diumenge, 7 de maig del 2017

El desenvolupament de l’autonomia i Montessori – Glòria Martín, Montse Badia i Bet Coll

Paraules clau:
  • Autonomia
  • Pedagogia Montessori
  • Observació
  • Llibertat
  • Ambient preparat


Resum:
En l’actual article les autores comencen exposant les tres idees principals que tractaran més endavant, les quals són: l’autonomia i la pedagogia Montessori, la importància de l’ambient de l’aula i el material educatiu i, per últim, la importància de l'observació.

Primer de tot basa tot l'article amb la pedagogia de Montessori, la qual va observar que els infants tenen la necessitat d'independitzar-se de la persona adulta. És per això que aquesta pedagogia va impulsar l'autonomia a les aules, on es combinava la llibertat amb l'organització del treball, és a dir, se li donava a l'infant llibertat de moviment, d'experimentació i d'expressió donant així resposta a les seves necessitats. En segon lloc, parla sobre com s'ha de preparar l'ambient de l'aula de forma que li ofereixi oportunitats de desenvolupament que permetin respondre a les seves necessitats cognitives, afectives i motrius, tenint en compte el període sensitiu en què es troba. L'estructura de l'aula ha de permetre la llibertat de moviment i els materials educatius han d'estar dissenyats per ajudar a cada infant a desenvolupar les seves pròpies habilitats. I, finalment, la tercera idea és la importància de l'observació, ja que ens permet conèixer profundament a cada infant (veiem que l'interessa, que el preocupa, que fa...). D'aquesta manera podrem proporcionar a l'infant una educació més personalitzada i donar-li el que realment necessita en aquell moment.

En conclusió, és molt important que deixem autonomia a l'infant a l'aula i que aquesta l'adaptem i la flexibilitzem de tal manera que pugui respondre a les necessitats de cada infant per poder-los acompanyar en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge. Això només serà possible si el mestre pren un rol de guia per poder conèixer les necessitats i característiques de cada infant i poder preparar l'aula i els materials adequats.



Preguntes a les autores:
- Existeix un límit de llibertat a l'aula per tal que no es descontroli?

Comentari personal:
Aquesta setmana em tocava escollir una lectura i vaig escollir aquesta de Maria Montessori perquè em va cridar força l'atenció. Realment és una lectura ràpida de llegir, ja que va directa al gra i explica les idees clares i concises.

Sincerament, la pedagogia de Montessori em sembla força interessant pel fet de potenciar aquesta llibertat que necessiten els infants per arribar a ser autònoms i crec que actualment s'hauria d'utilitzar cada cop més a les aules.

Per últim, en el seminari hem pogut compartir tots els articles hi he trobat un que té una mica de relació amb el que tracta aquest. L'article és el de Carbonell i Gómez (1993) el qual els autors també comenten sobre la creació d'espais per potenciar el creixement dels infants i l'infant com a protagonista del seu propi aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada