Resum / Idees clau:
·
La lectura defensa compartir el
procés de lectura, perquè els infants puguin comptar amb eines i habilitats per
interioritzar la lectura i fomentar-ne la seva comprensió. És a dir, la lectura
compartida aporta processos, on els infants són capaços de formular-se
preguntes i experimentar un procés interrogatiu, poden posar-se d’acord o no en
decisions raonant les seves hipòtesis, són capaços de discutir alguns
passatges, enriquir-se en vocabulari, conèixer nous contextos, etc.
·
El text fa esment de la
importància del rol del professor dins la lectura compartida. El professor serà
l’encarregat de proporcionar les eines adequades als seus alumnes, per tal que
siguin capaços d’arribar a ser lectors actius. Cada alumnes és únic i l’adult
haurà d’atendre a les seves necessitats i interessos. Així doncs el rol del
mestra ha de conèixer el procés de la lectura compartida i fer-la menys
automatitzada, fer-la oberta i donant peu a que els infants s’interroguin
interiorment.
·
Per altra banda, la lectura compartida
no només avarca el moment present de l’activitat de lectura, sinó que hi ha un
procediment perquè esdevingui significativa. Els alumnes reflexionen sobre el
tema gràcies en part a les hipòtesis prèvies que s’han formulat. És d’aquesta
manera com aniran desenvolupant tot el procés de compressió lectora i un cop
finalitzada l’activitat, seran capaços de iniciar un debat amb els seus
companys i debatre sobre la lectura exposada i d’altres passatges que puguin
sorgir a partir d’aquesta.
Paraules clau:
·
Acompanyar en el procés educatiu
de comprensió lectora
·
Compartir el procés de lectura
·
Interioritzar la lectura
·
Interactuar amb un mateix
Preguntes:
·
Com podem aprendre a fer preguntes
que siguin les que fan reflexionar als infants?
Reflexió:
Aquest
text ens parla de la comunicació compartida. El llenguatge és fonamental perquè
els infants aprenguin a comunicar-se, a socialitzar-se. Aquesta comunicació ha de
treure fruit a les aules, i perquè sigui efectiva s’hauria de proporcionar als
infants un entorn acollidor, i que els hi permeti participar en activitats
compartides amb la resta dels companys i l’educadora. Aquest fet, serà clau
perquè l’infant sigui el que busqui recursos i instruments per dialogar i
saber-se comunicar per arribar a resoldre el problema plantejat, capaços de
formular-se preguntes i experimentar un procés interrogatiu, prendre decisions,
etc. Al cap i a la fi el que estem fomentant amb aquesta lectura compartida, és
la creativitat. Una possibilitat creativa que es converteix en forma i tràmit
de socialització, però que també serà una eina de pensament intern, de raonar
amb ell mateix, de ser imaginatiu, de la comprensió intrínseca d’aquets contes
i histories que es comparteixen a classe. Per tant, recolzo la idea que la
oralització del professor, com deixi anar aquest missatge als seus alumnes, com
faci possible aquest raonament intern a base de fer bones preguntes obertes que
fomentin posada en marxa del pensament i la parla, serà molt important i cal
tenir-ho em compte com a futures educadores.
Llibre
recomanat per el professor on ens parla més detalladament de la lectura
compartida i la seva interpretació: AIDEN CHAMBERS “Tell me”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada