Paraules Claus (5)
Llengua oral
Plurilingüisme
Diversitat
Escola
Comunicació
Idees claus i resum
Les escoles s’han trobat amb alumnes d’orígens
lingüístics, culturals i socials diferents, davant aquesta realitat els docents
han hagut de buscar estratègies per ajudar-los en l’ensenyament i l’aprenentatge per tal que millorin la seva competència lingüística
facilitant la convivència, la integració i la igualtat d’oportunitats evitant l’exclusió
per qualsevol motiu, ja sigui lingüístic, cultura, social, religiós, etc.
És important que els
docents facin l’esforç per entendre’s millor amb les famílies aprenent algunes
paraules i formes de cortesia buscant els suports que facin falta per
oferir-los informació. D’aquesta forma aconseguiran que els familiars se sentin
valorats i vegin que els docents tenen una actitud oberta cap a la seva
identitat individual i comunitària.
Ignasi Vila relaciona l’aprenentatge de la convivència
amb el de la llengua perquè aprendre a conviure és aprendre a comunicar-se. Per aquest motiu l’escola ha de proporcionar contextos
de convivència en els quals els infants puguin compartir, participar, conèixer-se,
etc.
En les aules on
trobem alumnat amb llengües diverses que han d’aprendre la llengua del país i
la de l’escola s’ha de tenir en compte els següents aspectes:
- Assegurar sempre la
comunicació.
- Proporcionar models
diferents de parlants i contextos.
- Promoure varietat de
situacions comunicatives en la llengua oral.
- Realitzar sempre
activitats complexes i reals proporcionant oportunitats per parlar i escoltar.
- Facilitar i promoure
situacions en les quals la interacció sigui diferent.
- Proporcionar informació
positiva davant els errors.
- El rol del docent és
molt divers perquè ha de facilitar la comprensió de tots els infants a partir
de diferents recursos.
Finalment, els
docents poden utilitzar diferents estratègies a l’aula per aconseguir un bon
desenvolupament de la llengua oral, aquestes són: organitzar l’espai, el temps
i els agrupaments, les rutines, la participació de la comunitat, la biblioteca
d’aula, el llibre de vida en el qual els infants poden escriure i per últim el
joc que és un bon element d’aprenentatge.
Preguntes a l’autor/a
- Com podem aplicar
aquestes estratègies d’aula en una classe d’infantil?
- Quines estratègies
pot emprar un docent quan es troba amb infants nouvinguts que no entenen d’entrada
l’idioma?
Reflexió
Aquesta lectura m’ha
donat recursos per la meva tasca com a futura educadora, ja que quan em trobi
amb tanta diversitat sabre quines estratègies podré utilitzar amb aquests
infants. Sota la meva experiència com a nouvinguda el que em van fer a primer
de primària va ser apartar-me del grup – classe juntament amb altres companys
que tenien dificultats amb el català. Penso que no és una bona forma d’ajudar
als infants perquè no segueixen els continguts de la classe i fa que t’enredereixis
en el curs.
Per aquest motiu
estic d’acord que pels infants nouvinguts es creïn espais en els quals puguin
desenvolupar la llengua oral d’una forma dinàmica i natural compartint amb
altres companys, així doncs ens assegurem que aprenem tant la llengua del país
com la llengua de l’escola.
Els temes que es
tracten en aquesta lectura m’ha fet recordar sobre el que comentava la María
José en la visita que ens va fer el passat divendres, ja que ens va comentar
que un infant com millor aprèn la llengua és a través del dia a dia, no
començant per la gramàtica, els temps verbals, etc. com es fa quan vols
aprendre nou idioma. També em va semblar interessant la dinàmica que vam fer en
el seminari, anomenada total physical response. Un mecanisme molt útil per
presentar una nova llengua d’una forma diferent i dinàmica.
Per últim, aquesta
lectura la relaciono amb la lectura de Vila, I. (2006) que s’anomena lengua,
escuela e inmigración.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada