCACIÓN INFANTIL

Resum / Idees clau:
·         La lectura defensa compartir el procés de lectura, perquè els infants puguin comptar amb eines i habilitats per interioritzar la lectura i fomentar-ne la seva comprensió. És a dir, la lectura compartida aporta processos, on els infants són capaços de formular-se preguntes i experimentar un procés interrogatiu, poden posar-se d’acord o no en decisions raonant les seves hipòtesis, són capaços de discutir alguns passatges, enriquir-se en vocabulari, conèixer nous contextos, etc.
·         El text fa esment de la importància del rol del professor dins la lectura compartida. El professor serà l’encarregat de proporcionar les eines adequades als seus alumnes, per tal que siguin capaços d’arribar a ser lectors actius. Cada alumnes és únic i l’adult haurà d’atendre a les seves necessitats i interessos. Així doncs el rol del mestra ha de conèixer el procés de la lectura compartida i fer-la menys automatitzada, fer-la oberta i donant peu a que els infants s’interroguin interiorment.
·         Per altra banda, la lectura compartida no només avarca el moment present de l’activitat de lectura, sinó que hi ha un procediment perquè esdevingui significativa. Els alumnes reflexionen sobre el tema gràcies en part a les hipòtesis prèvies que s’han formulat. És d’aquesta manera com aniran desenvolupant tot el procés de compressió lectora i un cop finalitzada l’activitat, seran capaços de iniciar un debat amb els seus companys i debatre sobre la lectura exposada i d’altres passatges que puguin sorgir a partir d’aquesta.






Paraules clau:
·         Acompanyar en el procés educatiu de comprensió lectora
·         Compartir el procés de lectura
·         Interioritzar la lectura
·         Interactuar amb un mateix

Preguntes:
·         Com podem aprendre a fer preguntes que siguin les que fan reflexionar als infants?

Reflexió:
Aquest text ens parla de la comunicació compartida. El llenguatge és fonamental perquè els infants aprenguin a comunicar-se, a socialitzar-se. Aquesta comunicació ha de treure fruit a les aules, i perquè sigui efectiva s’hauria de proporcionar als infants un entorn acollidor, i que els hi permeti participar en activitats compartides amb la resta dels companys i l’educadora. Aquest fet, serà clau perquè l’infant sigui el que busqui recursos i instruments per dialogar i saber-se comunicar per arribar a resoldre el problema plantejat, capaços de formular-se preguntes i experimentar un procés interrogatiu, prendre decisions, etc. Al cap i a la fi el que estem fomentant amb aquesta lectura compartida, és la creativitat. Una possibilitat creativa que es converteix en forma i tràmit de socialització, però que també serà una eina de pensament intern, de raonar amb ell mateix, de ser imaginatiu, de la comprensió intrínseca d’aquets contes i histories que es comparteixen a classe. Per tant, recolzo la idea que la oralització del professor, com deixi anar aquest missatge als seus alumnes, com faci possible aquest raonament intern a base de fer bones preguntes obertes que fomentin posada en marxa del pensament i la parla, serà molt important i cal tenir-ho em compte com a futures educadores.
Llibre recomanat per el professor on ens parla més detalladament de la lectura compartida i la seva interpretació: AIDEN CHAMBERS “Tell me”.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada