Resum / idees clau:
Aquest text ens
parla de l’autonomia, i els aspectes que ajuden a aconseguir-la, basats en la
teoria de Montessori: el rol i preparació de l’ensenyant, el tipus de
materials, i l’ambient de l’aula.
La història de la
pedagogia Montessori:
Maria Montessori va
poder conèixer i observar com aprenien les criatures, sempre partint del fet
que l’educació constituïa una ajuda activa per al perfecte desenvolupament de
l’ésser humà que es trobava en procés de creixement. Gràcies a la seva recerca,
va descobrir que l’infant necessita la independència de l’adult. A partir
d’aquí, va dissenyar un currículum des dels 2 anys i mig fins als 12.
Actualment, ha aconseguit reunir 130.000 escoles d’arreu del món.
L’aplicació del
mètode Montessori al Montessori-Palau:
Al complex cultural
i esportiu Montessori-Palau, de Girona, es va començar a aplicar la pedagogia
Montessori a l’educació infantil l’any 1998. El grup de mestres d’educació
infantil van formar-se com a guies Montessori per l’Association Montessori
Internationale (AMI) a la Universitat de VIC. Aquesta formació els permet garantir
un enfocament científic posat al dia a les aules i contrastat amb les línies de
recerca més actuals.
L’autonomia a les
aules Montessori:
L’infant
desenvoluparà la seva autonomia personal, quan li proporcionen la llibertat
dins d’uns límits marcats per un ambient preparat i amb el suport de
l’educadora o guia. Així doncs, els infants podran d’exercitar la presa de
decisions sobre l’activitat i el seu procés d’aprenentatge en un entorn conegut
i familiar (augment d’autoestima.
L’ambient preparat
i el funcionament de l’aula:
·
L’ambient preparat serà adequat a l’etapa de creixement dels infants: necessitats
cognitives, afectives i motrius, tenint en compte el període sensitiu en què es
troba i les tendències humanes.
·
El material està dissenyats per perfeccionar les pròpies habilitats de l’infant
(són un enllaç entre la realitat concreta i l’abstracció).
·
El respecte cap al treball que es realitza en llibertat, és protagonista en aquest
ambient.
·
L’edat dels infants són diferents, s’agrupen amb un interval de 3 anys, per no
fomentar un ambient competitiu.
·
La mestra o guia, seran fonamentals a l’aula perquè acompanyar a l’infant en els seus
propis aprenentatges.
La importància de
l’observació:
L’observació és la
base per conèixer profundament a la nena o nen (allò que fa, del que supera, el
que el o la preocupa, o d’allò que li interessa). A partir de l’observació
podrem donar-li el que realment necessita i en el moment en què ho necessita.
Coherència entre la
família i l’escola:
Compten amb tallers
per fomentar el suport i comunicació amb les mares i els pares, que vulguin incorporaran
a la seva vida diària, les metodologies instruïdes a l’escola.
Paraules clau:
·
Llibertat
·
Ment absorbent
·
Observació
·
Tendències humanes
·
Ambient preparat
·
Períodes sensitius
Preguntes:
·
L’ambient ha d’estar en constant
canvi per garantir les necessitats i interessos dels infants?
·
Com es té en compte els infants
amb necessitats educatives especials?
·
On trobaries l’equilibri entre la
llibertat i els límits dins de l’aula?
Reflexió:
En la meva opinió,
veig molt interessants la metodologia de Maria Montessori, després de llegir
aquest article, em crida l’atenció i m’agradaria fer recerca per aprendre més
sobre aquesta pedagogia.
M’agradaria
destacar la idea on Montessori anomena als infants com a “ment absorbent”,
l’infant està totalment capacitat per enriquir-se de tot allò que l’envolta,
per tant, l’ambient és fonamental per el seu desenvolupament. Em crida molt
l’atenció com les educadores preparen aquest ambient adaptat als infants, tot al
seu abast, una casa per ells i elles, amb platets de la seva mida però reals,
de ceràmica, si es trenquen ells mateixos sabran que la pròxima vegada hauran
d’anar amb més compte. Això es una peça clau per la seva autonomia i per
proporcionar-los llibertat, llibertat de moviment dins la seva caseta. Si volen
estar al jardí, van al jardí, si volen jugar a dins “l’aula” hi juguen. Juguen
on volen i amb qui volen! És una metodologia fascinant! Però per altra banda,
penso que a casa s’hauria de construir el mateix ambient preparat per a ells
que a l’escola, perquè sinó existeix una descompensació. És a dir, perquè a
l’escola tinc la meva caseta feta a mida i no la tinc a la meva pròpia llar?
Perquè no tenir un sofà a casa que estigui a la mida de l’infant? Perquè no
tenir una cuineta que estigui adaptada? Perquè no tinc una pica i un bater on
hi pugui arribar? Perquè no puc sortir fora quan jo vulgui? Perquè no puc
arribar a tots els armaris?.
Queda clar, que les
circumstàncies són diferents, que potser adaptar l’espai d’una casa costa més
esforç que adaptar una escola on sempre hi hauran infants dins d’unes edats
determinades. Però no veig que no sigui factible adaptar, dintre d’unes
mesures, l’espai on viu l’infant per fomentar la seva autonomia i així anar de
la mà amb el que està experimentant a l’escola.
Us deixo informació
sobre el màster professional de formació pedagògica Montessoriana a la
Universitat de VIC: https://www.youtube.com/watch?v=WYxlKIIBHO8
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada