dissabte, 13 de maig del 2017

Lectura compartida i estratègies de comprensió lectora en educació infantil

(Maria Teresa Llamazares Prieto; Maria Dolores Alonso-Cortés Fradejas)


Paraules clau:
-          Lectura
-          Comprensió
-          Interacció
-          Correccions per la millora
-          Moments per llegir


Síntesi:
Podem distingir diferents tipus d’estratègies de comprensió lectora a  l’etapa d’infantil. S’ha pogut veure que la lectura és una bona eina perquè els infants aprenguin nous coneixements i d'aquesta manera contextualitzar-los en el seu dia a dia i encara també puguem utilitzar l’aprenentatge de la llengua escrita per adquirir aprenentatges de manera descontextualitzada.
En primer lloc parla de l’alfabetització i diu que no es treballa només a l’aula, sinó que també amb les famílies, al carrer i a altres contextos no escolars. De totes les pràctiques d’alfabetització emergent, una de les més beneficioses és: la lectura compartida. Aquesta practica amb la família s’anomena: lectura a la falda. S’ha demostrat que és molt beneficiosa per aconseguir un ple desenvolupament cognitiu i lingüístic.
Per aconseguir un correcte desenvolupament de la lectura compartida, és necessari que es faci en petits grups i que sigui el mateix text. A través d’aquesta pràctica, l’infant pot ser més conscient de quins son els seus errors o fer preguntes si li sobten dubtes durant la lectura, sempre amb el recolzament del mestre/a.
Dins la lectura compartida trobem el modelatge, on el docent verbalitza i exterioritza els seus pensaments. També trobem el “andamiaje”, on el docent recolza l’alumnat per que puguin realitzar la seva tasca amb més facilitat.  Per últim, trobem la introspecció, en aquest punt són els infants qui reflexionen sobre els passos que han seguir i arriben a conclusions sobre com millorar la seva tasca o resoldre dubtes. Val a dir que són els propis nens i nenes qui decideixen quin text volen treballar.
En definitiva, tracta de proporcionar als infants les considerades condicions que de garantia per a la instrucció efectiva d’estratègies. Conscienciar de la importància del temps i l’esforç que s’han de dedicar  a la lectura.
Podem destacar tres grans pasos: abans de la lectura (propòsits, coneixements previs, hipòtesis, etc.), durant la lectura (comprovar la comprensió, fer prediccions parcials...) i, per últim, la discussió.

Preguntes:
-          Aquest tipus de lectures compartides podria ser profitós, també, per a nens i nenes d’edats més superiors?
-           Aquest tipus d'activitats no es feien fa molts anys. Creieu que hagués canviat la manera d'aprendre en aquells anys (fa 40 anys, per exemple)?

Valoració personal:
Per començar m’agradaria dir que m’ha semblat una lectura molt interessant, que ens mostra aspectes sobre l’aprenentatge de la lectura des de un punt de vista diferent i expressants amb molta claredat i posant nom  a aspectes que, per a mi, podien semblar difusos. És molt amè que l’article contingui tants exemples pràctics que exemplifiquin allò que explica i no deixi espai als dubtes, em sembla enriquidor.
Moltes vegades ens prenem la lectura com a una estona on mirem un conte o un llibre, sense parar a pensar si realment entenem allò que hem llegit o si ens ha agradat. A més, també és important parar atenció a les nostres actuacions, les nostres emocions i la dels infants, per aconseguir que la lectura que fem amb ells o els ensenyem a fer, sigui significativa i el moment de la elctura representi una estona on aprenguin i siguin conscients d’allò que fan.
Les lectures compartides tenen molts avantatges pels infants i és una gran oportunitat per veure on fallen i corregir els errors o ajudar els demés però sempre ha de ser una activitat guiada pel docent per garantir una completa eficàcia en aquesta pràctica.
Aquest text, és una bona manera per aportat noves idees pel nostre futur a l’hora d’ensenyar a llegir i escriure, gràcies a que podem observar amb més facilitat i aplicar els nous aprenentatges.

A continuació, adjunto un link d'un video (6:36') que ens mostra una experiència de lectura compartida, a l'escola Prat de la Manta de l'Hospitalet de Llobregat,en una aula de P5. És una tasca col·lectiva, en que mestres i alumnes s'enfronten a la lectura conjuntament, llegint un text visible per tothom: 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada