dilluns, 8 de maig del 2017

LOS PROYECTOS DE TRABAJO Y EL APRENDREN EN EDUCACION INFANTIL


Paraules claus

- Educació
- Projecte de treball

Idees Claus

L'article proposa com organitzar un currículum a través de projectes de treball i aquest en relació amb l'espai, els objectius i el temps realitzat a l'escola pública Pompeu Fabra de Barcelona. Posen l'exemple del currículum d'una classe de parvulari de 4 anys que treballen el tema de les tortugues.

Resultat d'imatges de asamblea niños
- Educació: descriuen una educació basada en promoure el creixement personal dels alumnes mitjançant l'assimilació i l'aprenentatge de les experiències socials culturalment organitzades, no només per adaptar-se al medi sinó per entendre'l, utilitzar-lo i intervenir en aquest. Tot això està enfocat a formar l'autonomia dels infants per desenvolupar el pensament. Això ho fan a partir: dels projectes de treball on treballen amb els centres d'interès; dels racons on els infants decideixen on van cada sessió i els tallers.

- Projecte de treball: on ens donen indicacions i propostes per ensenyar i aprendre, com intervenir com a mestre/a, com organitzar el treball, les fases dels projectes de treball.

PREGUNTES

- Aquests projectes de treballs tenen en compte una classe on hi hagi nens o nenes amb NECE? Com s'adaptaria?
- N'hi ha prou només amb els projectes per treballar els continguts transversalment?

- Aquest esquema funciona per tots els temes que volem treballar?


REFLEXIÓ
Entre totes hem pogut arribar a la conclusió i que creiem que tots els docents han d'estar harmonitzats en tot el procés d'aprenentatge-ensenyament, tal com ens diu l'article.

A més, cal destacar un aspecte que a totes les components del grup ens ha agradat molt i és que els infants tenen l'oportunitat de plantejar o demanar el que volen o els interessa aprendre i a partir d'allà, el mestre o la mestra planteja els objectiu als quals vol arribar.
Crec que també cal destacar que l'autora no es centre en, per exemple en aquest cas les tortugues, és a dir, no es centre a aprendre la quantitat més gran de coses sobre les tortugues per fer dels infants de la seva classe uns experts en elles, sinó que es centre més en el fet que es treballa com a procediments amb aquests temes.

Pel que fa a en la posada en comú amb altres lectures, he pogut trobar alguns conceptes que van en concordança amb la meva, ja que un d'ells parlava de Montessori, un referent molt important de l'educació actualment, que principalment enfoca la seva metodologia cap a potència l'autonomia de l'infant, de la mateixa manera que crec que la meva lectura on es treballava el projecte de les tortugues es veia molt reflectit aquest aspecte, on els mestres intentaven que l'alumne fos autònom i protagonista dels seus aprenentatges.

Com a conclusió em quedo amb una frase d'en Xavier que ens va dir quan estàvem en petit comitè i és que les coses funcionen realment quan no és només l'alumne qui aprèn, sinó l'alumne i el mestre/a.

Per últim, adjunto l'enllaç d'un article de la Montserrat Fons (2006) titulat "La complexitat de l'ensenyament inicial de l'escriptura" (https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2125599) molt interessant que ens parla de l'adquisició de l'escriptura a infants però crec que també es pot enfocar més cap a la llengua oral pel fet que els aprenentatges de la llengua oral, igual que la de llengua escrita ha d'estar contextualitzat, amb una funcional real i significativa pels infants.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada