LA ASAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL: UN
ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO – Susana Sánchez Rodríguez, Carmen González Aragón
5 paraules Claus:
Assemblea / Interacció a l’aula / Competència social i cívica / Autonomia /
Estereotips.
Síntesi:
Cal considerar sempre l’educació
infantil com una etapa de gran valor educatiu, és a dir, com essencial i imprescindible
per entendre l’educació formal que tenim avui en dia. Aquesta focalitza de
forma molt interessada el fet de dur a terme assembles de classe, i considerar
aquest com un espai en el que s’hi poden
desenvolupar la competència social, cívica i la comunicació lingüística en
els infants que corresponen a aquesta etapa. Concretament, l’assemblea fa
referència a el moment en el qual el grup està concentrat en un espai concret
amb l’objectiu de dur a terme una conversa sobre qüestions molt diverses entre
els mateixos infant i l’adult.
Destacar també altres idees del text, com que hauríem d’evitar l’aparició i l’existència d’estereotips en l’educació
(tant infantil, com primària) i en etapes posteriors. Per exemple, el text ens
diu que l’etapa infantil és coneguda com un cert temps que serveix per preparar
als infants per arribar a la primària, que simplement consisteix a una etapa
assistencial. Aquesta “falsa creença” provoca directament que la gent es faci
expectatives equivocades sobre la importància d’aquesta en la vida de cada infant.
Per resoldre això, s’impulsa la coordinació entre professionals de les dues
etapes (infantil i primària).
Per últim, fer referència a l’apartat en la qual parla de que l’assemblea ajuda a desenvolupar l’autonomia
moral de cada infant. Gràcies a aquesta, els petits poden establir les
regles essencials de la comunicació (escoltar als altres, respectar els torns
de paraula, respectar el silenci...). Tot i això, hem de ser conscients que en
el primer cicle de l’educació infantil, en l’assemblea el paper protagonista de
la intervenció el té el mateix mestre, mentre que en el segon cicle això va
canviant, i passen a tenir cada vegada més rellevància la productivitat d’aquesta
pels propis infants, deixant al mestre en un paper més secundari, on moltes
vegades únicament cal que sigui una mena de “guia” de la conversa.
Qüestions:
- A més a més la
comunicació verbal, també existeix la no verbal. Com hem de fer que sigui part
de l’assemblea?
- Sé
que és una temàtica difícil, però com podem donar-li un enfoc diferent a les
rutines que es duen a terme cada dia per no caure en “repeticions per monotonia”?
Reflexió personal:
En aquesta ocasió, la lectura se m’ha fet una mica més pesada que en
altres, però que això no treu a que sigui important per nosaltres rebre tots
els coneixements que ens proposa.
Personalment, penso que aquesta lectura es una bona manera d’entendre la importància
de l’assemblea en l’educació i, especialment, en les primer cicles que
conformen aquesta. Gràcies a la informació que he pogut llegir en aquest text,
ara em considero molt més coneixedora sobre aquesta temàtica i, a més a més,
crec que podria ajudar a algú que no entengui què vol dir dur a terme assembles
en educació infantil i quins beneficis que aquesta té pels infants amb els
quals treballem a les aules.
Cal destacar, que aquesta lectura m’ha fet pensar en les que vam veure la
setmana passada en el meu grup, la qual tractava de l’art de conversar en rotllana.
Tot i això, ambdues no tenen res a veure en forma ni en estructura, a més a
més, que aquesta dóna molta més informació. Per aquest motiu, si haig de recomanar
algú una informació que tingui a veure amb aquesta temàtica per
complementar-la, li diria que llegeixi aquesta lectura, anomenada exactament: “L’art de conversar: escoltar, parlar i
compartir a la rotllana” de Mª Teresa Sogas.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada