Paraules clau:
- Autonomia
- Pedagogia Montessori
- Observació
- Llibertat
- Ambient preparat
Resum:
En l’actual article les autores comencen exposant les
tres idees principals que tractaran més endavant, les quals són: l’autonomia i
la pedagogia Montessori, la importància de l’ambient de l’aula i el material
educatiu i, per últim, la importància de l'observació.
Primer de tot basa tot l'article amb la pedagogia de
Montessori, la qual va observar que els infants tenen la necessitat d'independitzar-se
de la persona adulta. És per això que aquesta pedagogia va impulsar l'autonomia
a les aules, on es combinava la llibertat amb l'organització del treball, és a
dir, se li donava a l'infant llibertat de moviment, d'experimentació i d'expressió
donant així resposta a les seves necessitats. En segon lloc, parla sobre com
s'ha de preparar l'ambient de l'aula de forma que li ofereixi oportunitats de
desenvolupament que permetin respondre a les seves necessitats cognitives,
afectives i motrius, tenint en compte el període sensitiu en què es troba. L'estructura
de l'aula ha de permetre la llibertat de moviment i els materials educatius han
d'estar dissenyats per ajudar a cada infant a desenvolupar les seves pròpies
habilitats. I, finalment, la tercera idea és la importància de l'observació, ja
que ens permet conèixer profundament a cada infant (veiem que l'interessa, que
el preocupa, que fa...). D'aquesta manera podrem proporcionar a l'infant una
educació més personalitzada i donar-li el que realment necessita en aquell
moment.
En conclusió, és molt important que deixem autonomia
a l'infant a l'aula i que aquesta l'adaptem i la flexibilitzem de tal manera
que pugui respondre a les necessitats de cada infant per poder-los acompanyar
en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge. Això només serà possible si el mestre
pren un rol de guia per poder conèixer les necessitats i característiques de
cada infant i poder preparar l'aula i els materials adequats.
- Existeix un límit de llibertat a l'aula per tal que
no es descontroli?
Comentari
personal:
Aquesta setmana em tocava escollir una lectura i vaig
escollir aquesta de Maria Montessori perquè em va cridar força l'atenció.
Realment és una lectura ràpida de llegir, ja que va directa al gra i explica
les idees clares i concises.
Sincerament, la pedagogia de Montessori em sembla
força interessant pel fet de potenciar aquesta llibertat que necessiten els
infants per arribar a ser autònoms i crec que actualment s'hauria d'utilitzar
cada cop més a les aules.
Per últim, en el seminari hem pogut compartir tots
els articles hi he trobat un que té una mica de relació amb el que tracta
aquest. L'article és el de Carbonell i Gómez (1993) el qual els autors també comenten
sobre la creació d'espais per potenciar el creixement dels infants i l'infant
com a protagonista del seu propi aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada